Jag tänker också så, hoppa på medans det rullar. Självklart kommer elbilar att kilometerbeskattas, men under tiden kan man ha några goda år.

V mutalisken skrev:
Googlade på det nu. Inom 5-15 år så kommer det en specifikt på elbilar. Högst skatt för storstadsbor ska det bli.
Jag vet inte hur du googlar men när jag googlade kom jag fram till att man förbereder för en generell kilometerskatt för alla fordon oavsett drivmedel. I förarbetet finns även önskemål om högre beskattning för storstadsbor (eller lägre för landsbygdsbor om man så vill) men att det ska bli det kan du inte skriva eftersom inget är beslutat ännu, det finns inte ens ett färdigt förslag att fatta beslut efter.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kör nästan enbart på E85 och det går alldeles utmärkt. Det är inget fel på bränslet i sig, men Ford (och därmed Volvo) hade några rätt usla motorer vilket har gjort att vissa tror att det är generellt uselt.

Min bil ska byta olja efter 1500 mil om jag kör E85 och 2000 om jag kör bensin, men det beror också på hur bilen körs.

Bilen går bättre och är roligare med E85, men så är det inte heller en taffligt byggd Fordmotor som inte anpassades ordentligt tills det annorlunda bränslet.

Det finns tre anledningar (säkert fler) till att många kör bensin i sina bilar som kan köra på E85:
1. Okunskap som lurar de att tro att bilen inte fungerar bra på E85 (stämmer för vissa, men inte för alla)
2. Det är jobbigt att tanka 4 ggr i månaden istället för 3
3. Priset på E85 har ökat mer än priset på bensin. För några år sedan tankade jag E85 för 9,99 per liter medan bensin kostade 15,99. Idag är priset på E85 12,63 kr/liter medan bensinen kostar 15,68 (bensinpriset har gått ner...)
Hur mycket drar du med bensin och e85 då? Min diesel i en 1.6 ton Skoda har dragit i snitt 4.6l/100km senaste 100 milen. Kör jag landsväg och motorväg går den runt på 3.8l/100km.

Trots det hoppas jag att nästa bil blir en elbil. Problemet med förbränning är ju dels co2 men kanske främst avgaser i städerna. Där kommer elbilarna göra enorm skillnad för stadsklimatet.

Bilens instrumentpanel visar genomsnittlig bränsleförbrukning på 3,8 l/100km och kvarstående räckvidd på 530 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du vet väl att just den motorn du har i din 520d är den som kamkedjan brukar rasa på?
Gör mig inte så mycket, Bmw är dyr skitbil, åker mest 144 -69’a..
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Fairlane
Erik_Hansson skrev:
Hur mycket drar du med bensin och e85 då? Min diesel i en 1.6 ton Skoda har dragit i snitt 4.6l/100km senaste 100 milen. Kör jag landsväg och motorväg går den runt på 3.8l/100km.
Runt 0,7 med bensin på landsväg och motorväg och 30% mer på E85.
Jag skulle gärna ha en elbil eller hybrid, medan en diesel aldrig känts lockande, trots att de vara miljöbilar för några år sen.

Är dina siffror riktiga eller bluffsiffror från biltillverkaren? Vi Bilägare långtidstestar ju bilar och dieselbilarna var det rätt vanligt med uppåt 40% mer än spec, medan bensinarna var runt 20% mer om jag inte minns fel. Det var ju några år sen. Men många tittar ju bara på siffrorna de får, utan egna mätningar, därav frågan.
 
D Daniel 109 skrev:
Exportrestriktioner är handelshinder dom inte är tillåtna nom EU.

Kilometerskatt på personbilar är också på gång. Men det pratas det tyst om än så länge. Skatteinkomsterna på bensin och diesel måste ersättas.
Men det måste väl vara tillåtet att kräva tillbaka bidrag om inte vissa villkor uppfylls? Eller så betalar man bara ut en del årligen under några år, sålänge bilen är kvar i landet.
 
Erik_Hansson skrev:
Hur mycket drar du med bensin och e85 då? Min diesel i en 1.6 ton Skoda har dragit i snitt 4.6l/100km senaste 100 milen. Kör jag landsväg och motorväg går den runt på 3.8l/100km.

Trots det hoppas jag att nästa bil blir en elbil. Problemet med förbränning är ju dels co2 men kanske främst avgaser i städerna. Där kommer elbilarna göra enorm skillnad för stadsklimatet.

[bild]
Igen så har dieselboomen ställt till det för konkurrenterna. Miljörörelsen har inga problem att klumpa ihop alla bilar med förbränningsmotor ur emissionssynpunkt trots att det ju bara är dieseln som har allvarliga hälsoproblem lokalt i städerna.
Och vips så fick vi miljözoner som motar bort superrena bensin och etanolbilar med samma effetivitet som dieslar från 90-talet. :mad:
 
optimum optimum skrev:
Etanolbilar var miljöbilens frälsning för några år sedan. Alla skulle ha en sådan och regeringen krävde att alla bensinmackar skulle tillhandahålla frälsningens drivmedel. De mindre på landsbygden med skral ekonomi fick lägga ned då de inte klarade ytterligare investeringar och medförde att alla med bensin och dieselbilar fick åka in till stan för att tanka. Skitbra miljötänk.
Dessutom hade de låga priser och skattelättnader för köp av ny fin etanolbil.
Idag vet vi bättre och skiten funkar dåligt. De flesta kör på bensin i sina etanolbilar.
Dessutom kommer etanolen från jävligt skitiga anläggningar i Brasilien med skövlade regnskogar där sockerrör odlas för etanoldriften.

Nu är frälsningen ELBILAR. Få har överhuvudtaget brytt sig om hur mineraler till dessa "fantastiska" batterier framställs.
Barnarbeten i Afrikanska Kongo är ett exempel där kobolt tas fram. Litium via saltöknar där mineraler trycks upp till ytan och miljön är inte fokus nr:1.
I Sverige vill miljövänner ABSOLUT inte öppna upp för egna koboltgruvor. Konstigt?

Ändå jublar hopen med elbilsälskare. De är ju "rena" här. och köper man egna solpaneler så "tankar" man gratis.
Ännu vet vi lite om elbilens baksida mer än begränsad räckvidd och hittills låga kostnader för service. Bortom hörnet väntar skatter för att kompensera bortfallet från fossilbilar och kommande återvinningsavgifter på batterier som är svåra att återvinna.


Givetvis kommer detta inlägg få många sura kommentarer men ett mynt har två sidor. Etanolbilens kan vi nu och snart elbilens.

Ja förbjud gärna elbilen tills de kan tillverkas miljövänligt.
(ja jag vet att fossilbilar inte är optimalt för miljön men elbilar är knappast frälsningen, ännu)
Ja då kan vi förbjuda katalysatorer , kosttillskott och mycket annat som innehåller kobolt konstigt att folk inte upprörs över det utan det är elbilen som ska hängas ut.

Jag tror att elbilen kommer att bidra till att arbetsförhållanden och miljö kommer att förbättras vid utvinning av dessa ämnen eftersom det har blivit så uppmärksammat och VW och övriga tillverkare måste visa att dom är certifierade och miljövänliga.

Kobolt utvinns som en biprodukt vid i främst koppar och nickel gruvor och tas i många fall inte tillvara, med större efterfrågan och högre priser så skulle det bli lönsamt att ta tillvara på kobolt i fler gruvor inte bara i Kongo, det finns vad jag vet inga gruvor som enbart bryter kobolt.

Not. Ca.10% kobolt används i elbilsbatterier för närvarande.
  • Huvuddelen av all kobolt, ca 60 %, används i kosttillskott (bl.a. vitamin B12), som färgämne, som komponent i katalysatorer, i kemiska processer inom olje- och gasindustrin (bl.a. avsvavling av petroleum), i metallegeringar för att skapa hållfasta och värmetåliga material (bl.a. jetmotorer, rymdskepp och turbiner). Resterande del används i uppladdningsbara batterier till bärbara datorer, telefoner, kameror och eldrivna fordon.


  • Kobolt används i vissa litiumbatteriers katod (plus-pol) för att ge bättre batterier. Hur mycket kobolt som används varierar mellan batterikemier. En av de största mobiltelefontillverkarna använder exempelvis 100 % kobolt i katoden. För batterier till elbilar varierar andelen kobolt generellt mellan 0 och 20 %.


  • Litiumbatterier med benämningarna LMO och LFP innehåller inte kobolt, det gör däremot batterier med benämningarna NMC och NCA.


  • I Kongo finns de största koboltreserverna och drygt 60 % av världsproduktionen. Resterande produceras i 18 andra länder, däribland Ryssland, Kina, Finland, Zambia och Frankrike. Kobolt bryts ofta som en biprodukt i gruvdrift efter andra metaller, oftast nickel eller koppar. I viss brytning efter dessa metaller tas kobolt ej vara på


  • Det finns fyndigheter av kobolt i Sverige (bl.a i Bergslagen, Kiruna och Skellefteå), men ingen brytning.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är dina siffror riktiga eller bluffsiffror från biltillverkaren?
Min diesel drar runt 0,48 på långkörning och ~0,56 när jag åker kortare sträckor i byn. Allt enligt pumpen på macken och tripmätaren som är avstämd med gps.
Enligt tillverkaren ska den dra nedåt 0,40 om jag inte minns fel...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
superrena bensin och etanolbilar
Eh va? Så du menar att det är ren vattenånga som kommer ur?
Dieseln är ju bättre klimatmässigt, just bara inte i städerna.

Missade du att jag flerspråkade elbilar i städerna?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Är dina siffror riktiga eller bluffsiffror från biltillverkaren?
Du ser väl på bilden att det är från färddatorn. Om de stämmer exakt vet jag inte, men hyfsat nära är det nog. Enligt tillverkaren ska den gå på 0.35 blandat, men det går ju inte att nå utan medvind...
 
K karlmb skrev:
Igen så har dieselboomen ställt till det för konkurrenterna. Miljörörelsen har inga problem att klumpa ihop alla bilar med förbränningsmotor ur emissionssynpunkt trots att det ju bara är dieseln som har allvarliga hälsoproblem lokalt i städerna.
Och vips så fick vi miljözoner som motar bort superrena bensin och etanolbilar med samma effetivitet som dieslar från 90-talet. :mad:
Ja det kommer verkligen ut friskluft ur en bensinbil..! Eller Etanolbil, blir kul hur de får städerna och funka utan diesel..!
 
sunnis
Silver78 Silver78 skrev:
Vätgasen är den teknik som har bäst förutsättningar förutsatt att tankstationerna är ställen där man utvinner vätgas med elektrolysör på plats. Den negativa effektivitetsaspekt, vilka batteridyrkarna gärna påpekar, att transportera komprimerad vätgas är hur dumt som helst. Problemet är att det behövs en politisk styrning och skattemedel till en infrastruktur för det skall vara genomförbart och då är det bättra att låta företagen själva hajpa upp produkten och slåss om kunderna. Batteritekniken har en plats den också men den är alldeles för överskattad med draghjälp från miljöpopulistisk demagogspolitik.
Det stämmer inte, vätgasen är den "batteriteknik" (Eftersom vätgas precis som el är inte en primär energikälla så är tillämpningen med bränslecell kan ju ses som en variant av ett batteri).

Finns många anledningar men gemensamma nämnare varför vätgas är så dålig idé är att det är ett grundämne som inte kommer bjuda på några nya spännande upptäckter och har en rad opassande fysikaliska fenomen som inte är sådär jättebra och går inte att lösa.

1. Mycket låg energidensitet per volymenhet - går inte att lösa, enda sättet att nå rimlig volym är lagra det flytande -253 grader eller komprimera det 700-800bar. Att transportera större mängder vätgas kan endast göra i stora tankar och då handlar det om maximalt 150-200bar, en fulltankad lastbil så motsvarar det ca 400kg vätgas... Det funkar inte så det som gäller är ju tillverka det så lokalt som möjligt.

2. Motsvarande 15% av energin som är kemiskt bunden i vätgas går åt att för att komprimera till 800Bar. Detta finns det ingen lösning på.

3. Väte är väldigt reaktiv och minsta ämnet, det läcker alltid ut och läckagen blir viss del fria väteatomer som i sin tur bilder andra oönskade egenskaper i material. Vem vill egentligen ha en bränsletank som läcker någon 1% vätgas per dag?

4. En annan lustig fenomen som det inte talas högt om är att vätgas när man komprimerar börjar en långsam process med att atomerna spontant ordnar sig i pararellspinn vilket är en process som frigör värme, för att inte man ska få en tryckstegringen i tanken så måste man bränna lite vätgas i det fria. Inget jätteproblem i sig men det går ju inte att tanka bilen med flytande vätgas som inte har ordnad elektronspin, m.a.o så måste man lagra detta innan användning, eller så detta ske i bilen. Verkar vara svårt att få fram vettiga siffror vad befintliga vätgasbilar egentligen läcker. Det borde vara någon ynka % av volymenheten per dag åtminstonde.

Allt detta är bekostnad på energieffektivtet. Jag vet inte varför vätgas får så mycket medial uppmärksamhet. Det används i vissa fordonstillämpningar och vissa fall är det väl helt OK, gruvdrift, vissa lokalbussar där man har befintlig vätgasproduktion för industrigas etc. Men jämfört med Li-ion batterier på 60-100kWh för personbilar är det ganska kasst.
 
Redigerat:
  • Gilla
EnTräFura och 5 till
  • Laddar…
optimum
Pernas Pernas skrev:
Ja då kan vi förbjuda katalysatorer , kosttillskott och mycket annat som innehåller kobolt konstigt att folk inte upprörs över det utan det är elbilen som ska hängas ut.

  • Det finns fyndigheter av kobolt i Sverige (bl.a i Bergslagen, Kiruna och Skellefteå), men ingen brytning.
Du får nog läsa på lite. En katalysator består av platina och rodium och INTE kobolt.

Övrigt i ditt inlägg har jag också läst på nätet.

Det finns fyndigheter i Sverige för kobolt och nyligen var ett område i norra delen vid Vättern aktuellt men miljövänner vägrade gå med på sådant. De vill uppenbarligen att vi fortsätter skita ned i Afrika för elbilar ska finnas här i Sverige.

Är du också en sådan "miljövän" som inte vill ha det utanför din dörr men struntar i hur det är på andra ställen?
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Du får nog läsa på lite. En katalysator består av platina och rodium och INTE kobolt.

Övrigt i ditt inlägg har jag också läst på nätet.

Det finns fyndigheter i Sverige för kobolt och nyligen var ett område i norra delen vid Vättern aktuellt men miljövänner vägrade gå med på sådant. De vill uppenbarligen att vi fortsätter skita ned i Afrika för elbilar ska finnas här i Sverige.

Är du också en sådan "miljövän" som inte vill ha det utanför din dörr men struntar i hur det är på andra ställen?
Men snälla Optimum. Du behöver inte vara kobolt-riddare när det passar för din anti-elbilsargumentation. Kobolt är ju typ som all annan gruvdrift en biprodukt, man bryter olika mineraler och de i sin tur med olika processor bildar olika nya ämnen. Du använder Li-ion batterier själv för batteriverktyg och mobiltelefoner och säkert mer därtill. De batterier som används i elfordon (NMC) innehåller väldigt lite kobolt. Ibland har man använt siffror för LCO li-ion i batterielbilsdebatten fast det är NMC osv.

Skita ner Afrika... Bara så du vet ser man ganska positivt på gruvdrift och export från världens rikaste världsdel på naturresurser. Industrialismen är mycket viktigt för många afrikanska u-länder BNP och tillväxt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.