Hej,

Vi har tvättstuga som blir ruskigt varm när man kör Torktumlare (röd) eller soliga dagar då omvandlaren till solpanelerna (blå) jobbar samt ett anslutande vardagsrum med många fönster mot söder som fungerar ungefär som en solfångare året runt.

Så till min problembeskrivning... Det är dagar med sol eller när torktumare/solceller körs och tvättstugan eller vardagsrum håller nästan 30 grader samtidigt som vi har 17 i köket och elementet går. Det känns som att cirkulationen i bottenvåningen inte är tillräckligt. Bör tilläggas att bottenvåningen tidigare gick att gå runt men att en öppning mellan kök och vardagsrum satts igen. Ingen ventilation verkar dock ha ändrats vad jag kan se.

Ritning av en bottenvåning med markerade positioner; röd för torktumlare, blå för solpanelernas omvandlare, gul för planerad luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så till frågorna:
1. Tror ni problemen löses med en luft/luft-värmepump (gul) som monteras ovanför entren? (detta kommer installeras i slutet av sommaren är planen)


2. Om inte... Vad tros om en fläkt som blåser tvättstuga -> kök tillsammans med en ventilationskanal vardagsrum -> kök?
Styrningen tänkte jag sätta ihop med 3 termostater (se bild) likt denna: https://www.conrad.se/p/termostat-foer-inbyggnad-230-v-inbyggnad-vit-551698

1 och 2 parallelkopplade och denna parallellkoppling i serie med 3.

1.Normally open - stänger när det blir varmt, typ 27 grader.
2.Normally open - stänger vid typ 27 grader.
3.Normally closed, öppnar när det blir för varmt i köket, typ 25 grader.

Alltså, är det varmt i v-rum eller tvättstuga så körs fläkten tills dess att det blir kallt igen eller tills dess att köket blir för varmt. (Är det för varmt i hela bottenvåningen(3 slår ifrån) så är det ingen ide att slösa el på att köra fläkten?)

3. Hur bygger man ventilation för att bli tillräckligt tyst för att inte störa anslutande vardagsrum?
Vilken fläkt ska man ha? Om vi utgår från denna, tystare?, billigare?, flytta mer luft?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ventilationsflaktar/ventilationsflakt-414108/

Jag hade tänkt använda utrymmet ovanför torktumlare för att bygga ihop hela kalaset...
Tvättstuga med torktumlare, ventilationsöppningar i taket och diverse föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte kolla vad folk tänker/tycker innan jag gör bort mig totalt och skapar en fuktsamling i nått hörn som ruttnar ner huset inifrån på 2 år.

Fråga på om jag otydlig nånstans...
// Victor
 
BirgitS
I en tvättstuga bör man ha frånluft så att den fuktiga luften går direkt ut utan att passera något annat rum på vägen, allt för att minimera risken för fukt och mögel. Tilluften brukar komma in under/över dörren.

Det ska finnas tilluft i vardagsrummet, via otäta fönster eller ventil, och utsug i kök och badrum/toalett (din bild är så liten att det inte går att se om det finns något badrum/toalett där).
 
OK, ja det finns nån form av frånluft i tvättstugan såg jag nu när jag tittade närmare.
Precis som du säger så finns det även frånluftsventiler på toan nere. Dock verkar det inte vara mekaniskt på något sätt.
Kanske bättre att skrota min ide och sätta en funktstyrt paxfläkt i badrummet nere och en rörelsestyrd på toan nere?

Vardagsrummet har ingen ventilation i fönster vad jag kan se. Det sitter en frånluftsventil högt upp på väggen ovanför altandörren. I övrigt verkar det inte finnas nån ventilation i vardagsrummet.
 
BirgitS
Jag tror du är mer inne på rätt spår nu.
Hur värms och ventileras huset?
Självdragsventilation fungerar dåligt utan uppvärmd murstock. Du kanske behöver fläktar som går kontinuerligt och höjer varvtalet när det är fuktigt.

M Mekluuba skrev:
Vardagsrummet har ingen ventilation i fönster vad jag kan se. Det sitter en frånluftsventil högt upp på väggen ovanför altandörren. I övrigt verkar det inte finnas nån ventilation i vardagsrummet.
Är du säker på att det inte är tilluft eller i alla fall tänkt att vara det?
 
Värms med direktverkande el. Oljeelement eller vad de kallas...
Huset är ett radhus och vi bor i mittenhus så har grannar på 2 väggar.
Byggt 1969 och det verkar vara självdrag som är orginal.

Nu har jag letat runt lite. Det satt en fläkt i garderoben på övervåningen. Den hade kopplats via en dimmer för varvtalsstyrning.
Hur tänker man kring detta? När skall den gå fullt och när på halvfart?
Har ingen riktig känsla för vad det kostar att värma luft men jag antar att man vill ha den sparsamt ventilerande på vintern? På vintern borde även självdraget fungera i större utsträckning?

Ursäkta följdfrågor, ändrar topic... (kunde jag visst inte göra...?)
 
BirgitS
Kommer det in luft till garderoben där upp runt dess dörr?
Nu på sommaren behöver du väl inte värma huset så då kan ju gärna fläktar gå för fullt om fönstren inte är öppna.

Självdrag fungerar bättre på vintern än på sommaren så på sommaren hade man normalt fönstren öppna när huset byggdes, åtminstone när man var hemma. Men numera är det ju ofta som man sätter in fler tilluftsventiler och sätter in fläktar för att få utsug i frånluftsventilerna, många som duschar varje dag i stället för att bada en gång i veckan ger mer fukt i badrummen som behöver vädras ut fortare.
 
Yes, det är fräst en springa över dörren där luften tar sig in.

Ska investera i en fuktstyrd pax till tvättstugan och toan så är nog nöjd sen...
 
Fortsätter tråden... Tackar för alla svar.

Har satt in en PAX Calima med konstant drift på toan nere, visade sig att den går in i samma kanal som tvättstugan bredvid.
På halvfart, som den går förutom när man är på toan, så verkar det suga något i kanalen i tvättstugan men på fullfart så blåser det in i tvättstugan. Tvättstugan är inte märkbart bättre luftad, blir fortfarande väldigt varmt där.

Kan man sätta in en PAX Calima även i tvättstugan så att två fläktar trycker in i samma kanal?

Satte även in värmepump i hallen på nedervåningen men den verkar mest hålla hallen tempererad.
Funderar på att återgå till min ursprungliga plan att cirkulera luften på bottenvåningen. Dock med skillnaden att inte blanda in tvättstugan utan bara se till att ha ett flöde mellan vardagsrum och kök.

Finns ett dolt utrymme i köket där jag kan få in en kanalfläkt med ganska bra flås utan att det stör för mycket.
Är detta en bra ide?
 
BirgitS
M Mekluuba skrev:
Har satt in en PAX Calima med konstant drift på toan nere, visade sig att den går in i samma kanal som tvättstugan bredvid.
På halvfart, som den går förutom när man är på toan, så verkar det suga något i kanalen i tvättstugan men på fullfart så blåser det in i tvättstugan. Tvättstugan är inte märkbart bättre luftad, blir fortfarande väldigt varmt där.
Kolla att det verkligen är fritt flöde från toa/tvättstuga och hela vägen ut så det inte är rester av ett fågelbo eller något där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kolla att det verkligen är fritt flöde från toa/tvättstuga och hela vägen ut så det inte är rester av ett fågelbo eller något där.
Inte ens tänkt så långt. Låter som att jag får ge mig upp på taket och kolla vilken kanal det är och var den går..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.