jag köpte en McCullough rob 600 häromdagen och varje gång den ska tillbaka till laddaren så följer den guiden en bit,ca halva sträckan sedan utan nån vettig anledning så viker den av till vänster och fortsätter tills den kommer till gränstråden, då svänger den iväg åt ett annat håll och vimsar omkring tills den hittar guiden igen, sedan gör den likadant igen, och igen...
Det verkar vara på samma plats varje gång, inga andra trådar i närheten och guidetråden är rak på det stället.
Nån som har en idé om varför den gör såhär?
 
Något installationsrelaterat kanske eller något fysiskt i marken som påverkar, mer än så går inte att säga utan mer info/skiss/bild.
 
A Aronb skrev:
jag köpte en McCullough rob 600 häromdagen och varje gång den ska tillbaka till laddaren så följer den guiden en bit,ca halva sträckan sedan utan nån vettig anledning så viker den av till vänster och fortsätter tills den kommer till gränstråden, då svänger den iväg åt ett annat håll och vimsar omkring tills den hittar guiden igen, sedan gör den likadant igen, och igen...
Det verkar vara på samma plats varje gång, inga andra trådar i närheten och guidetråden är rak på det stället.
Nån som har en idé om varför den gör såhär?
Har ett liknande problem med min R600. Jag har avgränsat en rabatt med en 'ö'. Av någon anledning så vänder klipparen ca 30 cm innan avgränsningskabeln...

Nu har jag bara kört klipparen ett par dagar på denna yta så jag har inte kunnat studera fenomenet i detalj. Upplever dock att det händer på alla sidor av ön. Min plan är att plocka upp kabeln som leder ut till än för att se att den ligger bra. I långa loppet får jag väl prova att lägga om slingan runt rabatten.

Intressant att höra om fler haft liknande problem och hur de kommit runt det!
 
Har gjort en kanske inte så perfekt ritning men i grova drag drag ser tomten ut så här. Och det är alltså vid krysset den sticker iväg. Imorse hade den dock hittat hem utan problem. Men då vet jag inte var den befann sig när den började söka laddaren heller. Om den är på det området närmast laddaren så går den in utan några problem.
 
  • Handritad skiss av en tomt med markerade områden såsom hus, laddstation och vatten samt kors för position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har nån idé om vad som kan vara fel? Jag har nu dragit om guidekabeln så den går på andra sidan av huset och runt till framsidan och då även flyttat anslutningen till den ”ö” som huset är. Men samma problem, den hittar kabeln, följer den några meter, ibland bara några dm för att sedan bara ge sig iväg i en helt annan riktning. Kan det bero på att guiden är för lång? Finns det nån maxlängd för den?
Kan det bero på att jag inte visste att det fanns kablar av olika dimension och råkade köpa en som var lite tunnare som jag har använt som guide? När jag jade flyttat den så gjorde den ju en ny kalibrering av guidekabeln och då följde den den hela vägen när den gick ut och jag fick meddelande i appen att kal var lyckad.
 
Följer med intresse då jag gör samma sak. Samma klippare och typ av lösning. Ska se ad som funkar eller inte när jag snart installerat klart.
 
Glömde att skriva det att när den till slut hittade guidekabeln på ett ställe närmare laddstation så följde den perfekt och gick in och laddade. Kan det bero på att kabeln är tunnare än övriga och att signalen försvagas eller nåt när den hittar den längre bort?
 
Är kröken tvär? Kan tänka mig att klipparen tappar signalen i kröken om den är det.

Edit, ser att i version 1 så är slingan rak så det kan det ju inte vara.
Är det på samma sträcka i alt 1 och 2 som han får fnatt? I så fall kanske kabelskada där?
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
Måste denna ha guide? Och den är ansluten rätt i laddaren? Och det är kontakt?
 
Det ör inga tvära svängar på slingan och eftersom den följer den prickfritt när den kalibrerar tror jag inte att det är brott på kabeln, jag har ju dessutom dragit om den så den går på andra sidan om huset ny.

Ja denna modellen måste ha guide
 
Den är rätt ansluten osv. Den följer ju som sagt perfekt dels under kalibrering och även när den hittar guiden närmare laddaren.
 
A Aronb skrev:
Det ör inga tvära svängar på slingan och eftersom den följer den prickfritt när den kalibrerar tror jag inte att det är brott på kabeln, jag har ju dessutom dragit om den så den går på andra sidan om huset ny.

Ja denna modellen måste ha guide
Bytte du kabel eller drog du om?
 
Mycket konstigt. Guidekabeln är ju en slinga, så det borde vara lika stark signal hela vägen tycker jag. Och har du grönt ljus i laddaren borde det ju vara ok.

Du har ingen starkströmskabel i backen eller liknande som skulle kunna störa signalen?
 
Ligger guidekabeln extra djupt där?
 
Jag drog om samma kabel, men har grönt ljus så det borde inte vara nåt brott på den. Misstänkte att det kunde ha med husets inkommande el att göra, därför drog jag den på andra sidan. Kabeln ligger på marken och är inte nergrävd någonstans ännu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.