Tjena.
Sitter och funderar på att bygga ett nytt hus när nuvarande är färdigt.
Det är en sluttningstomt så det blir med källare.
Har kollat på Thermomur eller bewis motsvarighet för källaren.
Tanken är att fasaden ska vara av tegel.
Hur funkar det att mura på den delen som är under jord? Där har man ingen klack från bottenplattan att mura på. ”Hänger” teglet i fasaden där eller hur gör man? Har man någon form av vinkeljärn i botten? Och hur funkar det att fästa den isåfall när det är 100mm cellplast innan betongen?

Som ni förstår kan jag inget om murning men är väldigt nyfiken :)

Tacksam för pedagogiska svar :)
 
På mitt suterränghus byggt 1977 är undervåningen murad med lecasten 200 mm bred.

Teglet på ovandelen av huset står ytterst på lecastenen, luftspalt, regelvägg med isolering.
 
S sune73 skrev:
På mitt suterränghus byggt 1977 är undervåningen murad med lecasten 200 mm bred.

Teglet på ovandelen av huset står ytterst på lecastenen, luftspalt, regelvägg med isolering.
Nu går det inte om man använder thermomur systemet. Det är just det som är frågan. Behöver man mura upp en klack utanför cellplasten för att ställa teglet på? Och eftersom jag vill ha tegel på källardelen ovanför jord så måste man då mura stegvis upp?

Thermomur är alltså cellplast legobitar som man sedan gjuter kärnan med betong

https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
 
  • Thermomur cellplast block redo för betonggjutning, som visar blockens sammankoppling och mönster för konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har precis slutfört en stor tegel fasad på jobbet. Den vilar helt o hållet på ett vinkeljärn i botten. Det vinkeljärnet har vi sedan skärt ut och tillpassat frigolit runt.. Vinkeln var alltså så bred att den kompenserade för luftspalt och isolering. Blir en köldbrygga men isolerar man noga utanpå sen så blir det minimalt.

Såg nu thermomur konceptet. Borde gå fint att borra i och sedan gjuta in gångstänger som man sedan fäster vinkeln i.
 
Har du någon bild eller länk till hur Thermomur systemet ser ut?
Jag har ett suterräng hus som jag ritade själv. Där källarvåningen är murad med Iso-leca (leca-isolering-leca). På den yttre lecadelen står fasad teglet och på den inre är mellanbjälklaget gjutet.

Edit: Såg nu att det kom ytterligare info i ditt tidigare inlägg. Där det framgår hur det ser ut och det är ju inte samma lösning som jag har på mitt hus.
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Vi har precis slutfört en stor tegel fasad på jobbet. Den vilar helt o hållet på ett vinkeljärn i botten. Det vinkeljärnet har vi sedan skärt ut och tillpassat frigolit runt.. Vinkeln var alltså så bred att den kompenserade för luftspalt och isolering. Blir en köldbrygga men isolerar man noga utanpå sen så blir det minimalt
Det blir ett enormt vinkeljärn om man ska skära ut cellplasten, det blir 100mm cellplast, luftspalt och sten, det är typ 22cm, det blir rejäla bultar :)
 
Ja men det är ju i särklass den tyngsta fasad som går att ha också,
 
R roli skrev:
Har du någon bild eller länk till hur Thermomur systemet ser ut?
Jag har ett suterräng hus som jag ritade själv. Där källarvåningen är murad med Iso-leca (leca-isolering-leca). På den yttre lecadelen står fasad teglet och på den inre är mellanbjälklaget gjutet.
Thermomur är tvärt om, cellplast, betongkärna, cellplast, finns en bild ovan :)
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ja men det är ju i särklass den tyngsta fasad som går att ha också,
Men du menar att det går? Finns det vinkeljärn avsett för detta?
 
Har inte Thermomur någon "standard" lösning för murad fasad? Alla vill ju inte ha en träfasad som man måste måla och underhålla...
 
Har sett någon lösning för länge sedan där "vinkeljärnsmetoden" användes. Så visst det är en lösning som finns/har gjorts. Borde finns några uppgifter på nätet men vet inte var man skall söka...
 
Ja absolut tror våran vinkel var 300x300 med förstärkningar i svetsat varje meter godstjocklek kommer jag inte helt ihåg... tjockt var det, vi fick lyfta dom längsta med kran.
Sen murade dom 5 våningar med tegel på den vinkeln. Dock med avbrott för balkonger men många fält med massivt tegel hela 5 våningar. Inget dom har hos den lokala bygghandeln men borde gå att beställa hos din lokala svetsare/smed
Däremot vet jag inte hur bra thermomur står emot vridmomentet från vinkeln
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det blir ett enormt vinkeljärn om man ska skära ut cellplasten, det blir 100mm cellplast, luftspalt och sten, det är typ 22cm, det blir rejäla bultar :)
Hur tänkte du att det skulle se ut? Skal du ha hela stenen utanför cellplasten? Kan du inte göra en skiss?
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ja absolut tror våran vinkel var 300x300 med förstärkningar i svetsat varje meter godstjocklek kommer jag inte helt ihåg... tjockt var det, vi fick lyfta dom längsta med kran.
Sen murade dom 5 våningar med tegel på den vinkeln. Dock med avbrott för balkonger men många fält med massivt tegel hela 5 våningar. Inget dom har hos den lokala bygghandeln men borde gå att beställa hos din lokala svetsare/smed
Däremot vet jag inte hur bra thermomur står emot vridmomentet från vinkeln
Det är 15cm betongkärna så ganska rejält. Tyvärr verkar tanken vara att skruva spikläkt eller putsskivor på cellplasten, inte mura med tegel. Man vill gärna slippa specialbeställa sådana vinklar ur en ekonomisk vinkel. Kanske blir billigare att mura med typ lekablock utanför cellplasten för att få en klack? Det blir bara på halva källaren isåfall
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ja absolut tror våran vinkel var 300x300 med förstärkningar i svetsat varje meter godstjocklek kommer jag inte helt ihåg...
Den vinkeln satt väl fast i ett betongbjälklag eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.