Hej!

Har kollat på att köpa en laddbox hem då jag precis köpt en hybrid (en Outlander PHEV). Har läst en del tester och det verkar som om DEFA är en av de bättre boxarna. Har några frågor till er som har lite erfarenhet:
  • Anser ni att lastbalansering är värt pengarna? Kostar väl en sisådär 3 - 4 000 kr extra
  • Hur är det med att styra boxen via Wifi - är det något man har någon nytta av, egentligen?
  • Vad skulle ni rekommendera - fast kabel eller uttag? Är det kanske smartare att sätta en box med ett typ2-uttag istället för en fast typ1-kabel (Jag har förstås redan en typ1 - typ2-kabel), tänker om man får besök eller byter bil någon gång i framtiden.
  • De flesta installatörer verkar dra fram 3-fas, även om just den box jag kollat på inte använder 3-fas och min nuvarande bil inte har stöd för detta.
  • Något annat ni tycker jag bör tänka på?
Jag har 20A huvudsäkring och har en elcentral som sitter föredömligt placerad, så där ser jag inga problem.
 
Vad ska du ha boxen till på en laddhybrid..?? Ren elbil förstår jag, men inte när du ska ladda 5-7kwh och 6-8-10A, totalt bortkastade pengar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska du ha boxen till på en laddhybrid..?? Ren elbil förstår jag, men inte när du ska ladda 5-7kwh och 6-8-10A, totalt bortkastade pengar.
Vill kunna ladda lite snabbare och säkrare, ev. ha lastbalansering och exakt kontroll på kostnaderna för laddningen. Nu får man ju bidrag för installationen också, och dessutom kommer vi förr eller senare köpa en ren elbil.
 
Spara installationen tills du skaffat en elbil, och då sätter du en 3 fas box.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja laddhybrid behöver ingen box, skulle hellre avvakta till elbilen köpt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
ullberg
  • Anser ni att lastbalansering är värt pengarna? Kostar väl en sisådär 3 - 4 000 kr extra
Nu vet jag inte riktigt hur DEFAs lastbalansering funkar - är det balansering mellan flera boxar eller bara maxströmsbegränsning mot huvudsäkringarna? om det förra är det väl av liten nytta i en privat anläggning (om du inte tänkt skaffa en hel flotta av stationer) och om det senare handlar det mest om hur "stressad" din anläggning är i övrigt men med 20A om du inte har direktverkande el eller andra väldigt stora förbrukare tycker jag det borde vara ok att skippa
  • Hur är det med att styra boxen via Wifi - är det något man har någon nytta av, egentligen?
Min box (inte DEFA) är på något sätt uppkopplad, vet iof. inte om jag kan styra eller bara få förbrukning / status, att jag inte ens orkat luska i det kanske svarar på din fråga :) - skämt åsido - min personliga uppfattning är att när jag kopplar in vill jag att det ska ladda direkt (har inte timdebitering/tariff på elen) och om jag hade någon form av timdebitering hade jag ändå inte velat själv styra det via någon app, då skulle det finnas någon automatik (men kanske finns det någon app som kan lösa det eller om du får någon form av API så andra system kan styra).
  • Vad skulle ni rekommendera - fast kabel eller uttag? Är det kanske smartare att sätta en box med ett typ2-uttag istället för en fast typ1-kabel (Jag har förstås redan en typ1 - typ2-kabel), tänker om man får besök eller byter bil någon gång i framtiden.
Det är ganska skönt med inbyggd sladd, jag har det hemma och lös kabel på jobbet - fördel hemmet. Vet inte om det är ok att lämna kabeln i men det vill du väl ändå inte göra om du ska ladda någonstans på vägen. Jag har inte riktigt koll på hur många bilar som har typ1 nu för tiden, blev förvånad när jag såg det på syrrans outlander förra veckan - känns som att typ 2 är mer standard numer (eller om det fortfarande är europa vs asien) och för lite framtidssäkring är ju då ditt resonemang rimligt, orkar du hantera sladden tror jag det kan vara smart men jag hade nog valt med fast typ 1 (eller ännu hellre om det är ok att sladden sitter i - köpt en till sladd för bara hemmabruk.
  • De flesta installatörer verkar dra fram 3-fas, även om just den box jag kollat på inte använder 3-fas och min nuvarande bil inte har stöd för detta.
Vet inte vad frågan är men i grunden verkar det vettigt att låta boxen vara 3-fas även om du bara använder 1, återigen kopplat till ovan om besökare & framtida bilar - med skillnaden att jag inte ser någon direkt baksida, har svårt att tro det blir så väldigt mycket dyrare installation om det inte är väldigt långa sträckor till centralen (vet ej om du behöver en typ A JFB till denna boxen - de är ganska dyra och då kanske det skiljer på 1 & 3-fas...)
  • Något annat ni tycker jag bör tänka på?
Det känns som en ganska dyr box för en PHEV som dessutom bara laddar med 1-fas - ser dessutom nu att den du länkar till är specad max 3,7 kW - då är det väl en 1-fas-box? (1-fas @ 16A), för den bilen kanske jag hade sökt en enklare /billigare lösning om du hade tänkt ha bilen ett tag. Men det är inte mina pengar så jag ska inte sätta mig på tvären :)

Sen är det väl att välja en smart placering, om du har mer än en parkeringsplats gärna så att man kan ladda oavsett var man parkerat, ganska uppenbart men gjorde att jag inte satte boxen riktigt där jag satt den om jag bara tänkt på "min standardplats"

/U

EDIT: lite fetmarkering för att bättra på läsbarheten och ser att medan jag skrev min roman är det flera som varit inne på mitt näst sista stycke...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
  • Anser ni att lastbalansering är värt pengarna? Kostar väl en sisådär 3 - 4 000 kr extra
Nu vet jag inte riktigt hur DEFAs lastbalansering funkar - är det balansering mellan flera boxar eller bara maxströmsbegränsning mot huvudsäkringarna? om det förra är det väl av liten nytta i en privat anläggning (om du inte tänkt skaffa en hel flotta av stationer) och om det senare handlar det mest om hur "stressad" din anläggning är i övrigt men med 20A om du inte har direktverkande el eller andra väldigt stora förbrukare tycker jag det borde vara ok att skippa
  • Hur är det med att styra boxen via Wifi - är det något man har någon nytta av, egentligen?
Min box (inte DEFA) är på något sätt uppkopplad, vet iof. inte om jag kan styra eller bara få förbrukning / status, att jag inte ens orkat luska i det kanske svarar på din fråga :) - skämt åsido - min personliga uppfattning är att när jag kopplar in vill jag att det ska ladda direkt (har inte timdebitering/tariff på elen) och om jag hade någon form av timdebitering hade jag ändå inte velat själv styra det via någon app, då skulle det finnas någon automatik (men kanske finns det någon app som kan lösa det eller om du får någon form av API så andra system kan styra).
  • Vad skulle ni rekommendera - fast kabel eller uttag? Är det kanske smartare att sätta en box med ett typ2-uttag istället för en fast typ1-kabel (Jag har förstås redan en typ1 - typ2-kabel), tänker om man får besök eller byter bil någon gång i framtiden.
Det är ganska skönt med inbyggd sladd, jag har det hemma och lös kabel på jobbet - fördel hemmet. Vet inte om det är ok att lämna kabeln i men det vill du väl ändå inte göra om du ska ladda någonstans på vägen. Jag har inte riktigt koll på hur många bilar som har typ1 nu för tiden, blev förvånad när jag såg det på syrrans outlander förra veckan - känns som att typ 2 är mer standard numer (eller om det fortfarande är europa vs asien) och för lite framtidssäkring är ju då ditt resonemang rimligt, orkar du hantera sladden tror jag det kan vara smart men jag hade nog valt med fast typ 1 (eller ännu hellre om det är ok att sladden sitter i - köpt en till sladd för bara hemmabruk.
  • De flesta installatörer verkar dra fram 3-fas, även om just den box jag kollat på inte använder 3-fas och min nuvarande bil inte har stöd för detta.
Vet inte vad frågan är men i grunden verkar det vettigt att låta boxen vara 3-fas även om du bara använder 1, återigen kopplat till ovan om besökare & framtida bilar - med skillnaden att jag inte ser någon direkt baksida, har svårt att tro det blir så väldigt mycket dyrare installation om det inte är väldigt långa sträckor till centralen (vet ej om du behöver en typ A JFB till denna boxen - de är ganska dyra och då kanske det skiljer på 1 & 3-fas...)
  • Något annat ni tycker jag bör tänka på?
Det känns som en ganska dyr box för en PHEV som dessutom bara laddar med 1-fas - ser dessutom nu att den du länkar till är specad max 3,7 kW - då är det väl en 1-fas-box? (1-fas @ 16A), för den bilen kanske jag hade sökt en enklare /billigare lösning om du hade tänkt ha bilen ett tag. Men det är inte mina pengar så jag ska inte sätta mig på tvären :)

Sen är det väl att välja en smart placering, om du har mer än en parkeringsplats gärna så att man kan ladda oavsett var man parkerat, ganska uppenbart men gjorde att jag inte satte boxen riktigt där jag satt den om jag bara tänkt på "min standardplats"

/U

EDIT: lite fetmarkering för att bättra på läsbarheten och ser att medan jag skrev min roman är det flera som varit inne på mitt näst sista stycke...
Tack för bra synpunkter.
Nä, lastbalansering verkar vara rätt onödigt, i ärlighetens namn.

Apropå att det är onödigt med en box för en hybrid så förstår jag absolut era synpunkter.
Priset för boxen är 13 700 kr, med bidrag blir det alltså ca 6 800 kr, vilket jag inte direkt tycker är jättedyrt. Installationen går på ca 5 000, dvs 2 500 kr med bidrag. Fast jag kan nog få det gjort betydligt billigare av huselektrikern.

Kostnadsaspekten är väl att om jag kan ladda bilen lite snabbare så kan jag köra mer eller mindre uteslutande på el och slipper tanka. En standardladdning räcker i praktiken till ca 3-4 mil, vilket är vad jag har i resväg till jobbet. Så alla andra ärenden till affären osv kräver ny laddning när jag kommer hem, och de 5 timmar det tar gör att jag får köra på bensin i onödan. Då det går lite snabbare med en laddbox så skulle jag kunna minimera bensinkörningen, är tanken. Det rör sig om säkert 600-700 mil/år utöver jobbresorna så det blir en del onödiga soppapengar. Tror i ärlighetens namn jag skulle tjäna in en box på ett drygt år.

Och sedan så vill jag gärna ha exakt koll på kostnaden för laddningen, då jag vill betala min elförbrukning till bilen själv och inte vill belasta fästmön med dessa pengar. :)
 
Installera då en rejäl box som framtidssäkrar bra laddning av elbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Laddutgiften är ganska liten kostnad, men går att sätta elmätare på uttaget där du har laddsladden ansluten, får ganska många liter bränsle för 6-7000kr, om bilden laddar på natten, laddad på morgonen, sätt in sladden när du kommer hem från jobbet..laddar du med 10A så inte superstor skillnad Motför 16A, om bilen kan ta emot detta? Och om huset klarar detta vintertid, beroende på uppvärmning, eller har stolpen strömtänger som känner av aktuella fasen på huset?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
C
J jocke31 skrev:
Nä, lastbalansering verkar vara rätt onödigt, i ärlighetens namn.
Lastbalansering i den meningen att laddningen anpassas till tillgänglig kapacitet är väl inte något man har för skojs skull? Antingen behöver man väl det eller inte för att kunna ta ut en laddström du behöver?
 
C cpalm skrev:
Lastbalansering i den meningen att laddningen anpassas till tillgänglig kapacitet är väl inte något man har för skojs skull? Antingen behöver man väl det eller inte för att kunna ta ut en laddström du behöver?
Ja, det är ju det som är svårt att veta.
 
Framtidssäkra genom att sätta en 3-fasbox med lastövervakning. Nästa bil du skaffar lär bli en elbil. Den omedelbara fördelen just nu blir att du kan ladda Outlandern med 16A istället för 10A, det kortar laddtiden ganska mycket.

Skaffa inte fast typ 1 kabel, den är på utdöende. Med typ-2 uttag är du även där framtidssäkrad.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
W witten skrev:
Framtidssäkra genom att sätta en 3-fasbox med lastövervakning. Nästa bil du skaffar lär bli en elbil. Den omedelbara fördelen just nu blir att du kan ladda Outlandern med 16A istället för 10A, det kortar laddtiden ganska mycket.

Skaffa inte fast typ 1 kabel, den är på utdöende. Med typ-2 uttag är du även där framtidssäkrad.
Låter som en bra plan. Ja, man vill ju gärna försöka tänka framåt.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
En relaterad fråga - har idag en vanlig Schukokabel till bilen (mode 2) som jag använder hemma. Är det en dålig idé att låta den sitta kvar i uttaget när man far iväg?
Ligger den och tjuvdrar någon ström, tro? Förhöjd brandrisk?
Idag drar jag ut den varje gång jag far iväg, frågan är om det månne är helt onödigt?
 
Ingen fara alls, drar ingen ström, har alltid motorvärmarsladden hängande, men ska vara om det finns små barn i närheten..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.