Hej vill täcka min slänt med något. Är rätt brant så grus kommer rulla bort. Har fått en tjock filt från jobbet som kommer vara som markduk.

Är inne på att limma på stenar, kan det funka? Isåfall vilket lim ska jag ha ?

Var inne på att täcka med kostgräs oxå. Men dem rullarna jag tänkte köpa blev sålda på blocket.

Eller nån annan som har bra tips på vad man kan göra med slänten, då jag är sjukt trött på ogräs

Sen har jag tyvärr en till stor slänt som jag vill göra nåt åt.

Alla tips mottages
 
  • Brant slänt med en tjock vit filt som markskydd, bredvid en damm med speglande vatten och omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brant slänt med tjock blå filt utlagd som markduk, stor sten och bakvänd bänk nära en spegelblank damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
j.erkers
Det ser ut som att du jobbar på ett pappersbruk, jag har lite sån där filt och vira i min trädgård oxå...

Jag skulle göra hål i filten och plantera låga buskar, t ex Spirea Japonica, eller låga marktäckande växter. Fördelen med buskar är att det inte behövs lika många. Behöver du kunna gå på ytan så bygg en trapp i trä eller, beroende på hur trött du är på ogräs, gjut en trapp eller ramp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Plantera tex Näva, den kommer att ta över slänten. Eller valfri låg buske.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle också satsa på en blandning av krypande och låga buskar som så småningom växer ihop till en massa utan ogräs. Tänker på krypoxbär, krypvide, någon låg ölandstok. Fler förslag? Emellan buskarna skulle jag stoppa ner vårblommande lökväxter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du har gott om sten i mjuka former så hade det varit jättesnyggt med kullersten satt i jordfuktig betong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.