Hej!

Vi har sett en del detaljerade och bra kalkyler på produktionskostnaden för en del hus. Det verkar dock mest vara på mindre och mellanstora hus. Visserligen kan man ju räkna om priset proportionellt per kvm, men det kan ju ändå skilja en del. (Man vill ju t.ex. kanske bara ha ett kök oavsett hur stort eller litet huset är.)

Vore tacksam för alla siffror från folk som själva byggt hus på runt 200 - 300 kvm, om vad de olika delarna av huset har kostat i material och arbete.

Tack på förhand!
Johannes & Marlene
 
Under 15 000 kr per kvm kommer man sällan på ett så stort hus.

Det är inte storleken i sig som avgör utan det är den standard man väljer. [Kvalité är för övrigt något annat än standard ifall någon nu inte visste det  ;)]

Anledningen till att kostnaden inte blir 10 000 - 12 000 kr per kvm som den kan bli när det gäller ett mindre hus beror på att det större huset oftast får högre standard. Inte nog med att badrummen blir dubbelt så stora; de får dessutom både bastu och bubbelbadkar  ;D

Lycka till!  :) :) :)
 
Å andra sidan så får "scale of economics" priset att bli lägre per kvm allt annat lika. Det blir ju t ex inte större etableringskostnad pga av att man bygger 300 kvm eller 150 kvm.

Vi bygger 232 kvm + 57 kvm garage och priset per kvm är inte dyrare än om vi byggt 180 kvm med samma prylar.

Bygger ni lösvirke skall ni inte betala mer än 13 000 kr/kvm för ett bra utrustat hus, dvs inte lyx.

Priser jag fått från olika husfabrikanter ger ett totalpris på ovan hus om ca 2,7-3 MSEK inkl garaget. Garaget står för ca 200 tsek. Har dock fått betydligt högre priser än så men det känns inte motiverat.
 
Hej!
Vi bygger nästan exakt 200 kvm i två plan på Lidingö (=Stockholmspriser).

Jag skulle säga att standarden är en bit över medium (även om vi kompromissat på vissa punkter) För att ni ska kunna bilda er en egen uppfattning ser det ut ungefär så här:
INVÄNDIGT
* Eklamell (tiljor) i HELA huset inklusive förråd mm.
* Klinker i köket, hallen, tvättstugan och ett förråd
* Naturligtvis helkaklat i alla våtutrymmen
* Canadakök med AEG-maskiner
* Specialbyggd diskbänk (6 meter med två vinklar)
* Öppen spis för ca 50 000 inkl skorsten
* Nätverk från LexCom till alla rum
* Inbyggda högtalare i vardagsrum + tv-rum + kök + kontor
* Spotlights i alla rum utom sovrummen (kostar ca 75 000)
* Velfac-fönster (dyrare än "vanliga" men mycket snyggare)
* Flera stora fönsterpartier
* Spånskivor bakom gipsen i alla väggar (och självklart isolering i innerväggarna vilket inte är standard hos de flesta husleverantörer)
* Fullisolerat mellanbjälklag (alltså 24 cm isolering istället för 7 cm vilket verkar vara det vanliga)
* Trappa i ek
* Golvvärme i hela huset
* Centraldammsugare

UTVÄNDIGT
* Träpanel (vi ville ha puts men det skulle kosta ca 350 000 extra)
* Papptak (har prioriterat bort plåttak även om det bara skulle bli ca 30 - 40 000 dyrare)

ENTREPRENADFORM MM
* Vi köpte en stomme från en husleverantör
* Resten har byggts på plats av fristående entreprenörer
* Kök, golv, badrum har vi köpt vid sidan av husleverantören.
* Jag har hållit i det mesta själv (= förstående arbetsgivare eftersom det tar mycket tid). Alltså ej nyckelfärdigt utan själv upphandlat markentreprenör, grundsystem, betongfirma, husstomme, snickare, vvs-killar och så vidare)
* En släkting gör snickarjobbet till marknadspris (kommer dock ej från Stockholm så vi tjänar nog ca 75-100000)
* Eftersom jag känner snickaren fick jag hjälpa honom i fyra veckor vilket jag troligen tjänar ca 50 000 på
* Målning sköter vi helt själva

Vi är nästan färdigbyggda så jag hoppas att det inte blir så mycket mer överaskningar...

Här följer en kort sammanfattning av vad kalaset kommer att gå på:
* Stomme inkl fönster - 950 000
* Montering av stomme - 100 000
* El inklusive armaturer och nätverk - 175 000
* VVS - 75 000
* Snickararbeten (justerat för ovanstående) - 350 000
* Kök inkl vitvaror - 180 000 (vi har ganska litet kök, snickerier och bänk kostar ca 120 000)
* Kvalitetsansvarig, byggström, försäkring - 65 000

Totalt landar vi på ca 2 250 000 vilket alltså motsvarar 11 250 kr/kvm. Då har jag "tjänat" ca 100 000 på att släkting snickrar och jag har hjälpt till. Justerat för det blir kostnaden alltså ca 2 400 000 eller 12 000 kr/kvm

Till detta kommer naturligtvis kostnader som t ex arkitekt, VA-avgift, bygglov mm. Grunden och marken kostar också pengar, i vårt fall ca 270 000.

Glöm inte heller pantbrev, lagfart och räntor under byggtiden som i vårt fall blir nästan 200 000 tillsammans.

Det jag blivit förvånad över att det kostar mycket är elen (särskilt spotlightarna som kostar över 1000 kr styck inklusive installation). Ytterdörrar är också dyrt (närmare 20 000 per dörr inkl lås)

Det vi "tjänat" pengar på är t ex golvet som vi hittade 350 kr billigare per kvm än vad vi först trodde ( "tjänade" 50 000).
Trappan (olssons trappor) blev säkert 35-40 000 billigare än den vi först tittade på.

Vitvaror från Miele skulle bli ca 20 000 dyrare.
Ett duktigt fräckt kök från t ex Binova eller Bulthaup skulle nog gå på 100 000 till.
Tak från Rheinzink skulle kosta ca 300 000 till.

Oj, det blev långt men kanske bra!
 
Hej igen, och tackar för svaren!

Det underlättar alltid att kunna jämföra med vad andra har byggt och fått betala. Det verkar ju, om vi har förstått det rätt, vara standarden som sätter priset mer än storleken. Och det är just på den punkten som vi funderar på att prioritera stor boyta före t.ex. dyrt kök med exklusiva vitvaror och badrum med sjösen för 1000:- per kvm. Och det är väl just det som är det svåra med att bygga nytt, att veta vad man skall prioritera i första hand.

Spontant känns det som att kvadratmeterpriset borde sjunka med ökande boyta, men det kanske inte alls är självklart. Det handlar väl som sagt om att stora hus ofta har en högre standard än små etc. En (eventuellt) intressant frågeställning är därför hur mycket dyrare ett hus skulle bli om man "bara" ökade boytan med t.ex. 10% och behöll samma standard i övrigt. Det skulle bli 10% mer kakel i badrummet, 10% mer golv och tak, men samma kostnad för vitvaror, porslin och mycket annat. Någon som funderat på samma sak?

Hälsningar,
Johannes & Marlene

 
Johannes_o_Marlene skrev:
Och det är väl just det som är det svåra med att bygga nytt, att veta vad man skall prioritera i första hand.

Spontant känns det som att kvadratmeterpriset borde sjunka med ökande boyta, men det kanske inte alls är självklart.
Prioritera sådant som är svårt att ändra senare: byta radiatorer mot golvvärme eller dra in vatten till ett extra badrum någonstans är stora/dyra ingrepp. Riva ut plasmatta och byta till klinkers är inte hela världen.

200-300 kvm i ett plan eller i 1.5/2 plan? STOR skillnad i pris för plattan (om det är sådan grund ni tänkt er).

Vi har byggt 215 kvm till ungefär samma pris som Vicious_Vic ovan, fast det var nyckelfärdigt från Trivselhus.

Berit
 
Ger du dig fan på det så går det att bygga hus med mycket hög standard i Stockholm för c:a 6.000 SEK/kvm i den storlek du nämner. Men då blir det till att lägga ned hela din själ, tid och blod, svett och tårar. (Lägg in några förstfödda också). ;D

mvh
David
 
Det låter onekligen billigt. För att komma ner i ett sådant kvm-pris borde i princip allt göras av en själv och materialet köpas i Baltikum eller i Polen. Det vore intressant att veta vilka moment du lejer bort eller gör du allt själv?

Janne
 
Det handlar mest om bra inköp och projektledning. En person i hushållet har ägnat 100% av sin tid åt bygget. Samtidigt har vi köpt en hel del från Polen.
Sedan har vi lärt oss en del från första bygget som blödde mer pengar.

mvh
David
 
Smålänningen samtalade med skotten,

- Va, två fickor på sveprocken. Varför inte göra som jag; ha en stor ficka istället, då sparar du ju ännu mer?

Lycka till!  :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.