Hej!
Har rivit upp ett gammalt trägolv och lagt nya golvspånskivor i vårt vardagsrum, en del av betongen samt en tegelbit lossande vid rivning av gamla golvet där det tidigare var klinkers gjutet på tegel framför kaminen.

Det är nu som en kant på ca 2-5 cm brett mot golvspånet och 10 cm djupt som behöver gjutas igen. Vad ska jag använda mig av som får igen hålet och inte utsätter golvspån eller reglar för fukt?
 
Jag hade kört lite isolering, nån frigolit historia. Du skriver inte hur långt hålet är. Sedan flytspackel eller fintbetong.
 
P psjolin skrev:
Jag hade kört lite isolering, nån frigolit historia. Du skriver inte hur långt hålet är. Sedan flytspackel eller fintbetong.
30x6cm samt 40x6cm är större hålen där de saknas material, resten är djupa spår mellan murade materialet och golvspånskivan. Vill liksom få allt i linje med golvspånet för att sedan lägga klinkers på nytt.
 
  • Skadat golv med stora hål och djupa spår nära murat område och kvarvarande röda klinkerplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att få någorlunda tätt så flytspackel. Annars funkar finbetong eller expanderbetong också.
 
Perfekt! Jag behöver inte stryka på något eller avskärma med plast mot reglerna samt mot spånskivekanter?
 
F Fixarjerran skrev:
Perfekt! Jag behöver inte stryka på något eller avskärma med plast mot reglerna samt mot spånskivekanter?
Nä. Men m.a.p. det samt att det inte ser så tätt ut så är nog finbetongbäst.
 
  • Gilla
Fixarjerran
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Nä. Men m.a.p. det samt att det inte ser så tätt ut så är nog finbetongbäst.
Tack för tipset!
 
Primer och flytspackel, foga igen gliper mot spånskiva :)
 
P psjolin skrev:
Primer och flytspackel, foga igen gliper mot spånskiva :)
Alltså primer på spånkant? Kan man flyta upp 10 cm?
 
F Fixarjerran skrev:
Alltså primer på spånkant? Kan man flyta upp 10 cm?
Primer är lite överkurs när du lägger i ett spår på det sättet, men visst är det aldrig negativt.
Jag ser egentligen inga fördelar med att spackla kontra gjuta med lite finbetong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.