Man hade ju önskat en lite tydligare instruktionsbok faktiskt. Jag tycker att jag har installerat helt ”by the book” och jag tror ju inte att det egentligen är nåt fel på maskinen i sig eftersom den hittar guiden osv. Men det står ganska dåligt beskrivet just med guidekabeln. Det står bara att den ska dras till det mest avlägsna stället. Typ.
 
  • Gilla
ebonita och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju inte tillgång/kunskap om tjusiga ritprogram men har gjort en snygg teckning här som är lite mer noggrann än den förra kanske. Där syns även hur guidetråden går just nu. Om nån har någon ide eller tips på vad som kan göras för att få rätsida på detta så skulle det uppskattas enormt
Just nu hatar jag roboten och önskar att jag aldrig hade köpt den. Men vill ändå försöka så mycket som möjligt för att få ordning på den själv.
 
  • Handritad skiss av trädgårdsplan med markerade områden som växthus, buskar, och parkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där borde ju funka... Guideslingan går mot högra sidan på laddaren, så din guideslinga är ju rätt kort (grön linje nedan). I alla fall om den går åt samma håll som en Husqvarna, vilket jag utgår från att den gör.

Om det är något som stör på framsidan skulle jag dock överväga att dra enligt röd eller blå linje (beroende på om det är ett stråk eller ”hela” framsidan som är drabbad. Min erfarenhet (Husqvarna iofs, men de här delarna lär ju vara identiska) är att det inte är ett problem att dra guiden över dubbel begränsningskabel, även om det står i instruktionen att man inte ska göra så.
Handritad skiss över trädgård med röda, blåa och gröna linjer som representerar förslag på dragning av robotgräsklipparens guidelinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben. Så som du har ritat den röda linjen hade jag dragit den första gången men fick samma bekymmer då, det var därför jag misstänkte att nånting störde den på den vänstra sidan av huset. Den dragningen hade känts bäst att ha den för jag tror att den skulle h lättast att hitta den då oavsett var i trädgården den håller till. Är det en fördel att ansluta den till begr. Slingan nära laddaren?
 
Både ja och nej. Det är en fördel att ha så kort guideslinga som möjligt, alltså guidekabel+begränsningskabel till höger anslutning. Men den kan samtidigt vara rätt lång utan att det egentligen är något problem i sig. Min guideslinga (Husqvarna) är nog 200+ m, varav 150 m guidekabel. Syrrans (Gardena) är nog ~100 m, varav 40 m guidekabel.

Att Mcculloch skulle vara så mycket känsligare har jag svårt att tro, men det är ju förvisso olika märken i olika prisklass, så något skiljer det förstås.
 
Så det är bättre ju närmare laddaren man ansluter? Ock att det ska vara på den högra delen av gränsslingan helst då eller? Fast i beskrivningen står det bara att den ska anslutas så långt bort från laddaren som möjligt.
 
A
Kanske du har en elledning i marken. Den kan ligga ganska högt så om du har det kan det vara den som stör.
Alternativt vattenledning fast hemma ligger de på 2.30 m djup men vet att Stockholm har 1.10 m och sommarledningar kan ligga högt i mattan om det varit typ kolonilotter där förr.
 
A Abki skrev:
Kanske du har en elledning i marken. Den kan ligga ganska högt så om du har det kan det vara den som stör.
Alternativt vattenledning fast hemma ligger de på 2.30 m djup men vet att Stockholm har 1.10 m och sommarledningar kan ligga högt i mattan om det varit typ kolonilotter där förr.
Elen till vårt stuga går troligtvis in till vänster om huset och vår brunn ligger på baksidan. Husen på andra sidan vägen har brunn på nej-sidan av deras tomter. Det finns alltså inget kommunalt vatten eller avlopp i området och vår stuga är det enda hus som har legat på denna tomten. Det var åkermark/skog fram tills detta byggdes på 60 talet. Så det bör inte vara nånting sådant som spökar.
 
Jag ska granska alla kopplingar mm med lupp ikväll och även tråden och testa igen. Löser det sig inte inom de närmaste dagarna får jag väl helt enkelt kontakts stället där jag köpte den
 
Såhär exemplifierar Husqvarna att man bör tänka för att få så kort guideslinga som möjligt (från s. 29 i den här manualen):
Två illustrationer av en guideslinga för byggprojekt: optimal slingväg överst, slingväg som är för lång och ineffektiv markeras med ett kryss underst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ja, man bör tänka på att ansluta så att slingan inte blir onödigt lång, men den ska klara flera hundra meter, iaf. Husqvarna.
 
Uppdaterar lite. Just nu känns det lite hoppfullare. Efter att ha granskat Boken och bilder mm så såg jag att alla svängar är gjorda med 135’ böjar. Jag visste att man inte skulle göra 90’ så jag hade gjort mjuka, vida svängar. Nu gjorde jag om guiden igen med 135’ böjar och tro det eller ej men den följde faktiskt guiden från precis där den börjar och ända in i laddaren. Det är första gången nånsin den går hela vägen. Har bara hunnit med en ”hemgång” hittills men jag känner att hoppet börjar återvända nu och jag hatar den inte riktigt lika mycket som jag gjorde imorse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Härligt! Hoppas det är löst!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såhär exemplifierar Husqvarna att man bör tänka för att få så kort guideslinga som möjligt (från s. 29 i den här manualen):
[bild]

Så ja, man bör tänka på att ansluta så att slingan inte blir onödigt lång, men den ska klara flera hundra meter, iaf. Husqvarna.
Handlar inte den bilden om att klipparen följer guiden till vänster om kabeln (sett från stationen) och att man därför ska lämna så mycket plats som möjligt på den sidan om guidekabeln?

Har inte sett någonstans i Rob- manualen om att man ska hålla guideslingan så kort som möjligt. Det finns en maxlängd angiven men inget mer..
 
Redigerat:
A Aronb skrev:
Uppdaterar lite. Just nu känns det lite hoppfullare. Efter att ha granskat Boken och bilder mm så såg jag att alla svängar är gjorda med 135’ böjar. Jag visste att man inte skulle göra 90’ så jag hade gjort mjuka, vida svängar. Nu gjorde jag om guiden igen med 135’ böjar och tro det eller ej men den följde faktiskt guiden från precis där den börjar och ända in i laddaren. Det är första gången nånsin den går hela vägen. Har bara hunnit med en ”hemgång” hittills men jag känner att hoppet börjar återvända nu och jag hatar den inte riktigt lika mycket som jag gjorde imorse.
Toppen är det börjar funka! Fortsätter det trassla så är det väl läge att kontakta supporten? Har fått intrycket att de är kompetenta och hjälpsamma. Med din skiss och det gedigna forskningsarbete du gjort borde de få en bra bild av problemet! (y)
 
  • Gilla
Aronb
  • Laddar…
@aekeberg nej, den visar hur strömmen går i slingan, därav pilarna. Det står lite skrivet om det också i den länkade pdf:en. För AM 315 iofs, men principen är ju samma.

Men det du säger är ju också sant, att roboten går till vänster om kabeln på väg hem.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.