sunnis
Silver78 Silver78 skrev:
Att bränslecell kräver ett litet batteri för få fram positiva egenskaper vet jag om. Men allt det där om energi-effektivitet är rent trams. Vi har i dagsläget sådant överskott av el av vi kan försörja landet dubbelt vissa dagar. Då jag är delägare i ett vindkraftverk så vet jag vad det innebär. Drygt 670 timmar med NOLL i avkastning förra året. Det är tid som motsvarar hela februari månad.
Av dessa 670 timmar så berodde drygt 500 timmar på överproduktion av el. Vätgas är den enda teknik som kan ta hand om detta överskott utan utsläpp. Japanerna vet vad de håller på med.
Absolut. Allt det du nämner finns att investera i. Siemens är vad jag förstått det som störst på den typen av anläggningar. Kan vara ett vettigt alternativ för lokalproduktion till lokal busstrafik. Bussar och större fordon behöver ju inte dessa högtryckstankar utan kan ha större och tyngre tankar med betydligt lägre tryck. Tror dock att man trillar baklänges för vad en elektrolysanläggning kostar att upprätta, det är ju som en fabrik som behöver personal för att fungera och underhålla. Nu finns batterielbussar också som man laddar från elnätet som redan finns överallt. Laddstationer till fordon kan optimera laddcykeln när spotpriset är som lägst också och på så vis justera bort överproduktionen.

Det om energieffektivitet är inte trams, det är väldigt sant. Du förstår väl att använda el till att spjälka vätgas och allt vad det innebär i transporter och andra svårigheter innebär nettoförluster än att det går direkt via kopparledningar och direktladdar ett batteri för att driva elmotor. I fallet med vätgas så ska det sedan i bilen omvandlas till el med en bränslecell också.

Vätgas kan fungera lokalt och mycket smalt användningsområde. För personbilar som förväntas fungera överallt är vätgas värdelöst.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja det vet precis alla, men att börja åka Gengas igen känns lite jobbigt, likadant Ångmaskinen, elbilen är klart bäst idag, men då är det batterierna, men allt hänger ändå ihop, hela kedjan, inget är helt superbra, inte ens elcyckeln!
Det är det jag tycker är så häftigt med tesla och deras marknadsundersökningar samt deras data om deras egna bilar som säger att en klar majoritet använder bilen mindre än 12h/vecka och kör mindre än 3-4 mil om dagen. Om vi börjar där så kommer vi långt. Batterierna räcker definitivt för detta och energidensiteten ökar för varje år som går.
 
A
Sen ska vi inte glömma hur mycket mindre service och underhåll en elbil kräver jämfört med förbränningsbilar.

All gammal motorolja är inte heller särskilt nyttig.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Motoroljan är inte stora mängder i sammanhanget. Den kan dessutom återanvändas. En bilmotor kräver inte så mycket service.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Absolut. Allt det du nämner finns att investera i. Siemens är vad jag förstått det som störst på den typen av anläggningar. Kan vara ett vettigt alternativ för lokalproduktion till lokal busstrafik. Bussar och större fordon behöver ju inte dessa högtryckstankar utan kan ha större och tyngre tankar med betydligt lägre tryck. Tror dock att man trillar baklänges för vad en elektrolysanläggning kostar att upprätta, det är ju som en fabrik som behöver personal för att fungera och underhålla. Nu finns batterielbussar också som man laddar från elnätet som redan finns överallt. Laddstationer till fordon kan optimera laddcykeln när spotpriset är som lägst också och på så vis justera bort överproduktionen.

Det om energieffektivitet är inte trams, det är väldigt sant. Du förstår väl att använda el till att spjälka vätgas och allt vad det innebär i transporter och andra svårigheter innebär nettoförluster än att det går direkt via kopparledningar och direktladdar ett batteri för att driva elmotor. I fallet med vätgas så ska det sedan i bilen omvandlas till el med en bränslecell också.

Vätgas kan fungera lokalt och mycket smalt användningsområde. För personbilar som förväntas fungera överallt är vätgas värdelöst.
Varför används det aldrig på reellt plan då? Har inte sett någonstans en vettig plan där man tar hand om överskottsenergin. Batterilagring är inte realistiskt. Vi pratade om investering av lagring av energi men det skulle krävas en gigantisk lagring av energi och det enbart för ett enda vindkraftverk. Det skulle krävas batterilagring på cirka 700 MW. Varken ekonomiskt eller klimatsmart.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Varför används det aldrig på reellt plan då? Har inte sett någonstans en vettig plan där man tar hand om överskottsenergin. Batterilagring är inte realistiskt. Vi pratade om investering av lagring av energi men det skulle krävas en gigantisk lagring av energi och det enbart för ett enda vindkraftverk. Det skulle krävas batterilagring på cirka 700 MW. Varken ekonomiskt eller klimatsmart.
Vad har du för vindkraftverk som ger 700MW? Menar du MWh eller är ”ett enda vindkraftverk” en vindkraftspark?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Varför används det aldrig på reellt plan då? Har inte sett någonstans en vettig plan där man tar hand om överskottsenergin. Batterilagring är inte realistiskt. Vi pratade om investering av lagring av energi men det skulle krävas en gigantisk lagring av energi och det enbart för ett enda vindkraftverk. Det skulle krävas batterilagring på cirka 700 MW. Varken ekonomiskt eller klimatsmart.
.... elbilen.....
 
A Alexn72 skrev:
.... elbilen.....
Förstår hur du tänker men då krävs det smarta elnät och en infrastruktur som jag inte tror att gemene man är beredda att betala för. Hur många har tillgång till laddplatser och vill stå standby som energireserv? Folk vill ju ha sina bilar "tankade". I mitt fall snabbladdar jag endast. Hur många har hus eller laddplats på sin parkering? Eller är villiga att solidariskt dela med sig av energi vid effekttoppar. Jag tror människan är alldeles för egoistisk för att det skall bli verklighet.
 
F fiskbuggaren skrev:
Vad har du för vindkraftverk som ger 700MW? Menar du MWh eller är ”ett enda vindkraftverk” en vindkraftspark?
Nej. Verket är på 2 MW. Producerar cirka 7 GW årligen. Mängden el som produceras vid överskott där man nollas kräver en batterilagringskapacitet på ca 700MW om man skulle vilja sälja elen när man får betalt igen. Batterilagringen motsvarar 10% av årlig produktion. Kalkylen innebar att man inte kan tjäna igen investeringen någonsin. Ändå sitter miljöpartister som Börjesson och surrar om batterilagring. Det måste hända något enormt på den fronten om den idén skall bli verklighet.
Nej jag äger inte själv ett vindkraftverk. Jag har en tiondel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
kräver en batterilagringskapacitet på ca 700MW
Hur många MWh ska det rymmas i batteriet?
 
Jag förstår inte... Överskottet av el från vindkraftverket säljs väl utomlands?
 
J Jerfed skrev:
Jag förstår inte... Överskottet av el från vindkraftverket säljs väl utomlands?
Så enkelt är det nog inte, har för mig att Sveriges vindkraftverk är underutnyttjade med ca 30%
på grund av skattetekniska skäl.
 
optimum
Men återigen, vad har elbilar med vinkraft att göra?
Att det är så svårt att hålla sig till ämnet.

"Elbilar borde förbjudas"

Nej det står inte att vindkraft ska förbjudas.
 
Vad elbilar har med bensin eller dieseldrivna bilar att göra kan man ju också fråga sig... om man nu vill vara sån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.