Funderar på att köpa solceller via ETC, någon som har erfarenhet av det?

Det verkar vara otroligt billigt.

https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris

Förstås blir man kund hos dom för att få ta del av de priser de har på solpaneler, men jag tror inte man binder sig för att fortsätta sälja el hos dom om jag förstår rätt?

1463kr per 300w mono måste väl ändå vara väldigt väldigt billigt? Det verkar kosta åtminstone en tusenlapp mer när jag söker på att köpa separata paneler på andra ställen. Varför köper inte alla sina paneler via ETC isåfall? Är helt färsk på allt det här med solpaneler så om någon har nåt bra att tillägga så vore det tacksamt! Vill ju inte köpa grisen i säcken.
 
Jag gav 1290 :- med moms för Jinko Cheetah 305W Mono All Black.
Köpte 24 st komplett med fästen och omformare mm av svensk firma.
 
Hur hittar man såna priser? Är det att ringa och be om offerter hos företag som installerar såna här lösningar? Jag sökte på panelen du nämnde och hittade bara ett pris på 1466kr exklusive moms. Jag har mest kollat på pricerunner, lösa paneler. Paketen kanske är där man får ned priserna helt enkelt.
 
Jag kommer beställa från Kina, vart flygfrakt.
15st Monopaneler på 370w, samt en Growatt 5000Mtls, EU modell med Ce märkning, panelerna kostade 1000:-/st

Hemma på gården för ca 25’ ca.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag kommer beställa från Kina, vart flygfrakt.
15st Monopaneler på 370w, samt en Growatt 5000Mtls, EU modell med Ce märkning, panelerna kostade 1000:-/st

Hemma på gården för ca 25’ ca.
Finns det någon nackdel med den här lösningen? Är det möjligen att om panelerna skulle gå sönder så blir det en tråkig historia med retur till Kina osv? Skulle gärna höra ditt resonemang kring att köpa direkt från Kina.
 
Väldigt många solpaneler kommer från Kina, och kvaliteten känns ganska lika på alla paneler, köpte billiga Poly paneler,22st 290w, från Evpower, Tjeckien, rejält med snö på dem på vintern, samt att för att konkurrera så måste de vara bra, de är de senaste panelerna, bra garantier mm.

Blir prisvärt, ca 4.50kr/watt för klar anläggning.

Frakten vart dyrare, tog flygfrakt, bökigt med båt och lossning, samt frakt inom Swe.

Växelriktaren är Growatt, 7år garanti, Stort märke som många större i Swe använder, fanns även ett annat stort märke som heter Sofar, lite billigare.

Vart i landet finns du? När är det aktuellt för dig att bygga?
 
Redigerat:
Jo solpanelerna från ETC kommer också från Kina
https://etcel.se/sites/all/files/atoms/files/2018/12/jam60s02_pr_300-320_1000vcec_.pdf
Och växelriktaren de erbjuder är FRONIUS SYMO i olika styrkor (17095kr för 6kw till exempel)

Jag bor nån timma ovanför Örebro och hade tänkt mig att haka på tåget nästa år så fort det är värt att sätta upp paneler (början/slutet på mars kanske?) Jag skulle tippa på att jag kan klämma in en sisådär 6kw på taket (inte tagit mått än men däromkring).

Men säg 6kw paneler skulle bli 29260kr (20 paneler) plus den växelriktaren för 17095 så landar den kostnaden på 46355, frakt för 1900kr(!) samt tillkommer ju också kostnaden för infästningsanordningar och övriga saker man behöver för att installera dom, den här siffran har jag inte nån koll på för jag vet inte vad det är man kommer behöva. Men säg 5000kr? Det är på ett plåttak på en lada. Det kanske är högt räknat. Monteringen kan jag fixa själv men en elektriker ska väl koppla in det och kanske vill ha hur mycket då, 10 000? Jag verkligen gissar men i så fall hade kostnaden blivit totalt 63255kr varpå man ska dra av 20% med bidrag om jag förstått rätt, vilket skulle landa på 50604kr.

Det här känns ju sisådär som halva priset gentemot vad man hör folk installera solceller för? Då är det väl förvisso folk som betalar för monteringen också, men det är väl inga 50 000kr för att montera solceller.

Vad kostade din lösning totalt? Nån bra sida för att hitta så väldigt billiga paneler? Kan man använda solcellbidraget om man köper direkt från Kina?
 
Har 3st som räknar, priset sjunker hela tiden, räknar med runt 4kr/watt för färdig anläggning, de säljer även montagematrial.

Så alltså 24’ ca, plus montagematrial, jag kommer bygga markanläggning så behöver Inter montagematrial.

Men du hade en solanläggning? Då behöver du ingen elektriker för färdiganmälan..
 
Nej jag har ingenting färdigt utan jag är på jakt efter billiga lösningar. Så alla tips på var man kan få tag i billiga paneler uppskattas! :)
 
17095 kr för en Fronius Symo 6 kW är inget speciellt pris, på www.rofoto.se/solcellsprodukter är det ca samma. Jo, nog tar en solcellsfirma 50000 kr inkl. moms för att montera en solcellsanläggning nyckelfärdig. Firman får då bara 40000 kr exkl. moms för sitt arbete. Säg de tar 700 kr/h, exkl. moms då blir det för en man för 7 hela dagars arbete à 8 ca 40000 kr. De måste ju kunna leva på det och gör det inte av välgörenhetsskäl. Det är en del planering, projektering, kundbesök och pappersarbete också. Därför också lönsamt att göra mycket själv om man har mycket ledig tid till förfogande.
 
Redigerat:
17’ lök är mycket för en 6kw växelriktare.

Såg Growatt verkar luras lite, 4200Mtl-s= 4.2kw
5000= 4.6kw och 5500=5kw.

Undrar varför?

Bygg anläggning själv! Har svårt för typ luriga Abb, och finstilt skit, jag gjorde allt själv, och en som tittade och lämnade in färdiganmälan.
 
OXYD
H Husqvarna220Ac skrev:
17’ lök är mycket för en 6kw växelriktare.

Såg Growatt verkar luras lite, 4200Mtl-s= 4.2kw
5000= 4.6kw och 5500=5kw.

Undrar varför?

Bygg anläggning själv! Har svårt för typ luriga Abb, och finstilt skit, jag gjorde allt själv, och en som tittade och lämnade in färdiganmälan.
Går i samma tankar. Var köpte du dina prylar ifrån och har du några tips på installation och prylar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.