Funderar på att byta ut befintliga radiator termostater på ovanvåningen till styrbara för att kunna reglera temp på distans, tid på dygnet (hemma/bortaläge) och kommande väder. Det finns ju lite olika alternativ på produkter som klarar detta..

Har tittat på Danfoss och Netatmo för detta. Dels Danfoss living connect alternativt att köra dem via min home assistant med z-wave.
Eller Netatmos egen lösning. Oklart om de går att styra via home assistant. (?)
Vilken av dessa två är att rekommendera?

På bottenvåningen har jag LK golvvärme med rumsgivare. LK har egen styr ICS.2 som kan hantera rumsgivarna på distans. Jag skulle dock helst vilja få ihop det så jag kan reglera alla rummen på samma ställe (samma app). Tex via home assistant.

Någon mer än jag som funderat eller till och med redan har installerat en lösning att rekommendera? :)
 
Jag har Danfoss radiatoetermostater (LC-13) i de rum som har mycket solinstrålning. Har i övrigt fjärrvärme utan innegivare och när solen står på hänger den inte med. Funkar bra med termostaterna. Har flera tempsensorer som blir som rumstermostat, samt att jag prognosstyr med en tre timmars SMHI-prognos. Funkar bra. Är enbart för komfort och för kul. Finns nog inte mycket att spara ekonomiskt på nattsänkningar och liknande.
 
R rindler skrev:
Jag har Danfoss radiatoetermostater (LC-13) i de rum som har mycket solinstrålning. Har i övrigt fjärrvärme utan innegivare och när solen står på hänger den inte med. Funkar bra med termostaterna. Har flera tempsensorer som blir som rumstermostat, samt att jag prognosstyr med en tre timmars SMHI-prognos. Funkar bra. Är enbart för komfort och för kul. Finns nog inte mycket att spara ekonomiskt på nattsänkningar och liknande.
Har också fjärrvärme utan innegivare. :)
Vad är det för tempsensorer du har?
Kör du termostaterna i Danfoss eget koncept "living connect" eller via z-wave/HA?
 
Jag kör Danfoss CC link i hela mitt hus drygt 20 st termostater. Allt fungerar kalas men kan inte säga att man spar pengar på det men du får en klart jämnare värme. Du kan också ställa exakt vilken temperatur du vill ha i varje rum, ex sovrum där det räcker med 19, badrum 22 och andra rum runt 21 grader.
Jag använder mig också av nattsänkning så det går ner två grader under natten men märker ingen skinnad på ekonomin för det heller, gör varken från eller till skulle jag säga.

Jag har fjärrvärme.
 
S spacemoose skrev:
Har också fjärrvärme utan innegivare. :)
Vad är det för tempsensorer du har?
Kör du termostaterna i Danfoss eget koncept "living connect" eller via z-wave/HA?
Kör Xiaomi aqara-sensorer (billig zigbee), sitter i alla olika rummen och sedan någon i nåt fönster som mäter direkt solinstrålning. Har också någon tempsensor från Netatmo då jag även mäter CO2-halt och styr ventilationen utifrån behov. Kopplat till Homey. Min fjärrvärmecentral är för gammal för att köra link gateway. Tror bara att termostaterna går att koppla till en controller, om man inte kan få in dem som slaves till link gateway.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.