Dagen innan semesterresan fnulade jag runt utomhus och kikade under en platta på framsidan av huset som varit lite gnisslig ett tag och nu börjat vippa betänkligt. Drar upp några stycken och till min förvåning upptäcker jag att ett par i princip hänger i luften.

På den bifogade bilden syns en orange slang som fibern ligger i. Denna drogs in för några ett par år sedan, innan vi flyttade in. Nu funderar jag på vart all fyllnadsmassa tagit vägen, samt dels om man ska vara orolig och dels vad man ska göra.

Min teori var initialt att de vid fiberarbetet plockat bort stenplattorna, grävt lite och sedan slängt tillbaka så mycket de fick plats med. Kanske ett lager grus över. Under det översta lagret är det ganska stora stenar (bra för dränering?) och jag tänkte mig att det som hänt är att sanden med tiden runnit iväg med regnvatten – detta är precis på en plats där hängrännan längs med taket under en tid (ett par år kanske) svämmat över pga skräp, så det kan ha sköljt ner en del. Jag slängde i ungefär 40 kg sand och (ganska mycket) vatten för att få den att rinna ner i hålrummen. Fyraåringen hjälpte mig att röra geggamoja när allt plötsligt försvann med en slurk ner i underjorden.

Det är svårt att se på fotot, men med en pinne kommer jag ner ungefär 45 cm diagonalt från nivån där fibern ligger, så det är ju ett relativt djupt hål.

Är detta bara att fylla igen, och i så fall med vad, tills underjorden är fylld, eller bör man undersöka detta djupare – bokstavligt talat – på något sätt? Det är någon meter från husväggen.

De flesta andra plattor ligger 100% stabilt, förutom några som vi kör över dagligen för att komma in i garaget.
 
  • Upplyft stenplatta vid hus visar ett hål med en orange fiberkabel, en hink med sten och en barncykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin.si
  • Laddar…
Ett slukhål? Jag kan inget om de geologiska förutsättningarna för slukhål, men i grunden förutsätter de väl att det finns håligheter längre ner i marken som sanden sköljs ner mot.
 
Det ser ju inte så kul ut. Något underminerar marken, som trasigt avlopp eller dylikt. Eller så kanske är det en gammal oljetank som håller på och kollapsar.
 
Vid närmare titt så ser det ut som krossad betong. Kan det ha varit ett brunnslock eller liknande ? :thinking:
 
Har också funderat i någorlunda liknande banor, alltså något som kollapsat.

Oljetanken stod förr i garaget, så en sådan bör det inte vara. Däremot är stuprören anslutna till någon dagvattenledning, vad jag förstår. Stuprören går ner i marken i linje med de främsta plattorna i bild (där ett grönt verktyg skymtar), men dels lär den väl inte ligga in mot huset och sedan är den väl inte heller av en särskilt mycket större diameter än ett stuprör? Känns som det saknas rätt mycket volym helt plötsligt. (Ute vid gatan säkert, men ledningen från vår tomt?)

Någon enkel undersökning man kan göra innan jag börjar gräva stenar ur hålet? Gissar att det bara kommer bli större eftersom sanden på toppen lär rasa ner allteftersom … Vi bor på en liten kulle ovanför gatan så jag vill inte sitta där och gräva när hela huset kommer farande nedför slänten :thinking:
 
L lordi skrev:
Vid närmare titt så ser det ut som krossad betong. Kan det ha varit ett brunnslock eller liknande ? :thinking:
Det mesta är naturlig sten. Det finns däremot en del betongkross (särskilt i spannen bredvid). Detta var mitt verk: jag tryckte ner det i hålet under fibern innan jag hällde på sanden. (Återanvändning från badrummet som håller på att renoveras.) Då trodde jag inte att hålet var mycket mer än en decimeter under fibern. Sedan gjorde vi geggamoja, och då försvann vällingen ner där under fibern, ca kl 2 i bild alltså.
 
halper halper skrev:
Har också funderat i någorlunda liknande banor, alltså något som kollapsat.

Oljetanken stod förr i garaget, så en sådan bör det inte vara. Däremot är stuprören anslutna till någon dagvattenledning, vad jag förstår. Stuprören går ner i marken i linje med de främsta plattorna i bild (där ett grönt verktyg skymtar), men dels lär den väl inte ligga in mot huset och sedan är den väl inte heller av en särskilt mycket större diameter än ett stuprör? Känns som det saknas rätt mycket volym helt plötsligt. (Ute vid gatan säkert, men ledningen från vår tomt?)

Någon enkel undersökning man kan göra innan jag börjar gräva stenar ur hålet? Gissar att det bara kommer bli större eftersom sanden på toppen lär rasa ner allteftersom … Vi bor på en liten kulle ovanför gatan så jag vill inte sitta där och gräva när hela huset kommer farande nedför slänten :thinking:
Jag skulle nog var lite försiktigt med det där. Man vill inte åka med ner om det rasar. Går det att försiktigt sticka ner något och känna hur djupt det är?
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag skulle nog var lite försiktigt med det där. Man vill inte åka med ner om det rasar. Går det att försiktigt sticka ner något och känna hur djupt det är?
Ja, dotterns fjärilshåv har vetenskapligt sonderat djupet. Den kommer ner ca 40 cm diagonalt i det där hålet. Så kanske 30 cm eller så, men det är mycket stora stenar så det är lurigt att säga. Funderade på att försöka bredda öppningen lite för en bättre överblick, men som du nämner så får jag visioner om att bli begravd i underjorden.
 
A Alko skrev:
Kanske inhandla en 229-kronors inspektionskamera till mobilen att fästa på en pinne?
Ja det kanske skulle vara något. Kan ju vara bra att ha i husägarens redskapslåda i framtiden ändå!
 
Är det sprängt för huset? Ser ut som om det är fyllt med sprängsten och gruset nu har ”runnit ner” mellan sprängstenarna till följd av att man grävt för fibern.
 
GoC GoC skrev:
Är det sprängt för huset? Ser ut som om det är fyllt med sprängsten och gruset nu har ”runnit ner” mellan sprängstenarna till följd av att man grävt för fibern.
Bra fråga. Mycket möjligt! Exakt hur det gick till 1965 när de gjöt grunden är höljt i dunkel, men jag håller med om att stenarna verkar vara spräng-/krossjox. Mycket kantiga skärvor och halva stenar osv. Det är ett sutteränghus på en kulle med lite berg i dagen på tomten osv, så man kan absolut ha behövt spränga.

Min fundering är om man bara ska fylla på tills det tar stopp, eller om man måste gräva för att se vad som pågår … fast det kanske orsakar nya problem i onödan.
 
Fyll igen med sand och ta upp plattorna nästa år så ser du om det försvunnit något igen.

Eller så gräver du upp allt så att vi alla får uppleva lite spänning :)
 
Ropa ner i hålet och kolla om nån svarar.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Fyll igen med sand och ta upp plattorna nästa år så ser du om det försvunnit något igen.

Eller så gräver du upp allt så att vi alla får uppleva lite spänning :)
Sand lär bara försvinna ut i hålrummen mellan sprängstenen med tiden. Fixa några hinkar med bärlagergrus och fyll i etapper och komprimera med en planka som du stöter med. Gärna lite vatten så att gruset är fuktigt. Då fixar du en bra lagning som kommer hålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.