Jag har en Miele Novotronic W921 som jag försöker hålla liv i. Varningslampan för vattenpåfyllning har börjat blinka. Maskinen tar visserligen in vatten, men det går långsamt och kanske inte blir rätt mängd heller.
Jag har gjort rent i alla slangar m.m. i maskinen men påfyllningslampan blinkar ändå. Vattentrycket är det inte fel på. Silen är ren. Så något är fel i maskinen. Någon som har tips om vad det kan vara?
 
där borde finnas en intagningsventil där vattenslangen går in i maskinen, där är kanske kalk i den
 
  • Gilla
Ärkeängel och 1 till
  • Laddar…
A
Jättevanligt fel när de börjar bli till åren.
Det är bara att byta ventil så går den lika länge till.
Behöver inte köpa en hutlöst dyr i original utan funka med en på nätet
 
  • Gilla
sorent och 1 till
  • Laddar…
Hittade en på nätet som verkar passa min tvättmaskin: https://www.nettoparts.se/shop/vattenventil-miele-tvattmaskin-4665p.html
Rätt dyr dock ... 1529:- ... frågan är om det finns att få tag på billigare ... kanske begagnade reservdelar ?

Min ser ut så här:
Reservdel till tvättmaskin, troligen en inloppsventil med flera anslutbara slangar, placerad på en vävd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ja det var dyrt
Vanligtvis följer inte slangar mm med
Har du kollat på reserv eller nettoparts
 
Magnetventilen jag hittade hos Nettoparts som kostade 1529 kr förutsatte att man hade "aquastop".

Nu hittade jag en annan (mycket billigare) magnetventil hos Brøndum Elektro (https://reservdelarvitvaror.se/shop/ventil-miele-2860p.html) som såg ut att passa min tvättmaskin. Den kostade bara 264 kr. Det stod inget om "aquastop" för den.

Jag har inte så bra koll på detta med "aquastop" ... någon slags nödavstängning ... såvitt jag vet har inte min tvättmaskin/inloppsslang "aquastop".
Så jag antar att den billigare magnetventilen utan "aquastop" borde fungera, eller hur ?
 
A
Du har troligen inget aquastop så kör på den billiga.
 
S sorent skrev:
Magnetventilen jag hittade hos Nettoparts som kostade 1529 kr förutsatte att man hade "aquastop".

Nu hittade jag en annan (mycket billigare) magnetventil hos Brøndum Elektro ([länk]) som såg ut att passa min tvättmaskin. Den kostade bara 264 kr. Det stod inget om "aquastop" för den.

Jag har inte så bra koll på detta med "aquastop" ... någon slags nödavstängning ... såvitt jag vet har inte min tvättmaskin/inloppsslang "aquastop".
Så jag antar att den billigare magnetventilen utan "aquastop" borde fungera, eller hur ?

Ok, hur gick det? Löste bytet problemet? Jag står med samma problem idag med en likadan tvättmaskin.
 
Jag bytte magnetventil och tvättmaskinen har sedan dess fungerat utan problem. Jag bytte till den billigare (utan "aquastop").
Mvh /Sören
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Det är fortfarande samma pris på den billiga så jag beställer en sådan från Danmark omgående. Verkar inte vara svår att byta heller, eller?
 
Det var lätt att byta, magnetventilen sitter lätt tillgänglig. Plattan med el-kontakter satt lite hårt ... så man fick bända lite försiktigt på olika ställen för att få den att lossa utan att gå sönder.
 
  • Gilla
Ärkeängel
  • Laddar…
S sorent skrev:
Det var lätt att byta, magnetventilen sitter lätt tillgänglig. Plattan med el-kontakter satt lite hårt ... så man fick bända lite försiktigt på olika ställen för att få den att lossa utan att gå sönder.
S sorent skrev:
Det var lätt att byta, magnetventilen sitter lätt tillgänglig. Plattan med el-kontakter satt lite hårt ... så man fick bända lite försiktigt på olika ställen för att få den att lossa utan att gå sönder.
S sorent skrev:
Det var lätt att byta, magnetventilen sitter lätt tillgänglig. Plattan med el-kontakter satt lite hårt ... så man fick bända lite försiktigt på olika ställen för att få den att lossa utan att gå sönder.
S sorent skrev:
Det var lätt att byta, magnetventilen sitter lätt tillgänglig. Plattan med el-kontakter satt lite hårt ... så man fick bända lite försiktigt på olika ställen för att få den att lossa utan att gå sönder.
Tänkte väl så... Jag testar först med avkalkningsmedel. Det har vi inte gjort på maskinen på de 36 år vi haft den, så det kanske är hög tid nu.
 
Funkar inte det så beställer vi ventilen. : )
 
A
Avkalkning är bra att göra då och då.
Men jag tror inte att det hjälper i ditt fall
 
Lite lustigt med timingen. Jag lagade precis en W833 med samma problem och ventil.

Jag löste problemet genom att helt enkelt ta bort den svarta flödesbegränsaren som sitter bakom silen samt blåste rent ventilerna "bakvägen" med tryckluft. Det ser ut att fungera bättre nu, men jag ska nog också köpa en ny ventil.

Förresten, har någon av er en idé om vilken slang som har vilken funktion? Jag misstänker att jag kanske korsat de två yttersta, och därmed blandat ihop förtvätt och huvudtvätt. Jag misslyckades tydligen med att spara bilden jag tog innan jag plockade isär allt :D

Edit :jag redde ut kopplingarna, så nu tar den tvättmedlet i rätt ordning
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.