jag började bli klar med min dränering men upptäcker då att markduken blir som ett filter. På ena gaveln har jag blivit tvingen att anlägga en pumpgrop.

Jag har lagt fiberdul i botten av pumpgropen. Svept in gropen sas.

Ska jag gräva upp och ta bort duken? Det är berg i botten och mycket vatten kommer åkandes utmed berget.
En nyanlagd pumpgrop med fiberduk, omgiven av grus, slangar, och dräneringsrör vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hörn av hus med pågående dräneringsarbete, markduk synlig, berggrund och anlagd pumpgrop vid gaveln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lite svårt att förstå vad problemet är (delvis på grund av den totalt icke-beskrivande rubriken).
Är det en brunn med öppen botten som vattnet inte vill komma in i på grund av att duken är igensatt? Vad har du för material runt duken?

Lägg några minuter till på din felbeskrivning så slipper vi gissa vad du behöver hjälp med.
 
Ok sorry!

Jag har lagt markduk som en balkong runt brunnen (svarta röret).

Det känns som att min fiberduk n2 sätts igen på andra ställen runt huset. Vattnet tar sig där inte igenom duken. Eller tar sig igenom långsamt.

Därav tror kag duken runt brunnen också kommer sättas igen och då kommer vattnet tryckas mot grundmuren istället för att pumpas bort i brunnen.
 
Hur märker du att duken sätts igen? Vad har du för material runt duken?
 
Jag hade vikt upp duken på ett ställe och när jag spolade med en högtryckstvätt så forsade vattnet i fallet mot duken.

Vid duken blev vattnet ståendes.

I just min dränering så kommer det komma mycket vatten. Inte som en högtryckstvätt såklart men det är ca 200m2 berg som lutar mot pumpgropen så det blir en hel del.

Eftersom duken släpper igenom vatten dåligt (redan nu) så kommer vattnet tryckas mot huset och rinna in i krypgrunden. Det är iaf så jag spekulerar
 
Byggarbetsplats med makadam nära rör och en brunn, sandrik jord längre ut, belägen på berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med makadam, rör, brunn och sandrik jord, täckt med duk och stående på berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsrör på berg med makadam omgivet av geotextilduk i en grävd schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innanför duken har jag makadam 8/16, alltså närmast rör och brunn. Utanför duken har jag mycket sandrik jord.

Brunnen står på berg och rören är dragna på berg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.