Hej,
Planerar ett litet trädäck med pergola som ska ha en segelduk som solskydd. Denna ska gå att dra fram och tillbaka, och jag har några frågor.

Trädäcket kommer ligga på en stenläggning som är befintlig, räcker 145x45 för ram och bjälkar? Eftersom det inte blir någon spännvidd borde även mindre räcka?

Det kommer fästas två 95x95 stolpar i ramen. En till pergolan och en som en grind ska fästas i, jag har gjort förstärkningar vid stolparna. Hur ser det ut? Behöver jag lägga i en bit till vid pergola stolpen mot väggen?

Pergola ramen i framkant har en spännvidd på 4,4 meter (195×45) är det för mycket? Den ska bara självbära och kanska ta lite vind som tar i segelduken?

Stolpen till pergolan är kapad i toppen så att en 195mm hög och 50mm i fyrkant bit är kvar. Vilken skapar en avsats till pergolan att ligga på. Är detta ett korrekt och tillförlitligt sätt att bygga? Är avsatsen för klen eller är "tappen" som är kvar för klen att skruva i?

Estetisk fråga. Vad anses eller anser ni är snyggast :
1. Bygga en ram och ha försänkta bjälkar så att men ramar in trädäckets trall.
2. Bygga en ram utan försänkta bjälkar, lägga trall och sedan skruva brädor på högkant utanpå ramen som ramar in trallen
3. Bygga en ram utan försänkta bjälkar och lägga en ram av trall runt ramenskanter och sedan trallen innanför.

I princip tre olika sätt att rama in trallen

Tacksam för råd och tips
/Tim
 
  • 3D-modell av ett trädäck och pergola i planeringsstadiet, koncept för solskydd med segelduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det får du nog avgöra själv. Inget av det är fel, det är upp till dig som ska kolla på det att bedöma... :)

Jag har lagt dubbla trallbrädor som fris. Men om det är snyggast vet jag inte. ;)
 
Om jag har förstått det rätt kommer segeldukstaket få en bredd på 4 meter. Den kommer att svacka rejält med den längden. Jag har segeldukstaks bredd på knappt 2,50 meter och den är stabiliserad med en lättmetallsstång som är insydd i ytterkanten. Dessutom blir det ett rejält vindfång även på min betydligt kortare bredd.
 
Hej,
Min tanke är att segelduken ska vara 4,5x2,3meter och löpa med öglor längs wire från kort sida till kortsida. D.v.s på de 4,5 meterna så kommer den inte kunna svacka då den löper längs wire. Den kommer svacka från sidan och in mot huset men om den gör det för mycket så tänkte jag mig ytterligare en wire i mitten som håller den uppe. Det är inte helt uttänkt ännu
 
Ingen som har lite råd/svar på mina konstruktionsfrågor?
 
R rqx skrev:
Trädäcket kommer ligga på en stenläggning som är befintlig, räcker 145x45 för ram och bjälkar? Eftersom det inte blir någon spännvidd borde även mindre räcka?
Ja, detta beror ju på spännvidden mellan plintarna. Har du en hel stenläggning under kan du teoretiskt använda 45x45 men man vill ju gärna ha något att skruva i och ska du dessutom ha stolpar som sticker upp så är det bra med vettigt bjälklag att skriva i. Sedan beror det också på hur högt upp du vill att ditt golv ska hamna? Personligen hade jag inte gått under 145x45, det är inga större pengar i denna lilla konstruktion ändå.

Det kommer fästas två 95x95 stolpar i ramen. En till pergolan och en som en grind ska fästas i, jag har gjort förstärkningar vid stolparna. Hur ser det ut? Behöver jag lägga i en bit till vid pergola stolpen mot väggen?
Kommer du fästa stolparna i dom väggar som finns tillgängliga? Isf stabiliserar dessa upp den enda yttre stolpen med tvärbalkarna och kommer inte behöva någon förstärkning. Eller menar du kanske dom kortare stolparna du ritat in? Förstår inte riktigt var grinden kommer vara? Den kortare stolpen i altanen hade du nog behövt gjuta en plint för om du vill ha den riktigt stabil och inga räcken skall byggas ihop med denna som stabiliserar upp den.

Pergola ramen i framkant har en spännvidd på 4,4 meter (195×45) är det för mycket? Den ska bara självbära och kanska ta lite vind som tar i segelduken?
Beror helt på hur mycket du tolererar att den böjer sig av egenvikt. En segelduk plockar upp rätt mycket vind men den lär ju inte knäcka en 195’a, inte ens en 90mm utan det handlar nog mer om infästningen till stolparna och allt annat. Ska du ha några tvär ribbor? Eller bara helt öppet och segelduk? Tror att 195mm blir bra när den är så lång för annars kommer den nog se väldigt tanig ut? Men du kan nog gå ner till 170mm om du vill.

Stolpen till pergolan är kapad i toppen så att en 195mm hög och 50mm i fyrkant bit är kvar. Vilken skapar en avsats till pergolan att ligga på. Är detta ett korrekt och tillförlitligt sätt att bygga? Är avsatsen för klen eller är "tappen" som är kvar för klen att skruva i?
Ok, här har du nog din svagaste länk. Men om du skruvar ihop 195mm reglarna med varandra och sedan bara fäster en utav dessa i 50mm ”tappen” med dubbla vagnsbultar eller vad du nu tänkt använda så ska det nog gå. Det jag menar är att du ska nog inte borra eller skruva för många skruv och förklena denna tapp ytterligare.
 
C crazytok skrev:
Ja, detta beror ju på spännvidden mellan plintarna. Har du en hel stenläggning under kan du teoretiskt använda 45x45 men man vill ju gärna ha något att skruva i och ska du dessutom ha stolpar som sticker upp så är det bra med vettigt bjälklag att skriva i. Sedan beror det också på hur högt upp du vill att ditt golv ska hamna? Personligen hade jag inte gått under 145x45, det är inga större pengar i denna lilla konstruktion ändå.
Det är direkt på stenläggningen, men jag förstår vad du menar. Bättre ha rejält trädäck för stolparna

C crazytok skrev:
Kommer du fästa stolparna i dom väggar som finns tillgängliga? Isf stabiliserar dessa upp den enda yttre stolpen med tvärbalkarna och kommer inte behöva någon förstärkning. Eller menar du kanske dom kortare stolparna du ritat in? Förstår inte riktigt var grinden kommer vara? Den kortare stolpen i altanen hade du nog behövt gjuta en plint för om du vill ha den riktigt stabil och inga räcken skall byggas ihop med denna som stabiliserar upp den.
Ja stolparna ska fästas i husväggen. Den fristående stolpen är ett staket där "haspen" ska lägga i från grinden. Den korta stolpen i trädäcket är endast för grinden, så den får vara rätt stabil. Dock endast 1m hög om ens det.
Jag bifogar en bild för hur "grind" delen ska se ut. Grinden är längst ut och det ska fästas staketribbor mot husetstolpe.


C crazytok skrev:
Beror helt på hur mycket du tolererar att den böjer sig av egenvikt. En segelduk plockar upp rätt mycket vind men den lär ju inte knäcka en 195’a, inte ens en 90mm utan det handlar nog mer om infästningen till stolparna och allt annat. Ska du ha några tvär ribbor? Eller bara helt öppet och segelduk? Tror att 195mm blir bra när den är så lång för annars kommer den nog se väldigt tanig ut? Men du kan nog gå ner till 170mm om du vill.
Nej det blir bara öppet och segel duk, dock kommer segelduken att fästas i wire som löper från kort sida till kort sida.


C crazytok skrev:
Ok, här har du nog din svagaste länk. Men om du skruvar ihop 195mm reglarna med varandra och sedan bara fäster en utav dessa i 50mm ”tappen” med dubbla vagnsbultar eller vad du nu tänkt använda så ska det nog gå. Det jag menar är att du ska nog inte borra eller skruva för många skruv och förklena denna tapp ytterligare.
Nej det är lite så jag tänkte, kanske även haka ur varje 195 regel som dom ligger "i" varandra? Eller bör jag använda 3st 120x45 för att få ännu större stolpe där ute? Finns det någon nackdel med att använda en 95x95 som man hakar ur jämfört med att använda två 95x45

Stort tack för svaren!

/Tim

Jag har inte lagt alla ribbor i skissen men ni fattar :)
 
  • 3D-skiss av trädäck med stolpe och ribbstaket intill en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare frågor kom upp:

Jag har ju två ytterhörn som är i vinkel. Hur fäster jag dessa på bästa sätt? Finns ju inte beslag jag kan skruva från insidan som är i rätt vinkel. Eller skruvar jag bara genom den sneda bärlinan och in i kortsidan på den raka bärlinan?

Om man inte använder balkskor, skruvar man golvbjälkarna från utsidan då? Eller skråskruvar man dom från insidan och ut? Eller är balkskor ett måste?
 
R rqx skrev:
Ytterligare frågor kom upp:

Jag har ju två ytterhörn som är i vinkel. Hur fäster jag dessa på bästa sätt? Finns ju inte beslag jag kan skruva från insidan som är i rätt vinkel. Eller skruvar jag bara genom den sneda bärlinan och in i kortsidan på den raka bärlinan?
Skruva genom den sneda och in i kortsidan. Sedan kan du förstärka med någon regel på insidan.

Om man inte använder balkskor, skruvar man golvbjälkarna från utsidan då? Eller skråskruvar man dom från insidan och ut? Eller är balkskor ett måste?
Skruva från utsidan, 3st 6x120 skruv e lämpliga.
 
Stort tack !
 
Ytterligare en fråga:

Min stenläggning lutar med 45mm från huset till avslutningen av trädäcket. Ska jag:
1. Lägga trädäcket i lod
2. Lägga trädäcket i samma lutning
3. Justera så jag får mindre fall men inte i lod

Om jag lägger trädäcket i lod så kommer den yttre bärlinan att sväva 45mm. Då löser jag den med två trallbrädor som kjol? Då får jag snedkapa kjolen på kortsidan för att få en kilformad passbit också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.