Vi har nyligen köpt en tomt på östra Gotland och ska i en snar framtid bygga ett litet hus som ska passa en familj på 4.

Tomten kostade 600 tusen och vi sitter nu i funderingarna på budget för själva bygget!

Någon här som byggt ett fritidshus, och kan berätta lite om hur ni byggde egen entreprenad eller nyckelfärdigt? Hur stort? Typ av hus etc!

Och vad notan landade på
 
Hur det användas, permanent eller fritidshus året om eller bara på sommaren?
 
Året runt!:)
 
Min pappa har byggt på östra Gotland för några år sedan.

Beroende på förutsättningar för vatten och avlopp så kan den biten svänga en del.

Själva bygget skulle jag uppskatta till 20-25 tusen kvadraten för hyfsad standard.

Ni vill kanske ha 70-90 kvadrat?

1,8-2,6 beroende på förutsättningar och vad ni vill ha skulle jag gissa på.
 
Det låter inte riktigt som ni vet vad ni vill ha. Ett fritidshus är per definition ett hus som byggs för att vara beboeligt endast några månader om året.
Detta påverkar givetvis kostnaden jättemycket kontra ett permanentboende som ni verkar vara ute efter.
 
Och när? Tycker jag läst denna fråga för ganska länge sedan, skulle absolut fundera om det är fritidshus eller framtida permanentboende jag bygger.

Dumt att bygga 150kvm sommarstuga! Skulle alla ggr lägga till och bygga välisolerat samt bergvärme alt luft/vattenpump.

Fritidshus är för mig 60-90kvm och lite lägre standard, luftvärmepump mm.
 
Byggde ett fritidshus med boyta på 104 kvm som blev klart i slutet av 2018. Nyckelfärdigt, arkitektritat där jag sedan gav ritningarna till ett par olika husleverantörer för att få offert. Byggde sedan med delad entreprenad. Året runt-standard, frånluftsvärmepump, golvvärme på undervåningen, två helkaklade badrum, och rent generellt högre standard än på vårt permanentboende.:cool:

Tomten ägdes sedan tidigare så den finns inte med i kalkylen och inte heller arkitekten, men så här blev resten inklusive olika avgifter osv. (Det drar lätt iväg en del)
Kostnadskalkyl för nybyggd fritidshus med summor för bland annat husbyggsats, markarbete och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FrkGrön och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.