D Daniel 109 skrev:
Motoroljan är inte stora mängder i sammanhanget. Den kan dessutom återanvändas. En bilmotor kräver inte så mycket service.
Men det finns några bilar, samt växellådsolja..
 
Dieseln har nått en återvändsgränd sägs det, och dieseln är smutsig.... bla bla bla.

Idag drog jag ett vitt papper på baksidan av ett partikelfilter som suttit i avgasröret på en bil i ungeffär ett år. 22500mil , eu6 , 540hk och runt 70.000liter diesel har eldats i det rökröret.
Se bifogad högupplöst bild. Den blå ringen på papperet markerar var jag gnidit.
Vi har några mindre elfordon i familjen och kan nog skaffa en elbil. Med 44km till jobbet och tillbaks räcker 3A laddström så inget i elen hemma behöver byggas om.
Men dieseln blir kvar för längre färder, troligen under hela min livstid.

För den som inte orkar öppna bilden kan jag säga att vit servett fortfarande är kritvit efter att gnuggats mot den helt rena ytan på partikelfiltret. Ingenstans nerströms i avgasröret finns något som ser ut som sot.
Så ser det normalt ut på alla bilar av denna typ som jag ser, utan tekniska problem.
 
Redigerat:
Precis som det skall vara, går motorn som den skall ska inget oförbränt åka ut..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Precis som det skall vara, går motorn som den skall ska inget oförbränt åka ut..
Med en reservation för att det kan vara mer eller mindre svart före filtret. Av div tekniska orsaker sotar en modern diesel ganska mycket före filtret. Så ska det vara. Men ur miljöns synvinkel ska bara vad som passerar filtret vara av intresse.
Tog även en bild före filtret:
Detta filter såg ganska rent ut, det kan se värre ut om det inte regenerats.
 
J Jerfed skrev:
Jag förstår inte... Överskottet av el från vindkraftverket säljs väl utomlands?
Om det finns någon köper så är svaret ja. Annars blir försäljningspriset noll. Vilket har blivit mer vanligt på senare år.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja det vet precis alla, men att börja åka Gengas igen känns lite jobbigt, likadant Ångmaskinen, elbilen är klart bäst idag, men då är det batterierna, men allt hänger ändå ihop, hela kedjan, inget är helt superbra, inte ens elcyckeln!
Och igen glömde vi bort den 99.5% helt rena ottomotorn....
 
Erik_Hansson skrev:
Sen ska vi inte glömma hur mycket mindre service och underhåll en elbil kräver jämfört med förbränningsbilar.

All gammal motorolja är inte heller särskilt nyttig.
Eller så ska vi inte överdriva behovet av service på en vanlig motor.
Bilarna står betydligt längre på verkstan pga div andra fel. Elektronik, bromsar, AC....
 
K karlmb skrev:
Och igen glömde vi bort den 99.5% helt rena ottomotorn....
Eh va.?
 
K karlmb skrev:
Eller så ska vi inte överdriva behovet av service på en vanlig motor.
Bilarna står betydligt längre på verkstan pga div andra fel. Elektronik, bromsar, AC....
Då åker du kanske fel märke? Kört en Toyota Landcruiser 25’mil, och bytt kamrem och bromsklossar, inte ett skrammel eller fel på 10år, men ska tyvärr bort nu..
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Om det finns någon köper så är svaret ja. Annars blir försäljningspriset noll. Vilket har blivit mer vanligt på senare år.
Har det hänt? När då? I Sverige är noll eller negativt elpris extremt ovanligt.

Nu får jag väl skäll igen. Men dina felaktiga enheter rör uppenbarligen till det för folk.
 
J Jerfed skrev:
Jag förstår inte... Överskottet av el från vindkraftverket säljs väl utomlands?
Den används väl för att stänga ner vattenkraften, världens bästa batteri. ...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Då åker du kanske fel märke? Kört en Toyota Landcruiser 25’mil, och bytt kamrem och bromsklossar, inte ett skrammel eller fel på 10år, men ska tyvärr bort nu..
Du har nog inte varit på så många verkstäder för nya bilar.
 
B Bjober skrev:
Dieseln har nått en återvändsgränd sägs det, och dieseln är smutsig.... bla bla bla.

Idag drog jag ett vitt papper på baksidan av ett partikelfilter som suttit i avgasröret på en bil i ungeffär ett år. 22500mil , eu6 , 540hk och runt 70.000liter diesel har eldats i det rökröret.
Se bifogad högupplöst bild. Den blå ringen på papperet markerar var jag gnidit.
Vi har några mindre elfordon i familjen och kan nog skaffa en elbil. Med 44km till jobbet och tillbaks räcker 3A laddström så inget i elen hemma behöver byggas om.
Men dieseln blir kvar för längre färder, troligen under hela min livstid.

För den som inte orkar öppna bilden kan jag säga att vit servett fortfarande är kritvit efter att gnuggats mot den helt rena ytan på partikelfiltret. Ingenstans nerströms i avgasröret finns något som ser ut som sot.
Så ser det normalt ut på alla bilar av denna typ som jag ser, utan tekniska problem.
NOx och nanopartiklar syns inte och går dessutom rakt igenom de där filtren.
En del busstillverkare har börjat vitlacka synliga delen av insidan av avgasröret för att folk ska tänka precis så där.
Det ryker ju ingenting och dallrar bara i luften från värmen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Har de speciella.? Åker mest nya bilar, och många gamla där man fixar själv..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men det finns några bilar, samt växellådsolja..
Växellådsolja byts mkt sällan idag.
Finns dessutom i elbilarnas transmission.
Herregud. ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.