Hellre F730 än F750, den klarar att gå på lägre frånlufttemperatur. F750 funkar sämre i fritidshus som värmen sänks i under perioder. Mitt hus är nästan exakt som ditt och det funkar utmärkt med F730.
 
Otroligt dyr lösning för fritidshus som mest används på sommaren, bra isolering i grunden och luftvärmepump alla ggr, billigare investering samt billigare driftkostnad och enklare att styra på distans, Nibe tar väl många lappar för sin uppkoppling.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Jag är något skeptisk till frånluftsvärmepumpar. I ett fritidshus passar den ännu sämre.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag gör av med 5000 kWh per år, har aldrig under 18 grader och slipper ha separat ventilation eller varmvattenberedare. F730 fungerar alldeles utmärk i fritidshus som uppvärms året runt. De som föreslår luft-luft och sparar 30000 i grundinvestering är nog döva och går med raggsockor på inne. Komfort är värt många tusenlappar om året.
 
tommib
Håller med, en FLVP passar dåligt för fritidshus eftersom den bygger på att återvinna värmen. När man inte är där så finns ingen värme att återvinna.

På samma sätt är jag skeptisk till golvvärme i ett fritidshus, speciellt ingjutet i en betongplatta. Det är ett väldigt trögt system som slösar energi i och med att ni måste börja värma flera dagar i förväg på vintern när ni ska dit en helg.

För fritidshus är LLVP lätt det bästa valet, i kombination med en trevlig kamin, trägolv och tofflor :)

Detta kostar också betydligt mindre.

Ventilation kan med fördel lösas med ett enklare FTX-system. Det är inte så dyrt eller komplicerat att installera om man gör det när huset byggs och man undviker "stuglukt" samt att man bränner massa energi på ventilationen vintertid.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Håller med, en FLVP passar dåligt för fritidshus eftersom den bygger på att återvinna värmen. När man inte är där så finns ingen värme att återvinna.

På samma sätt är jag skeptisk till golvvärme i ett fritidshus, speciellt ingjutet i en betongplatta. Det är ett väldigt trögt system som slösar energi i och med att ni måste börja värma flera dagar i förväg på vintern när ni ska dit en helg.

För fritidshus är LLVP lätt det bästa valet, i kombination med en trevlig kamin, trägolv och tofflor :)

Detta kostar också betydligt mindre.

Ventilation kan med fördel lösas med ett enklare FTX-system. Det är inte så dyrt eller komplicerat att installera om man gör det när huset byggs och man undviker "stuglukt" samt att man bränner massa energi på ventilationen vintertid.
Väldigt tveksam till att man bygger ett nytt 150kvm hus för att gå runt med tofflor på sig. Om det var ett gammalt hus så kan jag vara benägen att hålla med men ett 150kvm nytt hus (kanske misstolkat TS att det är nybygge) så är LLVP ett skitsystem. Har bott i hus med det och är kasst system på många punkter.

Nibe 730 är speciellt gjord för att kunna gå ner på låga temperaturer utan att gå på elpatron. Det klarar inte 750. Hade alla dagar i veckan betalat ett par tusen i månaden för att slippa ojämn värme, luftblås och oljud från en LLVP och att gå barfota på juldagsmorgonen är ovärdeligt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
tommib
I ett fritidshus som man endast är intermittent i under den kalla delen av året hade jag valt bort golvvärme eftersom det är ett trögt system och olämpligt om man håller på och ändrar temperatur inomhus ofta. När man väljer bort golvvärme tycker jag också att man i ett nytt hus väljer bort vattenburet system. Således faller FLVP och alla andra värmepumpar förutom just LLVP. Man skulle kunna tänka sig ett helt luftburet system också och då värma tilluften med vattenbatterier matade från någon form av värmepump men det blir onödigt krångligt.

I TS fall handlar det också om södra Sverige där LLVP är ännu bättre pga relativt milda utetemperaturer även på vintern.

Alla blir givetvis lyckliga på sitt sätt och om TS obligat vill ha betonggolv och golvvärme så ska hen väl bygga det men ur ett tekniskt och energimässigt perspektiv är det dumt. I ett fritidshus alltså.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I ett fritidshus som man endast är intermittent i under den kalla delen av året hade jag valt bort golvvärme eftersom det är ett trögt system och olämpligt om man håller på och ändrar temperatur inomhus ofta. När man väljer bort golvvärme tycker jag också att man i ett nytt hus väljer bort vattenburet system. Således faller FLVP och alla andra värmepumpar förutom just LLVP. Man skulle kunna tänka sig ett helt luftburet system också och då värma tilluften med vattenbatterier matade från någon form av värmepump men det blir onödigt krångligt.

I TS fall handlar det också om södra Sverige där LLVP är ännu bättre pga relativt milda utetemperaturer även på vintern.

Alla blir givetvis lyckliga på sitt sätt och om TS obligat vill ha betonggolv och golvvärme så ska hen väl bygga det men ur ett tekniskt och energimässigt perspektiv är det dumt. I ett fritidshus alltså.
Nu gör jag en del antaganden men 150kvm fritidshus så kanske inte att jaga ett par tusenlappar om året genom att sänka temperaturen maximalt är prio ett. Komfort och ”set and forget” system är nog väl så viktigt.

Att rekommendera LLVP när TS explicit säger att de skall ha stenbelagd undervåningen känns aningens vridet. Ännu konstigare blir det när man klankar ner på valet och säger att TS val är dumt.

Enligt de parametrar TS gett så är LLVP ett sockor på alternativ

LVVP funkar, separat vvb och ftx behövs samt att trädgården blir påverkad av utedelen

BV funkar, kostar lite mer men vu behövs inte utedelen iallafall
 
Vill man ha stengolv som inte är kalla så är golvvärme absolut bra. Med luftvärme tar det extremt lång tid att få upp temperaturen i golven. Vätskan kan ha frysskydd för att slippa frysrisken. Med fjärrstyrd värme måste man inte kunna värma upp huset extremt snabbt.
 
Absolut ingen FLVP, det funkar illa för underhållsvärmen (av egen erfarenhet med FLVP i fritidshus).

Med golvvärme hade jag kört på luft-vatten VP, som ni höjer från underhållsvärme via App ett par dagar innan ni ska dit.

En kamin på det är inte heller fel.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Så alla förstår så är luft-luft värmepump bra inte framförallt för att det är billigare utan för att det är 10ggr snabbare på att ändra rumstemperaturen. Har du kallställt och glömmer sätta igång golvvärmen tar det 2 dagar innan du fårr full värme, sk as du ha upp tempen snabbare får du problem med överslag etc. Där är luft-luft värmepump oslagbart. Sen i ett sommarhus är det grymt skönt med kyla.
Konstant värme så funkar golvvärme bra, men jag hade kunnat byta min mot ett luft-luft system för att dom är ändå tystare än kylskåpet.

Glöm inte att bygga solskydd för fönstren.
 
Om man nu vill ha golvvärme och luft-vattenvärmepump. Vilket egentligen är bäst sett pris/prestanda...
Kan man inte ha en elvärmare i ventilationssystemet för att fort kunna värma upp?
Har man grundvärme på säg 10grader så kan det väl funka bra?
 
Nej. Det är för lågt flöde i ventilationssystemet. Man kan sätta en fläktkonvektor i innertaket vilket skulle fungera bra både för värme och kyla tillsammans med en Luft-Vatten värmepump eller bergvärme/frikyla.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Det är för lågt flöde i ventilationssystemet. Man kan sätta en fläktkonvektor i innertaket vilket skulle fungera bra både för värme och kyla tillsammans med en Luft-Vatten värmepump eller bergvärme/frikyla.
Frågan är fortfarande om det är värt att spara ett par tusenlappar max om året på att hålla på att fippla med sänkningar av värmen. Om TS är beredd att betala de extra kronorna är FLVP klar att föredra. TS kanske tom kan koppla in den själv så är 10års extra förbrukning redan sparat
 
Varför skulle en frånluftsvärmepump vara att föredra? Du måste ha en onödigt hög ventilation för att den ska fungera.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.