Hej

För ett tag sen flyttade jag in i en ny lägenhet i Sthlm.

Det är första våningen, med källare under som det inte finns någon värme i. Så det betyder att all kyla från källaren vintertid kommer upp i mitt kök. Förvisso överallt i lägenheten, men just köket är det största problemet.

Jag var på Bauhaus och vart rekommenderad av dem att köpa vanlig Gullfiber som man har i väggarna.

Till historien tillhör att köket har bra isolering och liknande på golvet men inte under själva köksskåpen/ diskbänken osv. Och där är köket lagd direkt på betonggolvet. Så i vintras så var det så fruktansvärt kallt på golvet för de vällde in kyla från under diskbänken osv.

Så tillbaka till Storyn, han rekommenderade att jag ska skulle köpa vanlig isolering och stoppa under på direkt på betongplattan.

Jag köpte det, men sen började jag fundera.

Kan man verkligen göra det, blir de ingen risk för mögel?
Eller hur kan jag skapa lite luft mellan?

Alltså, detta måste vara ett generellt vanligt problem och troligen finns en jääätte bra lösning för detta när man väl bygger köket osv. Men det har oavsett inte tillämpats här.

Så, kan jag lägga isoleringen på plattan direkt eller ska jag göra något annat?

TACK.

Jag tror jag fick med mig allt.

V.
 
Detta är ett vanligt problem men har inga bra eller lätta lösningar. Det som rekommenderas är att ha en ventilerad luftspalt mot betongen innan man isolerar.
 
Fast om det väller in kyla låter det mer som att det är otätt och drar från källaren ? En matta eller vad det nu är på golvet borde inte isolera så mycket att skillnaden borde bli påtagbar.
 
Betong i ett mellanbjälklag borde inte bli fuktig. Då är det något som är fel...
Men jag håller med om att man borde kolla upp och åtgärda eventuellt drag också.
 
Du bör nog börja med att kontakta din förening om du bor i bostadsrätt eller din hyresvärd om det är hyresrätt. Dessa är ansvariga för att bostaden har en rimlig innetemperatur.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Detta är svårt.

För jag hoppades på en relativt enkel lösning med tanke på att jag behövt smått renovera hela lägenheten redan.

Alltså med modifikation om det "drar", nja, kanske lite. Men det är mest kylan som kommer från betonget. Om jag sätter handen på betonget så är den markant kall och det är det som kommer in i köket.

Behöver jag verkligen lägga en luftspalt mellan betong och isoleringen, jag har aldrig känt att det varit fuktigt eller blött där bak/under. Min tanke var mestadels att lägga det inte över hela golvet under utan mer kanske 20-30cm innan man sätter fast fronten. Så det inte kan komma ut någon kyla där rakt på foten när man lagar mat osv...

Då kommer det fortfarande andas från baksidan och även.

Föreningen har jag försökt få grepp om under lång tid. De tycker inte att det är kallt.

Att tillägga är att bostaden är från 40 talet med original fönster / Balkongdörr som driver mig till vansinne.

Om jag inte har extra element så hamnar jag lätt ner runt 17-19 grader kalla vinterdagar i tex vardagsrummet. Och då är det enligt deras norm att man räknar mitt i rummet ca 1 meter upp.

Att tillägga har jag 2 småttingar som springer runt nakna hela tiden och leker på golvet där det är ca 15-17 grader på vissa ställen runt just deras höjd.

Visst har jag nu mattor överallt i lägenheten ( som jag inte vill egentligen). Och jag har tjocka gardiner hängande längs ytterväggen i ett stort parti vardagsrummet för väggen blir lite väl kall och det är faktiskt rätt snyggt...

Plus så har jag köpt ett extra kylskåp till köket och den hjälper faktiskt upp temperaturen lite grann i köket.

Så det jag egentligen försöker är att tillämpa relativt enkla lösningar runt hela lägenheten så man kan höja temperaturen någon ( 1-2 grader ) minst på utvalda ställen.
 
Redigerat:
Jag har en mycket bättre lösning till dig. När man gör en temperatutmätning i en lägenhet är det den operativa temperaturen som ska mätas.

Det innebär att man mäter lufttemperaturen i rummet sedan faktoriserar man in temperaturen på omgivande väggar, tak och golv. Har man kalla ytor så sänks givetvis den operativa temperaturen och det är denna som hyresvärden/bostadsrättsföreningen ansvarar för.

Kräv att en sådan mätning ska utföras och visar denna att inte värmen är tillräcklig är det upp till bostadsrättsföreningen att åtgärda det och inte ni.
 
  • Gilla
PorslinGlas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.