Håller på att bygga en platsbyggd förvaring i furu där jag tänkte använda mig av en större plywoodskiva som bänkskiva och även som sidopaneler. Jag kommer behandla möbeln med linoljefernissa.
Hur ska jag bäst ge mig an kanter/sidor där man ser plywoodens lager? Är det enklaste och bästa förlimmade kantband som man stryker på? Var får man tag på det i furu tro? På de stora bygghandlarna verkar det mest finnas ek, vitt, svart etc.

Finns det någon fördel med att köpa faner och limma själv över förlimmade kantband?
 
Det kommer att synas det är plywood då det är svarvad faner (den är storblommig) så mitt råd är slipa kanten väldigt noga och bara lacka.

Protte
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det kommer att synas det är plywood då det är svarvad faner (den är storblommig) så mitt råd är slipa kanten väldigt noga och bara lacka.

Protte
Kanske skulle förtydligat att det egentligen inte gör mig så mycket om det är viss skillnad på sidorna/bänskivan och kanterna då jag är lite ute efter looken på gamla ritningsskåp/arkitekthurtsar av den här typen

Lådfronterna är gjorda i planhyvlad furu

2500485515.jpg
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
F fillishave skrev:
Kanske skulle förtydligat att det egentligen inte gör mig så mycket om det är viss skillnad på sidorna/bänskivan och kanterna då jag är lite ute efter looken på gamla ritningsskåp/arkitekthurtsar av den här typen

Lådfronterna är gjorda i planhyvlad furu

[bild]
Limma på en smal bit furu helt enkelt.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Limma på en smal bit furu helt enkelt.
Tänker bara att det väl är svårt att undvika att det blir en tydlig limkant om man inte har en träbit som är under typ 1 mm i tjocklek? Om man tar exempelbilden jag bifogade i mitt förra svar så skulle det ju i så fall bli en synlig limkant både på bänkskivan och på sidostycket?
 
Vad är en limkant?
 
prototypen prototypen skrev:
Vad är en limkant?
Ha ha. Sorry jag som är lite trött i huvudet, limfog menar jag såklart.

Edit: ytterligare förtydling: en tydlig skillnad i trä kanske snarare än själva fogen alltså där plywood möter den ditlimmade furubiten.
 
Har du bra passning på bitarna och vanligt trälim så syns inte limfogen.
Har du en kantlist som är 10 mm så syns det att det är helträ på kanten.
Gör du den bara 1 mm så syns det fortfarande att det är helträ.

Har du svårt att fixa en 1 mm kantlist, limma dit en tjockare och såga bort så det är 1 mm kvar.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Har du bra passning på bitarna och vanligt trälim så syns inte limfogen.
Har du en kantlist som är 10 mm så syns det att det är helträ på kanten.
Gör du den bara 1 mm så syns det fortfarande att det är helträ.

Har du svårt att fixa en 1 mm kantlist, limma dit en tjockare och såga bort så det är 1 mm kvar.

Protte
Tror att det är jag som har svårt att förklara vad jag menar. Här är en jätteful 3d-bild med överdrivna proportioner för att förklara vad jag menar och varför jag tror att jag skulle föredra en fanerad kant förutsatt att det inte är jättetrixigt att få till förstås.

3D-renderad bild som visar skillnaden i trästruktur mellan furubit och plywood med beteckningar och pilmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fillishave skrev:
Tror att det är jag som har svårt att förklara vad jag menar. Här är en jätteful 3d-bild med överdrivna proportioner för att förklara vad jag menar och varför jag tror att jag skulle föredra en fanerad kant förutsatt att det inte är jättetrixigt att få till förstås.

[bild]
Faner är bara en tunn träbit. Gör du som prototypen föreslog och bara tar 1mm trä så blir det så osynligt du kan få det. (Du kan också välja att runda kanten minimalt, då liksom flyter det ihop ännu mer)
 
Tror för övrigt att Panduro sålde rena fanerremsor förut. Var runt en meter långa, 1mm tjocka och ett par cm breda. Dock osäker på om det var furu..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Faner är bara en tunn träbit. Gör du som prototypen föreslog och bara tar 1mm trä så blir det så osynligt du kan få det. (Du kan också välja att runda kanten minimalt, då liksom flyter det ihop ännu mer)
Ja precis det är jag medveten om att det är men när prototypen skrev "limma på en smal bit furu" tolkade jag det som i motsats till att använda faner av något slag istället använda en "riktig" bit furu.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tror för övrigt att Panduro sålde rena fanerremsor förut. Var runt en meter långa, 1mm tjocka och ett par cm breda. Dock osäker på om det var furu..
Ja jag har sett att det finns på diverse ställen men det brukar bara var ek eller björk eller andra träslag. Har dock inte kollat på just Panduro så det ska jag göra!
 
Det förlimmade kantband som finns att köpa i bygghandel är plast (abs eller pp) med ett tryckt trämönster på.

Vet inte om det finns kantband att få tag på i furu, det är ju mjukt och har mycket kvistar som gör det svårt att göra faner och kantband av.

Kanske theofils har något: http://www.theofils.se/produkt/Fanerkantlist-22-mm-forlimmad--23444.aspx

Står att de ska ha furu men hittar inte artikeln.

Tror du kan skulle kunna använda dig av ett annat träslag på kanten, bok eller björk och sen behandla på samma sätt så smälter det ihop bra. Det är ganska vanligt att göra så, det syns inte riktigt vilket träslag som används på kanten så länge det matchar i färg med de stora ytorna.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Det förlimmade kantband som finns att köpa i bygghandel är plast (abs eller pp) med ett tryckt trämönster på.

Vet inte om det finns kantband att få tag på i furu, det är ju mjukt och har mycket kvistar som gör det svårt att göra faner och kantband av.

Kanske theofils har något: [länk]

Står att de ska ha furu men hittar inte artikeln.

Tror du kan skulle kunna använda dig av ett annat träslag på kanten, bok eller björk och sen behandla på samma sätt så smälter det ihop bra. Det är ganska vanligt att göra så, det syns inte riktigt vilket träslag som används på kanten så länge det matchar i färg med de stora ytorna.
Aha ja plast med tryckt trämönster får byggvaruhusen behålla för sig själva! Tack för varningen på den fronten.
Var precis inne på theofils och tittade och såg just samma sak att det står att de har furu men det fanns inte att välja.
Det kommer ju bara röra sig om ca 2 cm och dessutom inte direkt an mot något annat trä så då funkar säkert ditt tips om att använda bok eller björk perfekt! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.