Lägger nytt svart tegel, glaserat!
Har tankar på att lägga slang under teglet som leds till varmvattenberedarens solslinga.
Har sett mycket kompetenta inslag på detta forum och hoppas att någon förbarmar sig över mina frågor.
Fråga :
1) vilken slang är lämplig
2) vilken diameter kan passa. Vvber. är 300lit.
 
Kan det bli så särdeles varmt under betongtegelpannor, kanske 45 oC.
Det solvärmda vattnet kan alltså inte nå högre temperatur än ca 45 grader och det endast på sommaren.
(en riktig solfångare ger däremot ca 100 gradigt vatten ut från solfångaren)

Tittar man på vad det kostar att med elström bereda varmvatten, är det faktiskt inte mycket det kostar.
Tumregel för normalförbrukning varmvatten(45-gradigt) är per person och dag: 30 till 60 Liter.
För 4-personers hushåll per dag: 120 till 240 liter, som kostar att från 15 gradigt kallvatten bereda ca 4,2 till 8,4 kWh, dvs 6,30 till 12,60 kr.
Per månad alltså ca 190 till 380 kr. Per år kan du möjligen spara 3x190 till 3x380 kr. Men du ska installera köpa material. Du ska köpa frostskyddsmedel och fyll i slangen och som ska bytas efter något år. Det kanske inte lönar sig, men det kanske du redan är medveten om? Kanske det börjar läcka? Fryser sönder?
Eller är det bara frågan om att värma simbassängsvatten?

Lägger du t.ex. 100 meter slang med innerdiameter 20 mm, då rymmer den slangen ca 31,5 Liter dvs ca 3 hinkar vatten. Fylls slangen kanske det tar grovt uppskattat ca 1 h innan vattnet i slangen antar 45 grader, och du kan tappa av 31 liter 45 gradigt vatten. Fylla igen och samma procedur. Eller långsamt låta vattnet rinna genom slangen och ta ut ca 40 gradigt vatten i varma ändan.
 
Redigerat:
Tack för ett bra svar. Projektet avslutas nu!
Har på olika sätt försökt på kort tid hämta in kunskap i saken.
Det blir iofs inga betongpannor utan glaserat lertegel dessutom svart och blankt. Tror inte det gör någon större skillnad med din beräkning. Meningen var att låta bergvärmepumpen vila över sommaren och stötta med el till varmvattnet utöver solvärmen.
Jag har lagt ned mycket projektering av solceller(godkänt bidrag på 30%), men har valt bort det av estetiska skäl.
Vårt valmade taket består av 9 olika ytor av trekanter och romboider, varav 5 st var planerat solceller på. Att förlägga fyrkantiga fält av solpaneler hade förstört hela taket.
Vill således inte heller lägga fyrkantiga solvärme paneler. Det var då tanken om dold slang kom upp.
Ett välbehövligt mindrearbete på taket i sommarvärmen.
 
Du kanske kan lägga solcellspaneler på garagetaket om du har garage?
Går det inte att stänga av bergvärmepumpen och enbart bereda varmvatten med el?
Jag menar om du inte vill nöta på bergvärmepumpen?
En standard-solcellspanel ligger på ca 310 Wp numer.
Vill du producera ström med solceller motsvarande varmvattenberedningen under 3 månader vilket är ca 3 x 252 = 756 kWh då behöver du ca 3 à 4 paneler à 310 Wp.
 
Arnodt
Garage finns men är en del av det tak jag beskrev. Har däremot en lillstuga i högt söderläge med plats för 6 paneler.
Även ett platt pergolatak där jag kan använda ca15-24m2. Har läst att vågrätt läge kan ge upp till 90% av vad perfekt söderläge med 45 grader ger. Återstår isf att utvärdera dessa lägen lite mer noggrant.
Solel är frestande mtp varmvatten och elhybridbil. Hade projektera ca 15Kw på taket från början.
Har dessutom elbehörighet vilket underlättar.
Tack för din omsorg och engagemang.
 
Hur klarar platta pergolataket idag all snö som kommer på vintern?
Ja det stämmer ett helt platt tak, vinkel 0 grader, ger 88 % av årsskörden av kWh jämfört optimalt tak vinkel 35 grader och rakt mot söder. På platt tak samlas emellertid löv, damm, smuts som på ett tak med vinkel automatiskt spolas bort med regn. Även tak som vätter åt norr går bra, men ska inte ha stor takvinkel, ej mer än ca 15 grader. Ett tak mot norr med takvinkel 30 grader ger bara ca hälften av vad ett optimalt tak mot söder och takvinkel 35 grader ger.
 
A
Jag byggde en slangvärmare till poolen på förra huset. Fungerade förvånandsvärt bra. Största risken är att det blir för varmt.

Hade en masonitskiva som jag rullade upp slang på, sen plexiglas över. Största problemet var väl att fixa en bra pump. Normala cirkpumpar orkade inte pumpa upp på taket, så jag fick ha en större pump som fick gå på timer. Poolen var en sån där 5 meters ringpool med 4-5 000 liter vatten. 31c höll den soliga dagar.
 
Ja, för att värma simbassängsvatten går det med slang som värms av solen.
Skulle du ha lagt masonitskivan med upprullade slangen på marken istället för på taket, då hade cirkulationspumpen orkat pumpa utan problem.
 
A
Jo, absolut. Vi hade problem med skugga så jag var tvungen att ha den högt upp.
 
A Arnodt skrev:
Hur klarar platta pergolataket idag all snö som kommer på vintern?
Ja det stämmer ett helt platt tak, vinkel 0
grader, ger 88 % av årsskörden av kWh jämfört optimalt tak vinkel 35 grader och rakt mot söder. På platt tak samlas emellertid löv, damm, smuts som på ett tak med vinkel automatiskt spolas bort med regn. Även tak som vätter åt norr går bra, men ska inte ha stor takvinkel, ej mer än ca 15 grader. Ett tak mot norr med takvinkel 30 grader ger bara ca hälften av vad ett optimalt tak mot söder och takvinkel 35 grader ger.
Arnodt
Känns som mitt svar inte kommer i rätt svarskolumn.

Bra kommentar om platt tak. Din synpunkt sammanfaller med min hustrus tanke. Dvs att det inte får bli för mörkt under taket.
En möjlig lösning är en distans mellan panelerna, dessutom med någon lutning mot söder, för avrinning. En sarg runt o någon täckning under döljer panelerna.
Hustruns vill ha något vitt vattentätt tyg hängande under som regnskydd för dynor mm. Ett skydd som tas bort på vintern.
Snö förekommer även här på västkusten och dessutom tung sådan, men dock inte så ofta.
Med distans mellan panelerna undvikes förhoppningsvis att större snömängder bygges upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.