BirgitS
Stefflo Stefflo skrev:
Testa med Cederträolja där de kommer in i huset.
Själv använde jag ättika på hushållspapper som jag strök ut när de kom in i köket för att få bort lukten av myrstig och det verkade fungera bra. Hällde ättika över ett myrbo precis vid en släktings uteplats med gott resultat också. Ofta kan det räcka med att dränka boet för utan luft så överlever de inte.
 
Man vill hälla ut nåt som de bär hem till boet, och på så vis utrota hela byn, inte enskilda jobbare, typ myrr och allt..
 
nizzehult
H Husqvarna220Ac skrev:
Man vill hälla ut nåt som de bär hem till boet, och på så vis utrota hela byn, inte enskilda jobbare, typ myrr och allt..
Exakt. Drottningen måste väck annars kommer detta aldrig att upphöra när dom är så nära huset. Jag har inte en susning om var dom tar sig in och det skulle kunna vara på 1000 olika ställen, att göra ett hus helt myrtätt är i praktiken en omöjlighet. Jag hittar dom lite överallt, mest i toan och köket men även i hallen och sovrummen.

Visste jag var boet fanns så har jag flera fungerande uppslag hur man får bort dem för gott men nu famlar jag i mörkret.
 
Kan du inte lägga ut myrr? ingen myrstig eller nåt som berättar vart de tar vägen?
 
nizzehult
Jag hade av en slump kvar nästan en halv burk Myrr från 70-talet som väl troligen idag skulle kräva rymddräkt för att få hanteras. Den är nästan tom nu och merparten har använts runt detta ställe. Om du läser hela tråden så ser du att det går en myrstig några meter ut i gräsmattan som sen bara försvinner. Den är kraftigare ju närmare huset man kommer.

Min konkreta frågor är: kan hästmyror (för det är det, Anticimex har konstaterat det) bo i frigolit? För sånt finns det massor av därunder.
Detta är en gräsmatta som jag själv har lagt men visst kan det förekomma drygt kyntnävsstora träbitar där. Räcker det för att dom ska bygga bo?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jag hade av en slump kvar nästan en halv burk Myrr från 70-talet som väl troligen idag skulle kräva rymddräkt för att få hanteras. Den är nästan tom nu och merparten har använts runt detta ställe. Om du läser hela tråden så ser du att det går en myrstig några meter ut i gräsmattan som sen bara försvinner. Den är kraftigare ju närmare huset man kommer.

Min konkreta frågor är: kan hästmyror (för det är det, Anticimex har konstaterat det) bo i frigolit? För sånt finns det massor av därunder.
Detta är en gräsmatta som jag själv har lagt men visst kan det förekomma drygt kyntnävsstora träbitar där. Räcker det för att dom ska bygga bo?
Myrstigarna är bredare ju närmre boet man kommer.
Om stigen är som bredast vid huset så skulle jag undersöka syllen eller bottenbjälklaget.
 
J JLov skrev:
[länk]

Enligt den artikeln så kan dom det.
Hujja, detta innebär att alla som t.ex. gjutit plattor enl moderna byggregler med 300mm cellplast riskerar myrkolonier i markisoleringen och underminerad grund, risk för sättningsskador, eller i värsta fall ras.
 
nizzehult
Ingen trevlig läsning. Särskilt inte när försäkringsbolaget inte ställer upp; är inte boet inomhus görs inga åtgärder. Sen kan man ju diskutera om cellplasten räknas som inomhus....Verkar heller inte finns någon bra eller effektiv metod att få bort dem om det är så. Skulle man kunna tänka sig att t ex en fiberkamera kunde komma till användning? Om jag på nåt sätt skulle påvisa att boet verkligen finns i cellplasten: kan då Anticimex hjälpa mig att få bort dem?

Såväl syllen som bjälklaget består av färskt virke och sånt vill helst inte hästmyrorna befatta sig med då det är för hårt. Har man en myrkoloni i väggen/syllen brukar man också kunna höra dem men det är knäpptyst. Huset har som sig bör en gjuten kantbalk och där finns inget att bygga bon i men det gör det ju under gjutningen, där finns det gott om cellplast.
 
MultiMan
Min jordkällare är isolerad med cellplast i taket och några är efter jag flyttat hit så märkte jag enorma mängder myror, och mycket riktigt så hade de invaderat och fullständigt perforerat all frigolit som fanns i taket (som då ligger i markplan pga byggnadstyp), Vanliga myror älskar frigolit/cellplast.

Anticimex vägrar behandla så jag får tigga medel och göra det själv. Förr behandlade de såklart men i miljöångestens tidevarv så är det stopp med sådant.
 
nizzehult
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Min jordkällare är isolerad med cellplast i taket och några är efter jag flyttat hit så märkte jag enorma mängder myror, och mycket riktigt så hade de invaderat och fullständigt perforerat all frigolit som fanns i taket (som då ligger i markplan pga byggnadstyp), Vanliga myror älskar frigolit/cellplast.

Anticimex vägrar behandla så jag får tigga medel och göra det själv. Förr behandlade de såklart men i miljöångestens tidevarv så är det stopp med sådant.
Det här verkar sjukt. Har du myror i cellplasten/isoleringen så torde det vara ett solklart fall som täcks av skadedjursklausulen i försäkringen. Varför skulle dom vägra? Hur dom sen går tillväga är deras huvudvärk.

Vanliga myror sa du...undrar om samma sak gäller hästmyror?
 
nizzehult
Jag slog gärna dit gammal illaluktande diesel från 70-talet om jag fick tag på det!
Men nåt har hänt - ännu en gång. Jag grävde upp några rejäla lass jord och blottade därmed frigoliten. Jag bjöd sen frikostigt på ett nytt lass med mitt gamla Myrr och sköljde på med vatten. Efter någon dag såg man spår i jorden där dom gjort gångar men i frigoliten syntes ingenting.
Några dagar senare ser jag inte en myra....:thinking:
 
Jag har egen erfarenhet av hur effektivt riktigt bekämpningsmedel kan vara. Vi använde för ett antal år sedan medel som vi fått från Anticimex, det såg ut som myrr men jäklar vad effektivt det var! Myrorna kom döende ut ur sitt hål i ett tempo så man inte hann dammsuga upp dem.
Alltså; om möjligt, försök tigga till dig medel av försäkringsbolaget/Anticimex.
 
C
M Maximarcus skrev:
Alltså; om möjligt, försök tigga till dig medel av försäkringsbolaget/Anticimex.
Vi hade Anticimex här nyligen och behandlade mot (vanliga stack-)myror. Tiggde även till oss ett gäng myrdosor. Men om jag förstod det rätt så använder de medel som är öppet tillgängliga i handeln, och effekten var inte heller något vidare. De försvann från ett par av de platser som behandlades, men är kvar på övriga ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.