27 910 läst · 263 svar
28k läst
263 svar
Elbilar borde förbjudas
Absolut. Allt det du nämner finns att investera i. Siemens är vad jag förstått det som störst på den typen av anläggningar. Kan vara ett vettigt alternativ för lokalproduktion till lokal busstrafik. Bussar och större fordon behöver ju inte dessa högtryckstankar utan kan ha större och tyngre tankar med betydligt lägre tryck. Tror dock att man trillar baklänges för vad en elektrolysanläggning kostar att upprätta, det är ju som en fabrik som behöver personal för att fungera och underhålla. Nu finns batterielbussar också som man laddar från elnätet som redan finns överallt. Laddstationer till fordon kan optimera laddcykeln när spotpriset är som lägst också och på så vis justera bort överproduktionen.Silver78 skrev:Att bränslecell kräver ett litet batteri för få fram positiva egenskaper vet jag om. Men allt det där om energi-effektivitet är rent trams. Vi har i dagsläget sådant överskott av el av vi kan försörja landet dubbelt vissa dagar. Då jag är delägare i ett vindkraftverk så vet jag vad det innebär. Drygt 670 timmar med NOLL i avkastning förra året. Det är tid som motsvarar hela februari månad.
Av dessa 670 timmar så berodde drygt 500 timmar på överproduktion av el. Vätgas är den enda teknik som kan ta hand om detta överskott utan utsläpp. Japanerna vet vad de håller på med.
Det om energieffektivitet är inte trams, det är väldigt sant. Du förstår väl att använda el till att spjälka vätgas och allt vad det innebär i transporter och andra svårigheter innebär nettoförluster än att det går direkt via kopparledningar och direktladdar ett batteri för att driva elmotor. I fallet med vätgas så ska det sedan i bilen omvandlas till el med en bränslecell också.
Vätgas kan fungera lokalt och mycket smalt användningsområde. För personbilar som förväntas fungera överallt är vätgas värdelöst.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Det är det jag tycker är så häftigt med tesla och deras marknadsundersökningar samt deras data om deras egna bilar som säger att en klar majoritet använder bilen mindre än 12h/vecka och kör mindre än 3-4 mil om dagen. Om vi börjar där så kommer vi långt. Batterierna räcker definitivt för detta och energidensiteten ökar för varje år som går.H Husqvarna220Ac skrev:
Motoroljan är inte stora mängder i sammanhanget. Den kan dessutom återanvändas. En bilmotor kräver inte så mycket service.
Varför används det aldrig på reellt plan då? Har inte sett någonstans en vettig plan där man tar hand om överskottsenergin. Batterilagring är inte realistiskt. Vi pratade om investering av lagring av energi men det skulle krävas en gigantisk lagring av energi och det enbart för ett enda vindkraftverk. Det skulle krävas batterilagring på cirka 700 MW. Varken ekonomiskt eller klimatsmart.sunnis skrev:Absolut. Allt det du nämner finns att investera i. Siemens är vad jag förstått det som störst på den typen av anläggningar. Kan vara ett vettigt alternativ för lokalproduktion till lokal busstrafik. Bussar och större fordon behöver ju inte dessa högtryckstankar utan kan ha större och tyngre tankar med betydligt lägre tryck. Tror dock att man trillar baklänges för vad en elektrolysanläggning kostar att upprätta, det är ju som en fabrik som behöver personal för att fungera och underhålla. Nu finns batterielbussar också som man laddar från elnätet som redan finns överallt. Laddstationer till fordon kan optimera laddcykeln när spotpriset är som lägst också och på så vis justera bort överproduktionen.
Det om energieffektivitet är inte trams, det är väldigt sant. Du förstår väl att använda el till att spjälka vätgas och allt vad det innebär i transporter och andra svårigheter innebär nettoförluster än att det går direkt via kopparledningar och direktladdar ett batteri för att driva elmotor. I fallet med vätgas så ska det sedan i bilen omvandlas till el med en bränslecell också.
Vätgas kan fungera lokalt och mycket smalt användningsområde. För personbilar som förväntas fungera överallt är vätgas värdelöst.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Vad har du för vindkraftverk som ger 700MW? Menar du MWh eller är ”ett enda vindkraftverk” en vindkraftspark?Silver78 skrev:Varför används det aldrig på reellt plan då? Har inte sett någonstans en vettig plan där man tar hand om överskottsenergin. Batterilagring är inte realistiskt. Vi pratade om investering av lagring av energi men det skulle krävas en gigantisk lagring av energi och det enbart för ett enda vindkraftverk. Det skulle krävas batterilagring på cirka 700 MW. Varken ekonomiskt eller klimatsmart.
.... elbilen.....Silver78 skrev:Varför används det aldrig på reellt plan då? Har inte sett någonstans en vettig plan där man tar hand om överskottsenergin. Batterilagring är inte realistiskt. Vi pratade om investering av lagring av energi men det skulle krävas en gigantisk lagring av energi och det enbart för ett enda vindkraftverk. Det skulle krävas batterilagring på cirka 700 MW. Varken ekonomiskt eller klimatsmart.
Förstår hur du tänker men då krävs det smarta elnät och en infrastruktur som jag inte tror att gemene man är beredda att betala för. Hur många har tillgång till laddplatser och vill stå standby som energireserv? Folk vill ju ha sina bilar "tankade". I mitt fall snabbladdar jag endast. Hur många har hus eller laddplats på sin parkering? Eller är villiga att solidariskt dela med sig av energi vid effekttoppar. Jag tror människan är alldeles för egoistisk för att det skall bli verklighet.A Alexn72 skrev:
Nej. Verket är på 2 MW. Producerar cirka 7 GW årligen. Mängden el som produceras vid överskott där man nollas kräver en batterilagringskapacitet på ca 700MW om man skulle vilja sälja elen när man får betalt igen. Batterilagringen motsvarar 10% av årlig produktion. Kalkylen innebar att man inte kan tjäna igen investeringen någonsin. Ändå sitter miljöpartister som Börjesson och surrar om batterilagring. Det måste hända något enormt på den fronten om den idén skall bli verklighet.F fiskbuggaren skrev:
Nej jag äger inte själv ett vindkraftverk. Jag har en tiondel.