hsd
L lordi skrev:
Om du inte är privatperson så behöver du utbildning för att sätta upp en ställning. Upp till 2 m är det bara en enkel information som arbetsgivaren ska tillhandahålla. Högre än så så blir det en lite mer ingående utbildning. Kostnaden för en ställning beror helt på hur stor den är. En liten rullställning kostar kanske någon hundralapp om dagen, en stor fasadställning kan kosta hur mycket som helst.
Var finns ställning för någon hundralapp om dan , dessutom brukar det inte gå att hyra ställning utan montage
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Var finns ställning för någon hundralapp om dan , dessutom brukar det inte gå att hyra ställning utan montage
Har själv hyrt liten rullis för någon hundring om dagen. Det går också fint att hyra ställning utan montage. Har själv utbildning upp till 9 meter, men det är ställningsbyggarens ansvar att allt går rätt till, inte uthyrarens.
 
Här skulle jag bli mycket försiktig:
"Jag frågar åt en vän" dvs personen som ska utföra arbetet har inte klart för sig vilka regelverk och arbetsmetoder som gäller inom branschen han/hon arbetar i detta fallet måleriverksamhet.

"Saken är den att personen i fråga har fått förfrågan om att utföra ett jobb, men beställaren ställer krav på byggställning för att måla fönsterfoder runt fönstren på andra våningen." Det låter som kunden är byggherre och har övergripande arbetsmiljöansvar och din vän som har utförande företag har tagit sig ansvar att säkerställa byggnadsställning men saknar helt kunskap om vad det innebär och lagar kring arbetsmiljö.

"Jobbet kommer utföras lagligt med f-skatt." Den som utför uppdraget har ett företag och bör då vara väl påläst vad som gäller arbetsmiljömässigt inom den bransch. Inte bara inneha F-skatt för att kunna hantera det ekonomiska.

Spontant har du tagit på dig ett uppdrag utifrån att företagaren saknar kompetens inom området och arbetsmiljö att vara rådgivare utan kunskap och letar bl.a. svar på ett forum. Hela upplägget känns otroligt konstigt och tveksamt.
 
O oliva skrev:
Hej. Jag frågar åt en vän och vet inte var jag ska placera tråden men provar här.

Saken är den att personen i fråga har fått förfrågan om att utföra ett jobb, men beställaren ställer krav på byggställning för att måla fönsterfoder runt fönstren på andra våningen. Från början sade de att det går bra att måla från en stege men tydligen har de ändrat sig.

Vad för krav på ställning krävs om man skall följa "lagen" etc. Går det bra med vilken billig ställning som helst från nåt byggvaruhus? Eller måste man ha någon ställning som är "godkänd" och hur ser man vilka som är godkända?

När ställs krav på att det skall vara byggställning egentligen? Är det krav på ställning vid alla arbeten över en viss höjd?
Har ni nån bra länk där jag bör läsa, bifoga den gärna.
Jobbet kommer utföras lagligt med f-skatt.
Jag la nytt yttertak få några år sedan. Tog in en offert från en firma. Offerten var på hela jobbet, material, men plus ställning (ospecad kostnad). Höll på att sätta i halsen när det visade sig att det skulle gå på minst 30.000 beroende på om de klarade jobbet inom 2 veckor, annars blev hyran ännu mer. Dessutom skulle jag vara beställare och koordinera ställningshyran. Inte bra tänkte jag. Tänk om ställningen inte fungerar, behöver flyttas, kompletteras eller något annat. Då ska jag mecka med det medans bygget står still.

Jag hittade istället en annan firma som offererade till samma pris men de hade egna ställningar och skötte allt med den. Valet blev lätt.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Jag la nytt yttertak få några år sedan. Tog in en offert från en firma. Offerten var på hela jobbet, material, men plus ställning (ospecad kostnad). Höll på att sätta i halsen när det visade sig att det skulle gå på minst 30.000 beroende på om de klarade jobbet inom 2 veckor, annars blev hyran ännu mer. Dessutom skulle jag vara beställare och koordinera ställningshyran. Inte bra tänkte jag. Tänk om ställningen inte fungerar, behöver flyttas, kompletteras eller något annat. Då ska jag mecka med det medans bygget står still.

Jag hittade istället en annan firma som offererade till samma pris men de hade egna ställningar och skötte allt med den. Valet blev lätt.
Det är precis detta som många solcellsinstallatörer fuskar med. Vissa medvetet andra är bara okunniga.

Om fler visste vad det kostar att resa och riva en fasadställning för takbyte så skulle de förstå att något inte stämmer när man får offert på nyckelfärdig anläggning för 150k och bara materialet kostar 100k.
 
Ja som redan nämnts. Om personen ifråga har företag i branschen och gör andra liknande arbeten så låter det mycket märkligt om de inte skulle veta vad som gäller..........
 
S Stefan1972 skrev:
Ja som redan nämnts. Om personen ifråga har företag i branschen och gör andra liknande arbeten så låter det mycket märkligt om de inte skulle veta vad som gäller..........

Detta är en person som funderar på att starta upp. Sluta tro att folk kan allting redan innan de börjat. Finns hur många inkompitenta snickare som helst som inte kan något alls har jag själv fått erfara så om en person som ska måla fönsterfoder undrar hur kraven är för ställning ska då den personen inte kunna få reda på det utan man skall gå i skola nånstans för det? Det är faktiskt brist på hantverkare så det är väl bra om folk vill skola om sig? Nej, personen har inget företag i branchen men om personen tar på sig jobbet så kommer det utföras med f-skatt vilket gör att alla fördyrande regler måste följas. Hade man målat sina egna fönsterfoder hade man ju ställt upp en stege mot väggen. Om det kostar 30 tusen att hyra en ställning en vecka kommer ju personen inte kunna tacka ja till jobbet.
 
O oliva skrev:
Detta är en person som funderar på att starta upp. Sluta tro att folk kan allting redan innan de börjat. Finns hur många inkompitenta snickare som helst som inte kan något alls har jag själv fått erfara så om en person som ska måla fönsterfoder undrar hur kraven är för ställning ska då den personen inte kunna få reda på det utan man skall gå i skola nånstans för det? Det är faktiskt brist på hantverkare så det är väl bra om folk vill skola om sig? Nej, personen har inget företag i branchen men om personen tar på sig jobbet så kommer det utföras med f-skatt vilket gör att alla fördyrande regler måste följas. Hade man målat sina egna fönsterfoder hade man ju ställt upp en stege mot väggen. Om det kostar 30 tusen att hyra en ställning en vecka kommer ju personen inte kunna tacka ja till jobbet.
Ja fast det var ju inte så du lade fram frågan från början...........ingen av de som läser här vet mer än det som skrivs.
 
Har personen jobbat i yrket som målare?
Det är som anställd man lär sig de flesta hantverk av de som kan området, sedan kan man gå vidare och lära sig företagsdrift.
F-skatt är den lilla delen, det som krävs är kunskapen och regler/lagar för den bransch man ska verka inom när det är väletablerade hantverksområden.
Ta inte illa upp men beskrivningen av hur din vän ska starta eget är precis det du beskriver inträffar när du får möte inkompetenta snickare, men här någon som ska börja med att måla utan grundskap.
Så ja, de flesta skaffar sig en yrkesutbildning och går vidare därifrån.
 
Jag tror inte att det har nämnts tidigare i tråden, men det finns onlinekurser i ställningsbyggning. Det är inte så dyrt i sammanhanget. Typ 1400 + moms
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.