Men den byttes ju aldrig..? Herregud...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Har de speciella.? Åker mest nya bilar, och många gamla där man fixar själv..
Du har haft tur om du till övervägande delen sysslat med oljebyten på en bil som gått 25000 mil.
Sånt kunde hända förr i världen på mina Mercedesar från 80 o början av 90-talet. Men de är ju extrema. Det är inte oljebyten som står för merparten av de auktoriserade verkstädernas debitering, långt därifrån.
Man är därför inte orolig för att få behöva dra ner på verksamheten om elbilar slår igenom stort.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men den byttes ju aldrig..? Herregud...
Det var ju du som låtsades att den är ett problem. ..
 
Däckverkstäderna gillar elbilar.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Däckverkstäderna gillar elbilar.
Ja, 2.2 tons kolosser äter bra med dyra däck, särskilt om föraren utnyttjar vridet regelbundet.
 
Även små Zoe med normala däck och normal körning käkar mer däck.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var ju du som låtsades att den är ett problem. ..
Givetvis blir det mer oljebyten på en fossilbil..!
 
K karlmb skrev:
Du har haft tur om du till övervägande delen sysslat med oljebyten på en bil som gått 25000 mil.
Sånt kunde hända förr i världen på mina Mercedesar från 80 o början av 90-talet. Men de är ju extrema. Det är inte oljebyten som står för merparten av de auktoriserade verkstädernas debitering, långt därifrån.
Man är därför inte orolig för att få behöva dra ner på verksamheten om elbilar slår igenom stort.
Toyota är bra, vi har 3st på jobbet och alla har rullat 23-28’ mil, 3liters diesel/automat, ingen har haft det minsta problem, tom bromsskivorna ser som nya ut, och knappt slitkant på fram, och tar sig fram överallt. Mercedes var bra, sen började de tippa, rosta, och nu går kamkedjorna av, stjärnglansen har falnat..
 
Silver78 Silver78 skrev:
Förstår hur du tänker men då krävs det smarta elnät och en infrastruktur som jag inte tror att gemene man är beredda att betala för. Hur många har tillgång till laddplatser och vill stå standby som energireserv? Folk vill ju ha sina bilar "tankade". I mitt fall snabbladdar jag endast. Hur många har hus eller laddplats på sin parkering? Eller är villiga att solidariskt dela med sig av energi vid effekttoppar. Jag tror människan är alldeles för egoistisk för att det skall bli verklighet.
Jag tror faktiskt att det inte är några större problem idag att få folk att skjuta på laddningen till sen kväll natt redan idag.
Bara med att informera folk. Att polletten trillar ner först när deras säkring går kommer nog hända för många. Men de flesta vill nog inte uppgradera säkringar för att ladda bilen och väljer då att ladda på natten.
 
D Daniel 109 skrev:
Har det hänt? När då? I Sverige är noll eller negativt elpris extremt ovanligt.

Nu får jag väl skäll igen. Men dina felaktiga enheter rör uppenbarligen till det för folk.
https://www.efn.se/blogg/nyhetsrummet/forlorarna-pa-vindkraftsfiaskot/

Vi är ju kopplade mot Nordpool. Finns det överskott så blir priset likadant här. De som köpte vindkraftverk efter 2012 kommer inte få igen sin investering.
 
Nej, det negativa elpriset har inte kommit över sundet. Den begränsade överföringskapaciteten medför att de inte kan exportera så mycket att det blir noll eller negativt pris i Sverige. Du hävdar ju att elen är osäljbar långa tider. När skulle det vara? Att det är dåliga marginaler i branschen tror jag på.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Magnus E K
Apropå däck och däckslitage. Detta är ju tydligen den största källan till utsläpp av mikroplast, så inte alls bra om elbilar har högre däckslitage än brännbilar. (Borde det inte gå att tillverka däck av något annat än plast?)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Apropå däck och däckslitage. Detta är ju tydligen den största källan till utsläpp av mikroplast, så inte alls bra om elbilar har högre däckslitage än brännbilar. (Borde det inte gå att tillverka däck av något annat än plast?)
Fast jag tror det är lögn.
För fossilbilen sliter på både lastbilshjul vid transport och sen på den bil som den driver.
Elbilen sliter bara på sina egna
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det negativa elpriset har inte kommit över sundet. Den begränsade överföringskapaciteten medför att de inte kan exportera så mycket att det blir noll eller negativt pris i Sverige. Du hävdar ju att elen är osäljbar långa tider. När skulle det vara? Att det är dåliga marginaler i branschen tror jag på.
Det finns flera faktorer. Om kabeln inte klarar ta mer så stängs ju vissa verk ner. Sådan tid innebär ju också noll i intäkter. Ny kabel skulle anläggas men vattenfall backade.
 
Magnus E K
Intressant. Går det att reglera ned effekten på ett vindkraftverk? Dvs att om det lokala elnätet som verket är anslutet till vid ett tillfälle bara kan ta emot säg 1,5 MW men verket kan leverera 2 MW, är det möjligt att sänka till 1,5 eller måste man sänka till 0? (Jag vet att verk kan behöva stängas av vid storm, men det är väl för att verket inte ska skadas?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.