Staffans2000
Det är frågan!

En bekant är allergisk mot pollen, och har ett litet helsike i dessa tider. Så finns det någon som har erfarenhet av dessa maskiner som renar inomhusluften?
 
Det borde kunna fungera med den typ av luftrenare vi brukar avhandla i forumet för verktyg och maskiner, sådana som är avsedda att ta bort trädamm ned till ca 1 mikrometer. Jag har en som är stor som en hattask och cirkulerar 1000 m3/h. Den låter dock rätt starkt. Som en köksfläkt på fullt ungefär.
 
Luftrenare funkar fint. Pollen är förhållandevis stora, och ganska lätta att filtrera. Ska den stå i sovrum är det såklart bra om den är så tyst som möjligt.
 
BirgitS
Sen jag började med luftrenare i sovrummet och på jobbet för kanske 15 år sen behöver jag bara ta medicin när jag ska vara ute ett längre tag och det är höga pollenhalter. Det är en luftrenare som är gjord för att ta bort t.ex. pollen och damm från inomhusluft och den räcker bra till även på lägsta fläktnivån och då stör ljudet mig inte alls utan det är ett svagt surr på en meters håll. Har pollenallergiska släktingar som också använder luftrenare med god effekt.

Läs omdömen på Prisjakt och liknande.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar BlueAir 270E. Tyst och klarar lätt ett stort sovrum. Kolla in reor, tretti. se brukar ha bra priser.

Jag bor i Kina där vi har AQI300 ibland på vintern, har själv upplevt AQI450. Som jämförelse stänger Göteborg och det går flyglarm vid AQI50. Kör jag hela min kollektion av luftrenare på fullskaft håller dom ett par hundra kvadrat rena trots att utomhusluften är som en gasattack från första världskriget.

Kom ihåg att du får vad du betalar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.