Magnus E K
Erik_Hansson skrev:
Betalade 23 öre kW/h i snitt för juni med Greenely.
Antar att detta är enbart spotpriset?

Det genomsnittliga (oviktade) spotpriset på Nordpool i juni var 26,00 öre. Mitt genomsnittliga spotpris blev 21,72 öre (största skillnaden hittills; har haft timspotpris från mitt lokala elbolag sen november 2017).

Priserna var ovanligt låga i juni. Hittills i juli (eller t o m den 22:a) är mitt genomsnittliga pris 34,34 öre.
 
Erik_Hansson skrev:
Betalade 23 öre kW/h i snitt för juni med Greenely.
Rätt mig om jag har fel med det säger inget om vad det kostar. Det visar väl bara att du har använt el när elpriset varit lågt?
 
A
A Alexn72 skrev:
Rätt mig om jag har fel med det säger inget om vad det kostar. Det visar väl bara att du har använt el när elpriset varit lågt?
Javisst är det så. Men bara blotta vetskapen att vissa timmar är billigare gör att jag väljer dessa för tvätt och disk mm.

Såg nu att det låg närmare 30 öre totalt. Mindes fel.
 
  • Skärmbild av en elräkning för maj med detaljerad kostnadsuppdelning och totalbeloppet 475 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elräkning med detaljerad kostnadsfördelning och totalbelopp, inklusive moms och öresavrundning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Jag gör likadant. Just nu växer berget av tvätt eftersom priset vägrar falla under 30 öre oavsett tidpunkt; vissa dagar på sistone har det varit typ 40 plus/minus 1 öre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Såhär ser det ut nu. Dyrare i juli helt klart.
 
  • Graf som visar dagens och morgondagens elpriser med en topp på 42,5 öre/kWh respektive 42,6 öre/kWh kl 18:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Fast med sommarförbrukning spelar det egentligen knappast någon roll att försöka "prisoptimera" eftersom elnätsdelen blir helt dominerande. I juni hade jag en faktor 4 högre kostnad för elnät än själva elen. Väntar på att även elnätsavgiften (och energiskatten?) ska variera över dygnet och mellan olika dagar.
 
A
Jo, så är det :( Men några kronor är inte fel. Vi kör med AC och eluppvärmd pool, så största förbrukningen ligger väl där egentligen.
 
Men man kan ju spara ca femtio öre på att diska/tvätta på "lågtaxa".:rofl:
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men man kan ju spara ca femtio öre på att diska/tvätta på "lågtaxa".:rofl:
Den större vinningen är att man använder el när det finns mycket av den.
 
Aha, jag trodde det var som nästan alltid, att man vill minimera kostnaderna. För övrigt så anpassas väl elproduktionen rätt så exakt efter efterfrågan, har man större produktion än konsumtion så "rusar" (frekvensen stiger) väl kraftverken.
 
E elmont skrev:
Aha, jag trodde det var som nästan alltid, att man vill minimera kostnaderna. För övrigt så anpassas väl elproduktionen rätt så exakt efter efterfrågan, har man större produktion än konsumtion så "rusar" (frekvensen stiger) väl kraftverken.
Mycket el på marknaden då sänks priset så man blir av med den och är det lite så stiger priset.

Ja tillgång o efterfrågan ska matcha exakt
 
4
Hej,
Var inne på Greenelys hemsida, och de verkar även ha en app för att analysera hur mycket el som förbrukas. Har någon testat appen ?

Mvh
4fun
 
4 4fun skrev:
Hej,
Var inne på Greenelys hemsida, och de verkar även ha en app för att analysera hur mycket el som förbrukas. Har någon testat appen ?

Mvh
4fun
Jag har appen men inte deras elavtal tog 4 veckor innan jag fick värde
 
4
Funkar appen bra?
 
4 4fun skrev:
Funkar appen bra?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.