Vet inte om detta är rätt forumdel, men jag kände att jag var tvungen att dela med mig av detta som jag såg på Marstrand häromdagen.

Hus upphöjt på stolpar under pågående grundarbete med synliga stöd och berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man inte kan få bygglov för att bygga ut åt sidan eller uppåt, ja då måste man ju bygga nedåt. Men hur gör man det utan att riva huset som står på berget?

Denna bilden visar ju på att i praktiken ingenting är omöjligt, bara man har pengar.
 
  • Gilla
RoTe och 6 till
  • Laddar…
Jag kan ju förtydliga hur de har gjort också. De grova genomgående balkarna bär de klenare balkarna som är genomgående på andra hållet. Sedan har man använt grova band för att lyfta regelverket med järnbalkarna. Rätt enkelt egentligen, om man har pengar och är beredd att lägga om golvet.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Excel
Undrar om det är villigare att lyfta och bygga källare eller bygga på höjden?
 
Såg häromdagen? Då har de inte kommit långt då jag sett bilden på ett annat forum för flera månader sedan.
 
Svårmöblerat...?
 
Tydligen så har de inte kommit så långt då. Jag är inte så ofta på Marstrand, en gång per år kanske.

Rörande billigare att lyfta så har jag en bekant som lyfte huset med domkrafter och byggde källare av krypgrunden. Det kostade honom material, domkrafter ssnt förlängning av avlopp och el.

Men i detta fallet så får man inte ändra karaktären på byggnaderna på Marstrand, så nedåt är nog det enda alternativet för de flesta äldre hus där.
 
Läste om en firma som gör såna saker, tydligen lyfter de både hus och tak. verkar ju rätt smart sätt att få ut mer kvm boyta, om nu grannarna inte har ngt emot det…;)

här är de https://www.tungalyft.se/tjanster
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Häftigt!

En granne flyttade sitt hus någon km på 90-talet. Jag har för mig att det pratades om att det kostade ett par 100 tusen då. Det stod också på stålbalkar.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
I detta fallet har man vajersågat två våningar ner i berget, spräckt och lastat ut. För att få källare och plats med en hiss till utgång i nivå med gatan nedanför.
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Kan ju förklara varför det ser ut som om ingenting har hänt.:thinking:
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan ju förklara varför det ser ut som om ingenting har hänt.:thinking:
Jag tror att man håller på att mura upp källarväggar
 
Bor de i det svävande huset under tiden? Det hade varit hardcore ;)
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju förtydliga hur de har gjort också. De grova genomgående balkarna bär de klenare balkarna som är genomgående på andra hållet. Sedan har man använt grova band för att lyfta regelverket med järnbalkarna. Rätt enkelt egentligen, om man har pengar och är beredd att lägga om golvet.
De ser ju ut att ligga väldigt högt upp, de här grova balkarna. Är det inte syll o golvbjälkar man borde bära? Men det har de nog tänkt på ;)
 
Som sagt (skrivet) var, de lyfter dessa med band/stroppar som är fästa i järnbalkarna. Man kan ju inte få in balkarna under huset när det är berg där.
 
Förstår det, men på bilden ser det ut som att det är fönsterkarmarna som får bära hela husets vikt. Men så är det naturligtvis inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.