Hej,

Jag håller på för fult och bygger ett garage som ska bli högt i tak för att kunna ha billyft.
Men längst in i garaget ska det vara ett loft för förvaring och entre då garaget står i en sluttning.
Min fråga är om man kan blanda olika takstolar , och om detta är något man brukar göra?
Min tanke är en vanlig sadeltakstol eller ramtakstol ovanför porten (där ingen takhöjd behövs eftersom det är ovanför porten), sen ett gäng förhöjda sadeltakstolar där billyftens plats är, och slutligen saxtakstolar där loftet är.
Är det jättekonstigt att göra så eller ska man satsa på sadeltakstolar över hela garaget?
Anledningen att blanda takstolar är att spara pengar helt enkelt.

MVH Andreas
 
Det är inget problem att blanda. Men saxtakstol och loft går väl inte ihop?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inget problem att blanda. Men saxtakstol och loft går väl inte ihop?
Vad ska man ha för takstolar vid loftet då?
 
Saxtakstol går inte att använda för loft. Det bästa är om du kan höja väggarna i stället. För loft brukar man se någon form av ramverk.

Jag vet inte om man kan spika på en underarm på saxtakstol för att bygga ett loft. Kanske något att ta med en konstruktör.

Enklaste metoden är ju att höja väggarna och använda W takstol. Och helt enkelt bygga ett större garage så du får plats med förvaring.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Saxtakstol går inte att använda för loft. Det bästa är om du kan höja väggarna i stället. För loft brukar man se någon form av ramverk.

Jag vet inte om man kan spika på en underarm på saxtakstol för att bygga ett loft. Kanske något att ta med en konstruktör.

Enklaste metoden är ju att höja väggarna och använda W takstol. Och helt enkelt bygga ett större garage så du får plats med förvaring.
Först och främst kan jag inte bygga större för detaljplanen tillåter det inte.
Sen har loftet även funktionen att möjliggöra entré från baksidan då garaget står i sluttning.

Sen vet jag inte om loft kanske inte är rätt term, det kanske är mer rätt att säga att inte delen av garaget är 1,5 plan med förhöjt väggliv.
W-takstol går inte då jag behöver takhöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.