Går i tankarna att byta ut pelletspannan mot bergvärme.

Huset är byggt med platta på mark, ca 140kvm, ingjutna slingor för golvvärme. Beräknat att vi klarar oss på en 8kw pump.

Vad vore det klokaste valet för oss, en on/off pump eller en inverterpump? För och nackdelar?

Kan tillägga att framledningstempen idag ligger på som max 40°

Vad gäller för borrhål? Pga av egen vattenbrunn och eget avlopp är vi dag begränsade till var på tomten som vi kan borra, tyvärr är det på den enda ytan som vi skulle kunna bygga garage eller carport. Att garage blir svårt (omöjligt) förstår jag, men hur är det med carport? Skulle det fungera, förutsatt att vi inte gjuter en platta i den?
 
Dyrast är bäst. Inverter med internetanslutning är det som gäller. Om det är värt pengarna är upp till dig. Viktigast är att du köper av ett kvalitetsmärke och att installatörer Jan lämna referenser.

Dock, när jag installerade bv 2014 köpte jag billigaste on/off pumpen från Nibe 1226-8 och den har fungerat klockrent men har du pengarna så är det inte fel att lägga till.

Vilken som helst kvalitetspump kommer att göra dig nöjd. Kom också ihåg att eventuellt byta radiatorer till större dubbelpanel. Jag bytte sex radiatorer till större och återanvände en del enkelpanel i klädkammare och förråd och det gjorde mycket kan jag säga.

Varför inte borra och bygga garage? Det går väl att gjuta in en servicebrunn i plattan där borrhålet ligger så du kan komma åt att byta slangpaketet om det skulle behövas. Normalt sett kräver borrhål och slang ingen service.

Edit: såg nu att du redan har golvvärme. Då blir det ju enklare.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Dyrast är bäst. Inverter med internetanslutning är det som gäller. Om det är värt pengarna är upp till dig. Viktigast är att du köper av ett kvalitetsmärke och att installatörer Jan lämna referenser.

Dock, när jag installerade bv 2014 köpte jag billigaste on/off pumpen från Nibe 1226-8 och den har fungerat klockrent men har du pengarna så är det inte fel att lägga till.

Vilken som helst kvalitetspump kommer att göra dig nöjd. Kom också ihåg att eventuellt byta radiatorer till större dubbelpanel. Jag bytte sex radiatorer till större och återanvände en del enkelpanel i klädkammare och förråd och det gjorde mycket kan jag säga.

Varför inte borra och bygga garage? Det går väl att gjuta in en servicebrunn i plattan där borrhålet ligger så du kan komma åt att byta slangpaketet om det skulle behövas. Normalt sett kräver borrhål och slang ingen service.

Edit: såg nu att du redan har golvvärme. Då blir det ju enklare.

Servicebrunn lät ju smart. Är det vanligt att man gör så? Har läst det som förslag någon mer stans, men aldrig hört någon som gjort det...
 
J Jool27 skrev:
Servicebrunn lät ju smart. Är det vanligt att man gör så? Har läst det som förslag någon mer stans, men aldrig hört någon som gjort det...
Det är nog mycket ovanligt men det går om man är desperat. Personligen hade jag aldrig offrat garage för en sådan sak. Prata med grundläggare vad de tycker och förbered redan vid borrningen. Det är ju lättare om det är grunt ner till berg. Det bästa är ju om du kan ställa ett betongrör med sådan diameter att du kan kliva ner vid service. Är det bara typ en halvmeter ner så räcker det ju att komma åt med händerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.