Tacksam för hjälp.

Bor idag i hus (bergvärme) med spaltventiler och utsugsfläktar i badrummen. Vill byta till treglasfönster och installera FTX. Ventilationen är någorlunda acceptabel utom i tvättstugan (inget utsug där) och flera fönster är otäta trots tätningslister.

Jag tänker att FTX-installationen görs först. Sedan sätter vi igen spaltventilerna och justerar in ventilationen. När vi sparat ihop till fönsterbytet gör vi det och justerar ventilationen igen. Tänker jag rätt?

PS Vi ska ha FTX och inget annat. Min fråga gäller ordningen på åtgärderna. DS
 
Jag har mycket svårt att tänka mig att otätheter kan bero på själva fönstren. Det är en smal sak att få fönster täta med korrekt monterade tätningslister, och eventuellt drevning av karmen. Att byta ut hela och fungerande fönster är kapitalförstöring, och ekonomiskt går det aldrig att räkna hem ett fönsterbyte till treglas.

Oavsett vad du gör ska du inte behöva justera FTX:en mer än en gång, eftersom fönstren alltid ska vara täta.
 
Elitefönster har karmar med öppningsbara ventiler. Finns säkert hos fler tillverkare också.
Jag har själv varit lite inne på samma sak men då jag pratade med en VVS gubbe som också besökte mig så sa han att det kunde räcka med att bara borra upp ett par ventiler i väggarna. Sen har jag inte kommit längre men just det projektet.

Mitt hus är dessutom lite knepigt då det är byggt i tre moduler med en del platt tak mellan och vind i de två andra delarna. Skulle för att få det riktigt bra behöva två FTX aggregat.
Har inte kommit mig för att byta fönster heller men det kommer bli gjort närmaste fem åren.
 

Bästa svaret

Tycker ordningen och utförandet är rimligt.

Olm du överväger kyla via FTX så vill jag avråda från det då det blir så låg effekt. Bättre med en strategiskt placerad fläktkonvektor.
 
Tack för era svar och synpunkter. Jag tolkar dem som att ordningen är rätt i alla fall.

Fönstren går säkert att få täta på enklare sätt för den som kan och vill (dvs inte jag). Men förutom att de är otäta öppnas de inåt vilket är löjligt opraktiskt. Drömmer om vridfönster som underlättar såväl öppning som rengöring utan att fönsterbrädorna måste röjas först.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.