sunnis
optimum optimum skrev:
För den som missat.
Här är baksidan av elbilar. Barnarbete i Afrika.
[länk]

OBS Varning för otrevliga saker.

[bild]
Ja och kläder från HM är från barnarbetare också...

Viktigt debatt, men den behöver ju inte utesluta produktionen i sig som är mycket viktigt för afrikanska arbetare. Det finns tro det eller ej relativt seriösa arbetsgivare i Afrika också. Barnarbete är ett problem i typ hela Afrika/Asien oavsett vad det handlar om.
 
Erik_Hansson skrev:
Eh va? Så du menar att det är ren vattenånga som kommer ur?
Dieseln är ju bättre klimatmässigt, just bara inte i städerna.

Missade du att jag flerspråkade elbilar i städerna?
Från en Otto ja. Från en diesel är det en massa extra skit. NOx och partiklar.
Hört talas om dieselgate?
 
sunnis sunnis skrev:
Det stämmer inte, vätgasen är den "batteriteknik" (Eftersom vätgas precis som el är inte en primär energikälla så är tillämpningen med bränslecell kan ju ses som en variant av ett batteri).

Finns många anledningar men gemensamma nämnare varför vätgas är så dålig idé är att det är ett grundämne som inte kommer bjuda på några nya spännande upptäckter och har en rad opassande fysikaliska fenomen som inte är sådär jättebra och går inte att lösa.

1. Mycket låg energidensitet per volymenhet - går inte att lösa, enda sättet att nå rimlig volym är lagra det flytande -253 grader eller komprimera det 700-800bar. Att transportera större mängder vätgas kan endast göra i stora tankar och då handlar det om maximalt 150-200bar, en fulltankad lastbil så motsvarar det ca 400kg vätgas... Det funkar inte så det som gäller är ju tillverka det så lokalt som möjligt.

2. Motsvarande 15% av energin som är kemiskt bunden i vätgas går åt att för att komprimera till 800Bar. Detta finns det ingen lösning på.

3. Väte är väldigt reaktiv och minsta ämnet, det läcker alltid ut och läckagen blir viss del fria väteatomer som i sin tur bilder andra oönskade egenskaper i material. Vem vill egentligen ha en bränsletank som läcker någon 1% vätgas per dag?

4. En annan lustig fenomen som det inte talas högt om är att vätgas när man komprimerar börjar en långsam process med att atomerna spontant ordnar sig i pararellspinn vilket är en process som frigör värme, för att inte man ska få en tryckstegringen i tanken så måste man bränna lite vätgas i det fria. Inget jätteproblem i sig men det går ju inte att tanka bilen med flytande vätgas som inte har ordnad elektronspin, m.a.o så måste man lagra detta innan användning, eller så detta ske i bilen. Verkar vara svårt att få fram vettiga siffror vad befintliga vätgasbilar egentligen läcker. Det borde vara någon ynka % av volymenheten per dag åtminstonde.

Allt detta är bekostnad på energieffektivtet. Jag vet inte varför vätgas får så mycket medial uppmärksamhet. Det används i vissa fordonstillämpningar och vissa fall är det väl helt OK, gruvdrift, vissa lokalbussar där man har befintlig vätgasproduktion för industrigas etc. Men jämfört med Li-ion batterier på 60-100kWh för personbilar är det ganska kasst.
Men det låter bra med bara vattenånga som avgaser...
 
Dessutom återvinns en mkt stor del av ädelmetallerna från katalysatorerna och behöver inte brytas på nytt.
 
sunnis sunnis skrev:
Det stämmer inte, vätgasen är den "batteriteknik" (Eftersom vätgas precis som el är inte en primär energikälla så är tillämpningen med bränslecell kan ju ses som en variant av ett batteri).

Finns många anledningar men gemensamma nämnare varför vätgas är så dålig idé är att det är ett grundämne som inte kommer bjuda på några nya spännande upptäckter och har en rad opassande fysikaliska fenomen som inte är sådär jättebra och går inte att lösa.

1. Mycket låg energidensitet per volymenhet - går inte att lösa, enda sättet att nå rimlig volym är lagra det flytande -253 grader eller komprimera det 700-800bar. Att transportera större mängder vätgas kan endast göra i stora tankar och då handlar det om maximalt 150-200bar, en fulltankad lastbil så motsvarar det ca 400kg vätgas... Det funkar inte så det som gäller är ju tillverka det så lokalt som möjligt.

2. Motsvarande 15% av energin som är kemiskt bunden i vätgas går åt att för att komprimera till 800Bar. Detta finns det ingen lösning på.

3. Väte är väldigt reaktiv och minsta ämnet, det läcker alltid ut och läckagen blir viss del fria väteatomer som i sin tur bilder andra oönskade egenskaper i material. Vem vill egentligen ha en bränsletank som läcker någon 1% vätgas per dag?

4. En annan lustig fenomen som det inte talas högt om är att vätgas när man komprimerar börjar en långsam process med att atomerna spontant ordnar sig i pararellspinn vilket är en process som frigör värme, för att inte man ska få en tryckstegringen i tanken så måste man bränna lite vätgas i det fria. Inget jätteproblem i sig men det går ju inte att tanka bilen med flytande vätgas som inte har ordnad elektronspin, m.a.o så måste man lagra detta innan användning, eller så detta ske i bilen. Verkar vara svårt att få fram vettiga siffror vad befintliga vätgasbilar egentligen läcker. Det borde vara någon ynka % av volymenheten per dag åtminstonde.

Allt detta är bekostnad på energieffektivtet. Jag vet inte varför vätgas får så mycket medial uppmärksamhet. Det används i vissa fordonstillämpningar och vissa fall är det väl helt OK, gruvdrift, vissa lokalbussar där man har befintlig vätgasproduktion för industrigas etc. Men jämfört med Li-ion batterier på 60-100kWh för personbilar är det ganska kasst.
Att bränslecell kräver ett litet batteri för få fram positiva egenskaper vet jag om. Men allt det där om energi-effektivitet är rent trams. Vi har i dagsläget sådant överskott av el av vi kan försörja landet dubbelt vissa dagar. Då jag är delägare i ett vindkraftverk så vet jag vad det innebär. Drygt 670 timmar med NOLL i avkastning förra året. Det är tid som motsvarar hela februari månad.
Av dessa 670 timmar så berodde drygt 500 timmar på överproduktion av el. Vätgas är den enda teknik som kan ta hand om detta överskott utan utsläpp. Japanerna vet vad de håller på med.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
...Av dessa 670 timmar så berodde drygt 500 timmar på överproduktion av el. Vätgas är den enda teknik som kan ta hand om detta överskott utan utsläpp. Japanerna vet vad de håller på med.
Ehmm,,, glöm inte bort elbilen... och bara allmänt ett smart nät.
 
A
K karlmb skrev:
Från en Otto ja. Från en diesel är det en massa extra skit. NOx och partiklar.
Hört talas om dieselgate?
Javisst har jag hört talas om det. Men det är ju det jag säger, att i städerna är Dieslar inte att föredra, men i övrigt är de bättre än bensin för klimatet som helhet.

Men, jag tror inte på att en bensinmotor enbart släpper ut vattenånga. Kanske i teorin, men det är bra sotigt och luktar illa från de flesta bensinbilar så nä, där har du helt enkelt fel.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
A
Silver78 Silver78 skrev:
Vätgas är den enda teknik som kan ta hand om detta överskott utan utsläpp
Det är en mycket bra idé. Men vi kan också med smarta nät och laddare, och smarta batterier i hem också utnyttja överproduktionen bättre. Om man får tro spotpriset är det lägst på natten, och det är väl då man laddar sina elbilar hemma? Det blir ju automatiskt bättre utnyttjande av det.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Att bränslecell kräver ett litet batteri för få fram positiva egenskaper vet jag om. Men allt det där om energi-effektivitet är rent trams.
Om du läser hela meningen istället så ser du tydligt vad han menar. Det var inte att man behöver ett batteri för att buffra el från bränslecellen.

För övrigt kommer systemverkningsgrad naturligtvis att spela roll även i framtiden.
 
Fairlane
Erik_Hansson skrev:
Du ser väl på bilden att det är från färddatorn. Om de stämmer exakt vet jag inte, men hyfsat nära är det nog. Enligt tillverkaren ska den gå på 0.35 blandat, men det går ju inte att nå utan medvind...
Jag missade att bilden var färddatorn faktiskt. Om den stämmer med verkligheten vet jag inte, men jag vet att glädjesiffror även där är rätt vanligt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Javisst har jag hört talas om det. Men det är ju det jag säger, att i städerna är Dieslar inte att föredra, men i övrigt är de bättre än bensin för klimatet som helhet.

Men, jag tror inte på att en bensinmotor enbart släpper ut vattenånga. Kanske i teorin, men det är bra sotigt och luktar illa från de flesta bensinbilar så nä, där har du helt enkelt fel.
Så ska bara dieslarna på landet då?
Gällande bensin/ Otto så har jag rätt.
 
Erik_Hansson skrev:
Eh va? Så du menar att det är ren vattenånga som kommer ur?
Dieseln är ju bättre klimatmässigt, just bara inte i städerna.

Missade du att jag flerspråkade elbilar i städerna?
Diesel förorenar luften mest av alla förbränningsmotorerna. Partiklarna är så små att de går in i och fastnar i lungorna. Det är farligare ån rökning. Detta har sedan länge WHO fastslagit. Det dör 10tusentals om året, globalt, till följd av diesel utsläpp. Utöver det är det samma problem med co2 och elen som krävs för att urvinna diesel förorenar också.
https://www.who.int/ipcs/assessment/public_health/IARC_mono105.pdf

https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/diesel-exhaust-and-cancer.html

Det finns inga rena fossila bränslen.

Det här är verkligen en jättelätt sak. Avgaserna från fossila bränslen är skadliga för miljön. Människor är en del av miljön.

Avgaserna från fossila bränslen är skadliga för människor.

Bilbolagen har åkt dit på att de falsifierade utsläppsrapporter. Spekulativt, vad mer tror du de döljer för dig?

Exxons egna forskare förutspådde och rapporterade internt konsekvenserna av användningen av fossila bränslen redan på 80-talet. https://www.theguardian.com/environ...d-exxons-secret-1980s-climate-change-warnings

Alltså. En mer ärlig debatt vore - jag skiter i miljön och jag tror mina lungor klarar att emotstå cancer. Då kan ingen motargumentera er. Men alla argument, som sagt, om att det inte är farligt eller är överdrifter, eller att batterier är harmfulla är lobbyisternas verksamhet.

Edit-ändrade hur många som dör årligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag missade att bilden var färddatorn faktiskt. Om den stämmer med verkligheten vet jag inte, men jag vet att glädjesiffror även där är rätt vanligt.
Ja stämmer gör det aldrig, hastighetsmätare går för fort mm, en snål diesel är en skitig diesel, i alla fall för VAG.
 
optimum optimum skrev:
Du får nog läsa på lite. En katalysator består av platina och rodium och INTE kobolt.

Övrigt i ditt inlägg har jag också läst på nätet.

Det finns fyndigheter i Sverige för kobolt och nyligen var ett område i norra delen vid Vättern aktuellt men miljövänner vägrade gå med på sådant. De vill uppenbarligen att vi fortsätter skita ned i Afrika för elbilar ska finnas här i Sverige.

Är du också en sådan "miljövän" som inte vill ha det utanför din dörr men struntar i hur det är på andra ställen?
Katalysatorer förekommer i flera texter men det kanske inte är bil katalysatorer som avses, i vilket fall så var min poäng att kobolt används i stor omfattning i andra tillämpningar sedan lång tid tillbaka utan att någon brytt sig.

Elbilen kommer tvärtom att bidra till en bättre och miljövänligare gruvbrytning och troligen även i Sverige så miljövännerna kommer nog att få backa tycker självklart att det ska finnas gruvor här också då vi har bra förutsättningar i Sverige.

Klipp ifrån sgu.se:

Priset på kobolt är högt, inte minst då tillgången är riskfylld. Kongo är ett politiskt ostabilt land och ett enda land, Kina, kontrollerar stora delar av koboltmarknaden i världen. Detta har gjort att prospektering efter kobolt ökat på flera platser inom EU, inte minst i Sverige. Sverige är rikt på mineral och kobolt har hittats på flera platser, bland annat i Kleva gruva i Jönköpings län, Venafältet i Bergslagen, Kiskamavaara nära Kiruna och kring Lainjaur i Skelleftefältet. De kända mineraltillgångarna i Sverige ligger på omkring 19 000 ton. Ytterligare potential finns då stora delar av Sveriges berggrund ännu inte är undersökt med avseende på kobolt och andra innovationskritiska metaller.

Flera EU-projekt för att minska importberoendet av kobolt pågår, bland annat inom prospektering och forskning på batteriteknik och återvinning. Sverige spelar en viktig roll som en av de största gruvnationerna inom EU, med stor potential att producera metaller både genom gruvbrytning och återvinning.
 
V mutalisken skrev:
Diesel förorenar luften mest av alla förbränningsmotorerna. Partiklarna är så små att de går in i och fastnar i lungorna. Det är farligare ån rökning. Detta har sedan länge WHO fastslagit. Det dör miljontals om året, globalt, till följd av diesel utsläpp. Utöver det är det samma problem med co2 och elen som krävs för att urvinna diesel förorenar också.
[länk]

[länk]

Det finns inga rena fossila bränslen.

Det här är verkligen en jättelätt sak. Avgaserna från fossila bränslen är skadliga för miljön. Människor är en del av miljön.

Avgaserna från fossila bränslen är skadliga för människor.

Bilbolagen har åkt dit på att de falsifierade utsläppsrapporter. Spekulativt, vad mer tror du de döljer för dig?

Exxons egna forskare förutspådde och rapporterade internt konsekvenserna av användningen av fossila bränslen redan på 80-talet. [länk]

Alltså. En mer ärlig debatt vore - jag skiter i miljön och jag tror mina lungor klarar att emotstå cancer. Då kan ingen motargumentera er. Men alla argument, som sagt, om att det inte är farligt eller är överdrifter, eller att batterier är harmfulla är lobbyisternas verksamhet.
Ja det vet precis alla, men att börja åka Gengas igen känns lite jobbigt, likadant Ångmaskinen, elbilen är klart bäst idag, men då är det batterierna, men allt hänger ändå ihop, hela kedjan, inget är helt superbra, inte ens elcyckeln!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.