Hur lång skarvsladd kan man ha (1,5mm2) innan det börjar bli förluster pga lång dragning för t.ex. elverktyg?
mvh
 
Ingen som vet? Skulle behöva dra ca 100-200 meter för att ha med brödrosten på kräftskiva samt till arbetslampor och verktyg vid renoveringar av uthus mm.

hur långt kan man dra?:
1mm2
1.5mm2
3fas

Samt hur beräknar man vilken belastning (W) kablen tål efter X-antal meter?
 
Svårt att säga en exakt siffra!
Det beror på så mycket, men långt över 100m är generellt väldigt långt om du bara har en 1,5mm[sup]2[/sup] kabel, och lastar den nära märk (2,3kW).

Grejerna funkar säkert, det tror jag inte blir något större problem trots spänningsfallet, men säkerheten är nå´t annat!
Vid så långa kablar är det stor risk att säkringen inte alls löser ut ens vid ren kortis i en apparat.
I vilket fall som helst blir frånkopplingstiderna långt utanför det tänkta...

Jag hade nog dragit minst en trefas 16A-kabel och satt en liten byggcentral (modell väska) vid festplatsen!
Då får du ju fler uttag på köpet, plus att samtliga apparater får ett riktigt skydd.
Jordfelsbrytaren får du på köpet :D
 
RilleRock
GM_forever skrev:
Svårt att säga en exakt siffra!
Det beror på så mycket, men långt över 100m är generellt väldigt långt om du bara har en 1,5mm[sup]2[/sup] kabel, och lastar den nära märk (2,3kW).

Grejerna funkar säkert, det tror jag inte blir något större problem trots spänningsfallet, men säkerheten är nå´t annat!
Vid så långa kablar är det stor risk att säkringen inte alls löser ut ens vid ren kortis i en apparat.
I vilket fall som helst blir frånkopplingstiderna långt utanför det tänkta...

Jag hade nog dragit minst en trefas 16A-kabel och satt en liten byggcentral (modell väska) vid festplatsen!
Då får du ju fler uttag på köpet, plus att samtliga apparater får ett riktigt skydd.
Jordfelsbrytaren får du på köpet :D
Det bästa jag hört idag :)
 
Då har du uttag till en stereo sen också!
 
GM_forever skrev:
Jag hade nog dragit minst en trefas 16A-kabel och satt en liten byggcentral (modell väska) vid festplatsen!
Då får du ju fler uttag på köpet, plus att samtliga apparater får ett riktigt skydd.
Jordfelsbrytaren får du på köpet :D
Har faktiskt gjort detta förut. drog nästan 100 m 3fas och kopplade in en gammal byggcentral. Dock så stödjer centralen bara den gamla typen av 3fas kontakter (de ovala, 4 pinnar tror jag). Har ingen central för den "nya" CEE-standarden än.

Någon som har bra tips på enkla byggcentraler med ca 4 1fas uttag och 2 3fas samt snabbsäkringar och gärna jordfelsbrytare mm?
 
RilleRock
sabbo skrev:
Har faktiskt gjort detta förut. drog nästan 100 m 3fas och kopplade in en gammal byggcentral. Dock så stödjer centralen bara den gamla typen av 3fas kontakter (de ovala, 4 pinnar tror jag). Har ingen central för den "nya" CEE-standarden än.

Någon som har bra tips på enkla byggcentraler med ca 4 1fas uttag och 2 3fas samt snabbsäkringar och gärna jordfelsbrytare mm?
http://www.garo.se/broschyrer o prodbl/f uttagslådor.pdf
 
sabbo skrev:
Har faktiskt gjort detta förut. drog nästan 100 m 3fas och kopplade in en gammal byggcentral. Dock så stödjer centralen bara den gamla typen av 3fas kontakter (de ovala, 4 pinnar tror jag). Har ingen central för den "nya" CEE-standarden än.

Någon som har bra tips på enkla byggcentraler med ca 4 1fas uttag och 2 3fas samt snabbsäkringar och gärna jordfelsbrytare mm?
Enkla, och enkla...
Elbjörn är ju alltid ett säkert kort.
De nya väskorna har bara 3 st. 230V-uttag, men just 2 st. 400V 16A.
(Förr hade dom faktiskt 4 230V-uttag...)

Och jordfelsbrytare är det alltid på 16A-byggcentraler.

Ska du bara ha centralen ett kort tag går det ju alltid att hyra den från din närmsta verktygsuthyrare.
De där snubbarna som hyr ut allt från skyliftar till häcksaxar brukar även ha byggcentraler.

Men har du redan en central så använd den!
När det är en 4-pinnars oval så är det ju bara till att göra en övergång från CEE till den gamla, fast då har du ingen JFB gissar jag...?
 
På Classe finns det "billiga" byggcentraler.
En för 998:-

327850_X_2004-06-30_081142.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.