Hej jag är uppvuxen i ett stort radhusområde i Tyresö något som mina föräldrar bor kvar i sedan 47 år. För två veckor sedan fick mina föräldrar en ny granne några dagar senare har byggnadsnämnden fått in en anonym anmälan mot mina föräldrar att man byggt en vägg/plank mellan uteplatserna 30 cm in på nya grannens tomt.

Väggen byggdes av den andra fastighetens ägare på 70-talet sedan har båda fastigheterna uppdaterat med ny tall etc men väggen står kvar. Byggnadsnämnden skall komma på besök nästa vecka eftersom man fått en anonym anmälan. Hur kan mina föräldrar göra i detta fall dom är helt oskyldiga. Kan nya ägaren gå mot tidigare och hävda att det är ett dolt fel? Är det preskriberat? Kan man använda sig av juridiska skyddet i hemförsäkringen?

Föräldrarna har ganska många bekanta i området som varit med ifrån start så vittnen kommer vi att kunna få ihop om det behövs.

Har ni några tips min mor och far är pensionärer och extremt nerstämda på det som hänt eftersom dom är oskyldigt beskyllda och aldrig tidigare varit med om något liknande. Båda mår tyvärr riktigt pyton för närvarande över händelsen och också att hamna i konflikt med sin nyinflyttade granne i ett radhus. De har försökt konversera med grannen kring anmälan men det var inget han ville prata om. Jag vill hjälpa till men vet inte vart jag skall börja. Några tips?

//DPW
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Be dina föräldrar ta det lugnt. Enligt vad du skriver så är det inte dina föräldrar (eller någon tidigare ägare av det radhus som de idag äger) som har byggt planket. Även om det är ett svartbygge, dvs. byggt utan bygglov. så kan inte kommunen ålägga någon att riva det när det har gått 10 år (och renovering av planket påverkar inte åldern). När byggnadsnämnden kommer så säger du/dina föräldrar bara att det var den andra fastighetens ägare som byggde planket och då antagligen satte det en bit in på sin tomt för att vara säker på att inte inkräkta på dina föräldrars tomt (eller vad nu anledningen kan ha varit).

Dolda fel kan en köpare bara hävda mot den som har sålt huset till dem, så dina föräldrar kommer inte att bli inblandade i en sån tvist. Med de fakta du har skrivit finns det ingen anledningen att dina föräldrar oroar sig och de behöver inte heller anlita någon jurist som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack BrigitS för snabbt svar. Jag har ringt till mor och far och förmedlat det du skrivit och det var lugnande besked :)
 
M
Men om väggen byggdes av den tidigare grannen, och på grannens tomt, bör den ju höra till grannfastigheten och numer ägas av den nya grannen. Varför river han den inte bara om han inte vill ha kvar den?
 
  • Gilla
DPW
  • Laddar…
Han har inte koll på läget och vem som har byggt vad. Men det är så det får bli ansvaret kommer att hamna på honom att rätta till det som någon har anmält.
 
Typiskt läge där det skulle varit bra mycket bättre att börja med att prata med grannen än att anmäla. Inte roligt att få sådana grannar.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När byggnadsnämnden kommer så säger du/dina föräldrar bara att det var den andra fastighetens ägare som byggde planket och då antagligen satte det en bit in på sin tomt för att vara säker på att inte inkräkta på dina föräldrars tomt (eller vad nu anledningen kan ha varit).
Skippa delen med att spekulera om varför saker gjorts.
Var bara saklig och berätta det ni verkligen vet (eller hänvisa till andra som ni vet kan lämna mer info).

Skulle tipsa föräldrarna att be att få träffa handläggaren och prata med denne separat, inte med grannen närvarande. T.ex. i deras kök före/efter handläggaren gör själva titten ute. De kan alltid fråga handläggaren om allt de undrar kring hur processen går till och vad olika saker betyder. Definitiva besked om bedömningen ifall något är fel eller inte måste han dock vänta med tills beslutet är klart, så bli inte orolig av att svaren är svävande angående just det.

Som nämnts ovan kommer de med all säkerhet att konstatera att det inte finns någon anledning för BN att agera vidare mot dem på något sätt. De måste bara skaffa sig en uppfattning om ärendet för att kunna göra det konstaterandet.
 
Svaret är enkelt. Väggen är inte vår. Vi vet inget om den annat än ... så bara berätta det de vet.
Helt plötsligt är ansvaret grannens, och eftersom väggen är mer 10 år gammal blir inget mer av saken.

Som Daniel skriver ovan, tänk vad lätt detta hade hanterats om grannen valt att prata med dina föräldrar istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.