I johan ivarsson skrev:
Finns tjockare färger som även tätar vilket är '''billigt" och troligen kommer funka.

[länk]
[länk]
Tack det var sån hjälp jag var ute efter.
 
A
I johan ivarsson skrev:
Finns tjockare färger som även tätar vilket är '''billigt" och troligen kommer funka.

[länk]
[länk]
Det kommer att hjälpa, takmassa kommer att hjälpa, tätmassor kommer att hjälpa, inget av dem blir bestående bra. Du kan stryka taket varje sommar och hålla det tätt, kanske räcker det varannan, var fjärde eller något annat intervall, men poängen är att det blir inte permanent. Is, snö och vatten tar sig om det är felkonstruerat från början. Sen kan det mycket väl bli bra nog.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det kommer att hjälpa, takmassa kommer att hjälpa, tätmassor kommer att hjälpa, inget av dem blir bestående bra. Du kan stryka taket varje sommar och hålla det tätt, kanske räcker det varannan, var fjärde eller något annat intervall, men poängen är att det blir inte permanent. Is, snö och vatten tar sig om det är felkonstruerat från början. Sen kan det mycket väl bli bra nog.
Tack den del som är platt är inte så stor så att stryka falsarna varje år är billigare än 100.000 för ett nytt tak.
 
Vad är det för lutning på taket ?
Och vad ligger det för underlagspapp ?

Har dom använt falsolja, falskitt eller inget alls ?
 
Lutning noll eller tom minus på en liten del över altanen. 90 % av taket har bra lutning.
Falsolja och maskin för att falsa ihop. svart underlagspapp stod det bara.
 
Du skriver att det bara är problem med is på taket över den inglasade altanen.
Kan det vara så att innertaket är sämre isolerat där och läcker värme upp som smälter snön, vilket bildar isen på natten.

Jag skulle fundera på att isolera innertaket isåfall, en relativt billig affär som tillför rummet / huset värde.

Alternativt att sänka temperaturen, dvs öppna altandörren(om det är ett s.k ''uterum'' utanför boendeutrymmets klimatskal . Och därigenom inte smälta snön på taket.
 
I InsidersUnited skrev:
Du skriver att det bara är problem med is på taket över den inglasade altanen.
Kan det vara så att innertaket är sämre isolerat där och läcker värme upp som smälter snön, vilket bildar isen på natten.

Jag skulle fundera på att isolera innertaket isåfall, en relativt billig affär som tillför rummet / huset värde.

Alternativt att sänka temperaturen, dvs öppna altandörren(om det är ett s.k ''uterum'' utanför boendeutrymmets klimatskal . Och därigenom inte smälta snön på taket.
Över den inglasade altanen är det dåligt fall övriga huset har bra fall, husets har säkerts byggts om flera ånger, innan vi köpte.
Om vi fortfarande ska kunna gå i rummet finns det inte plats för mer isolering (och det är dåligt isolerat).
Vi har en kamin som vi använder ganska ofta på vintern, så vi vet att det inte är en optimal altan.
 
Be plåtslagaren komma och öppna samtliga falsar vid isbildning, kleta in fogmassa för plåt tätning, återförslut falserna.
Be honom göra det förhand då falserna klämms åt hårdare än med maskinen.
Det borde hålla tätt då.
 
F frankbolsoy skrev:
Be plåtslagaren komma och öppna samtliga falsar vid isbildning, kleta in fogmassa för plåt tätning, återförslut falserna.
Be honom göra det förhand då falserna klämms åt hårdare än med maskinen.
Det borde hålla tätt då.
Du verkar inte ha sett hur 2 dm stenhård is ser ut.
 
Jodå, har gjort den lösningen åt kunder som jag skrev på andra tak som haft samma problem.
Utan att ha fått fler samtal efteråt...
 
F frankbolsoy skrev:
Jodå, har gjort den lösningen åt kunder som jag skrev på andra tak som haft samma problem.
Utan att ha fått fler samtal efteråt...

ät tro att man får tätare falser när man klämmer ihop den för hand än med loket ( maskinen) är bara larvigt .
svensken ( den plåtslagaren klämmer ihop falsen med stannar vid 8 mm tjocklek)

möjligtvis om du slår ihop dom med knoster och klubba.

och öppna upp falserna när det är isbildning när det är minusgrader är ju ännu sämre , plåten är mycket känsligare är det är kallt .

gällande taket med minus lutning så är det enda rätta att riva upp och göra om lutningen till acceptabel lutning.

allt annat är bara att skjuta problemet framför sig dessvärre
 
  • Gilla
legul
  • Laddar…
Rickard.
Man får väl hoppas att han menar att plåtisen ska göra jobbet där isen bildas och inte att jobbet ska göras när isen redan är där.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
ät tro att man får tätare falser när man klämmer ihop den för hand än med loket ( maskinen) är bara larvigt .
svensken ( den plåtslagaren klämmer ihop falsen med stannar vid 8 mm tjocklek)

möjligtvis om du slår ihop dom med knoster och klubba.

och öppna upp falserna när det är isbildning när det är minusgrader är ju ännu sämre , plåten är mycket känsligare är det är kallt .

gällande taket med minus lutning så är det enda rätta att riva upp och göra om lutningen till acceptabel lutning.

allt annat är bara att skjuta problemet framför sig dessvärre
Om du har en fals som du klämt med loket så testa banka för hand med klubba så får du se att den klämms ytterligare..
Och som frågan löd var det inte att riva bort och göra om. Han visste redan att det är optimalt så det behöver man inte ens föreslå, nu var frågan om det går att lösa utan att byta ut.
Skulle det inte funka så är det inte värre än det är idag. Och har som sagt löst liknande problem på nämnda sätt.


Och självklart gör man det på sommaren, såg jag som en absolut självklarhet. Trodde inte man kunde komma på tanken att börja med det mitt i vintern.
 
Då var det dax för en uppföljning av ett gammalt problem.
Jag fick ett antal erbjudanden att byta ut taket till kostnad för över 40.000.
Istället köpte jag jag Gorilla tape för 400 kr och tapade falsarna.
Nu har det gått två år och vi har inte haft något läckage, så vi är nöjda.
/Leffe
 
  • Svart tak med Gorilla tape längs falsarna och några löv, skugga av person syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart tak med Gorilla tape längs falsarna mot en bakgrund av sjö och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med reparationstejp över skarvar, inga synliga läckage efter två års användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.