Bygger en attefallare byggsats i timmer. Funderar på om jag på takbjälkarna kan spänna ngn duk ovanpå isoleringen, för att sen slå på en läkt och råspont. Känns mekigt med masonit då det är längsgående taksparrar
 
Är det ingen som har någon input?

Tanken är alltså att bygga luftspalten uppepå takåsarna. Ångbroms och gles på insidan, sen uppifrån lägga ned isoler8ngen, spänna vindduk, lägga på läkt på ryggåsarna, sen spika spont.

Skall jag ha vanlig vindpapp för att skapa luftspalt, eller vad annars?
 
Vanlig vindpapp används på en av de vanligare husleverantörerna, iof bara på den nedre delen. Vid enplanshus bara en vindpapp som viks ner och klamras till hammarbandet. 1,5 plans vindpapp på nedre delen därefter masonit.
Min spontana tanke är väl att vindpapp förmodligen är något sämre att stå emot eventuell kondens, men det är bara ett antagande
Mvh
 
Om jag förstår dig rätt så vill du bara ha det som en ren vindavledare och det funkar det ypperligt till......
 
Tanken är ju att slippa köra masonit för att skapa luftspalt. Vitsen är ju att ventilera undersidan av yttertaket (råspont). Får nog bli det om ingen har stora invändningar.....
 
Larsa Larsa skrev:
Tanken är ju att slippa köra masonit för att skapa luftspalt. Vitsen är ju att ventilera undersidan av yttertaket (råspont). Får nog bli det om ingen har stora invändningar.....
Tror det funkar ypperligt!
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.