Hej,

Är i färd med att öppna upp mellan kök och vardagsrum. Enligt handlingar (dokument 1) från kommunarkivet ska inga innerväggar vara bärande, alls. Dock blir jag något osäker då någon tydlig takstolsritning inte finns bland dokumenten.

Har någon av er experter tid och lust för ännu ett "är väggen bärande"-ärende? Om så, vänligen ta en titt på de bifogade bilderna. Väggen vi önskar riva är rödmarkerad i dokument 3. Jag är tämligen säker att den klena väggen ej bär någon last, men en dubbelkoll från er vore betryggande. I värsta fall tar jag hem konstruktör för ytterligare kontroll.

Anledning till att jag frågar:
1. Varför finns innervägg med alls i sektionsdelen i dokument 3?
2. I sektionsdelen i dokument 3 ser W-takstolarna annorlunda ut. Mina är skarvade med pressplåtar.
3. Stort fönsterparti på baksidan. Bygger man fortfarande så att fönsterkarmen bär all last?
4. Vågar jag förvara lättare saker på vinden efteråt?

Stort tack på förhand!
 
  • Skannade sidor med teknisk beskrivning och blanketter från bygglovsdokument med anteckningar och markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en byggnadssektion med detaljer för takstol och väggstruktur, markerad för diskussion om bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en villa med markering av vägg som ska rivas i rött.
  • Gilla
Agreno
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns inga bärande mellanväggar på bottenplanet. Det behövs inte eftersom takstolarna är av fackverkstyp och därför fribärande över hela husbredden. Allting står i den tekniska beskrivningen som verkar vara kompent utförd.

Jag avråder från att använda vinden som förråd annat än marginellt, typ julgransprydnader. Huset är konstruerat mht dåvarande byggnorm (BABS 1960) då den här typen av vind inte var avsedd som förråd. För övrigt utgick man från lägre antaganden om laster än idag.

Det finns med säkerhet en avväxlande balk ovanför det stora fönsterpartiet även om denna inte syns på några av dina detaljritningar.

Jag håller med om att mellanväggen på sektionen inte borde varit med.
 
  • Gilla
ValterBy
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finns inga bärande...
Stort tack för bra och välkommet svar!
 
Jag har också ett Gullringshus byggt 1971
Med ett stort vänsterparti 90 ×3 Plus balkongdörr 90. D v s 3,60 och allt är byggt i kassetter. Finns det en balk på ovansidan som lyfter av läst?
 
@ValterBy , gick det bra att ta ner sektionen? Har ett identiskt hus och undrar om det gick bra.
 
Det gick alldeles utmärkt. Taket är lika rakt och fint som tidigare :)
 
  • Gilla
mats76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.