Har du varit ut till stugan personligen och tittat, kanske har grannen gjort en fulkoppling eller något annat. Det låter obegripligt hur elförbrukningen kan skutta iväg så där.
 
D09
Låter som det är värt att besöka stugan och kolla vad som felar.
 
M MagHam skrev:
Bo, Först säger du åt Daniel 109 att tråden inte handlar om enheter och prefix, sen i nästa mening frågar du själv TS vad som avses.
Kanske var denna förvirring av alla "K k W w h timmar per timme" inte så begriplig trots allt ;)
Att TS värden har enheten kWh råder inga oklarheter kring. Det jag undrade var varifrån de kom. De kanske vara uppmätta med egen utrustning.
 
TS menar kWh i de flesta fall och det går helt klart att lista ut, även om han lyckats hitta många sätt att skriva det på. Det är nästan lite imponerande att få till så många varianter utan att något är rätt. Varför är det då hemskt att jag ber TS att titta över enheterna? Att det är fler som inte klarar av enheter gör väl knappast inlägget bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Kanske är nån buse där och snor el av dig?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför är det då hemskt att jag ber TS att titta över enheterna? Att det är fler som inte klarar av enheter gör väl knappast inlägget bättre.
Om du hade haft något att bidra med i trådens ämne så hade du helt klart kunnat tillägga de korrekta enheterna också, och kanske vad olika slags felaktiga skrivningar egentligen betyder. Detta har vi tagit upp tidigare ett par gånger.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Panor82
Grannen kanske byggt ett hönshus? ;)

Skulle gjort som föregående föreslagit och åkt dit och inspekterat stugan ordentligt så att inget är felaktigt, därefter kontrollerat förbrukningen med elbolaget igen.
 
  • Haha
  • Gilla
Lindgrenski och 3 till
  • Laddar…
Sådär ja

läser jag alla "fina" inlägg går blodtrycket bärsärk igen :rofl:
Lugna er nu - och tack för ALLA inlägg (verkligen ALLA)
Vitsen med en sommarstuga kanske är att den inte ligger runt hörnet
I vårt fall 1.700 med bilen eller 2 timmar med flyg
Så här långt till : "ÅK DIT O KOLLA":crysmile:
å andra sida : Kan kolla hur länge och hur mycket jag vill - har aldrig begripit mig på el
Hellre ringa o fråga en som kan : min elektriker

Idag när min elektrikern var redan på väg
kom den där från Vattenfall kl 12:58

Hej *****, Jag har mottagit ditt ärende gällande elmätaren som rusat. Förbrukningen är orimlig och vi byter mätaren så fort som möjligt. Du behöver inte betala för den höga förbrukningen. Vi använder mätarställning från den 2019-07-06 (ställning 025423 kwh) som nedtagen ställning. Hälsningar Mattias ****** Metering Vattenfall Eldistribution AB Gas***** 2 582 22 Linköping

Slutfazit i hand - lita aldrig på din elfaktura/elmätare
Säger trådskaparen med STOR lättnad
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 31 till
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Kanske är nån buse där och snor el av dig?
mitt första tanke
fast konstant 15KW i timmen är ju av den lite större skalan
typ 3 elektriska sågverk
och det 24 timmar under 21 dygn ?
 
P PåLandet skrev:
Hur kollar du elförbrukningen förresten? Min nätägares websida där jag ska kunna följa min förbrukning är buggig. Har sett den skriva in värde liknande dina timme eftervtimme, dygn efter dygn. Avläst mätarställning de hämtar in från mätaren och skickar till de jag har elhandelsavtal med stämmer dock. Kanske kan vara liknande problem du ser hos dig
Kollar via mina sidor på deras websida
Visst krånglas det där ibland
Mätvärden saknas osv

men aldrig något så allvarligt felvisning som nu
 
Då håller vi tummarna för att det var ett mätarfel (y)
Sen behöver man inte vara elingenjör för att leta ett sånt fel.
15 kW kontinuerligt försvinner inte obemärkt utan det hade kunnat vara en varmvattenkran som rann hela tiden, 48 grader varmt inomhus, nån som på okynne kopplat en byggfläkt på ett 3 fas-uttag utomhus, eller nåt i den stilen.
 
Hobbit Hobbit skrev:
mitt första tanke
fast konstant 15KW i timmen är ju av den lite större skalan
typ 3 elektriska sågverk
och det 24 timmar under 21 dygn ?
Kanske någon som minar Bitcoin i din sommarstuga och använder datorerna i sin egen stuga för att värma upp grunden..
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Hobbit Hobbit skrev:
Vitsen med en sommarstuga kanske är att den inte ligger runt hörnet
I vårt fall 1.700 med bilen
1.700 vad då? Meter, kilometer, mil eller kilowattimmar?
Och är punkten en decimal- eller tusentalsavgränsare?

//Frågor från en enhetsamatör
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 13 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
1.700 vad då? Meter, kilometer, mil eller kilowattimmar?
Och är punkten en decimal- eller tusentalsavgränsare?
Lika beräkenbar som brev med posten ;-)
Samma tanken slog mig när jag såag att jag glömmde km bakom 1.700
alltså 1.700km eller 170mil eller 1.056,331 miles

.......och nu väntar vi alla på frågan om det är US eller UK eller sjömiles medan vi undrande frågar oss
vad citerade fråga har att göra med ursprungliga frågeställning

tackar för mig
fortsatt trevlig vecka
 
  • Gilla
  • Haha
quilding och 12 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
nån som på okynne kopplat en byggfläkt på ett 3 fas-uttag utomhus, eller nåt i den stilen.
tur att varken 1 eller 3fas finns tillgängligt utomhus
polarna ansåg att jag skulle ha det - men jag ville inte ha el tillgänglig i en öde sommarstuga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.