Hej,
Har tagit bort ett inkaklat badkar i ett badrum. Jag har gjort ett snitt med vinkelslip igenom vägg (fog/fix/fuktspärr/gips) ungefär mitt i badrummet från golv till tak på båda sidorna i rummet. Jag kommer nu att montera nya gipsskivor på de tre nu nakna väggarna och bygga en vägg med glasdörr "över" skarven i rummet. Sedan fuktspärras allt och kaklas och golvet får klinkers.
På sä sätt gör jag det bästa möjliga av en redan dålig situation.

Två frågor uppkommer:
1. Jag kommer att bli tvungen att bygga en tröskel i dörrhålet för att eliminera vattenflöde ut ur det fuktspärrade duschutrymmet till skarven i rummet.
Funderar på att bygga väggen med träreglar och gips, men börjar nu tveka att ha trä som tröskel.
Om jag fuktspärrar träregeln så kan den inte andas och kanske då far illa? Några tankar?

2. Utanför den nya duschväggen kommer det att finnas ett par millimeter som saknar fuktspärr. Finns det risk för att fuktig luft kan orsaka skada i träkonstruktionen? Fläkt kommer att finnas.

Tacksam för era funderingar.
 
Bygg tröskeln med gasbetong eller något liknande istället, men den måste också fuktspärras.
 
Intressant,
Kan jag klä denna gasbetong med klinkers sedan?
Erfarenheter?

Jag funderar också på stålreglar som alltmer börjar komma i handeln som ersättning till vanliga reglar. De ska ju inte dra åt sig fukt i alla fall...
 
För att förenkla min fråga lite:

Är det OK att bygga en tröskel som kläs med hårdgips och fuktspärr i trä?

Vill den inte andas?
 
Kan du itne bara lacka en vanlig ek-tröskel platta och lägga "lös"? Ev, lägga fast den i lite silikon??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.