optimum optimum skrev:
Ett bra steg mot att göra elbilen till ett bättre alternativ är att dessa vitala mineraler tas fram under miljömässigt bra sätt.
Precis. Som oljan görs då............
Men det är en paradox. För att det ska bli mer miljövänligt behöver det göras på större skala. Bara då blir det billigare och enklare.

Men det finns inga bättre/lång eller kortsiktiga anledningar till varför fossila bränslen är bättre än el för majoriteten av hushållens bilbehov. Utom neurologisk lathet. Hjärnan har evolverar till att bespara energi dårå. Nya mönster = energikrävande. Integrerande av ny information = energikrävande. Så hjärnan har som en primär funktion att bespara energi och att trotsa sanningen i vitögat är alltså en av hjärnans funktioner, om det gör att du inte behöver ändra dig.

Men vi behöver bli bättre på att ställa rätt frågor. Vi ställer fel frågor idag. Mer värdefulla frågor är:
Vilka kostnader behöver vi börja betala tillbaka nu?
Vilka kostnader kan vi skjuta upp till senare?
Hur räknar vi ut vad som är en rimlig omställningstakt?
Hur får vi ser vi till att statens, folkets, företagens, och miljöns intressen är i synk?
 
Är det i Sverige vi orsakar mest miljöförstöring med bilar?
 
V mutalisken skrev:
En till sak. Ts skriver att elbilar är dåliga för att etanolbilar var rekommenderade och visade sig vara dåliga. Etanol ansågs bara vara frälsningen från väldigt duktiga lobbyisters perspektiv vilket gjorde att staten subventionerade den. Inga forskare stöttade iden att det var bra. Herregud. I några år var tom dieselbilar miljöbilar (20 år sedan?) för att de drog mindre per mil?
2 fel där:
1. Det där med "visade sig vara dåliga för miljön", är frukten av många miljoner $ i aktivt lobbyarbete - från fossilindustrin. Att man inte inser det visar hur bra de jobbar.
Det finns massor av forskare som skrivit om etanolens fördelar och hur den kan utnyttjas för att transformera biltrafiken. Hade inte fossillobbyn varit så framgångsrik i sitt snack om låginblandning överallt så skulle vi istället haft motorer anpassade för E96 idag, vilket skulle innebära betydligt bättre effektivitet jft med dagens snabbkonverterade flexifuelbilar som "måste kunna tanka vanlig bensin".

2. Det där med att dieselbilar drar mindre liter per mil är ofta fortfarande det enda folk tror avgör vad som är miljövänligast. Uttryck som specifik förbrukning, wheel to well etc har långt till allmänt medvetande.
Likaså hur många olika sätt det finns att tillverka tex etanol eller biodiesel. Alla sätt tar inte upp värdefull jordbruksmark.
Men så blir det ju när fossilköpta kvällstidningar står för folkbildningen.

Om något står i en kvällstidning, som nu tex att elbilar är den enda vägen framåt, då ska man vara misstänksam. Så länge E85 var en micropartikel i Sverige var fossilloobbyn och kvällstidingarna tysta, men när det började bli 50% nya tjänstebilar som var E85, då började desinformationen komma.
Just nu sitter fossillobbyn och väntar ut ett misslyckande för elbilarna, status quo enligt plan, men om de skulle få fel och vi får samma utveckling som med E85, då kan ni vara säkra på att ett flertal politiker kommer att börja jobba emot elbilar...
Det där med km-skatt är riktigt smart. Då kan ingen börja tro att de kommer att få köra elbil för 2 kr milen så värst länge. Så vi ser redan förberedelserna där. Varför ska jag gå över till dyr elbil om jag inte vet vad den kommer att kosta att köra om några år?
Status quo.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det i Sverige vi orsakar mest miljöförstöring med bilar?

Beroende på vad du menar så skulle jag säga att svaret är nej.
Men....
Bilar ska aldrig skrotas om de rullar.
Tex en volvo 740 som rullar i sverige, vet vi idag inte är den bästa gällande hanteringen av bränsle och avgaser.
om man då köper en ny bil så är det bästa som kan hända att denna volvo 740 ersätter en sämre bil i tex ukraina, där finns kanske en volvo pv som rullar... då är 740 bättre än pvn... sen nere i afrika så är pvn bättre än deras sönderlagade bil som saknar allt vad sans och vett ingriper..

Länderna är fiktiva och likaså bilarna men logiken hoppas jag går fram.
Sen ska inte en bil skickas runt halva jorden bara för att, men bra bilar ska rulla och ersätta sämre.
Så indirekt kan man vi hjälpa andra länder som inte har samma ekonomi att göra det själv.
Jag såg någon dokumentär, nånstans i världen där barn hällde upp bensin i petflaskor och gick runt och sålde.
att man använde händerna som tratt för bensinen var helt normalt..

Det är en dröm men tänk om elbilen hade kunna finnas där, drivas av sol..
 
optimum optimum skrev:
...
Men ozonskiktet som du hade med, vad påverkas den av fossildrivna bilar?
(intresserad då ozonskiktet är vitalt för mänskligt liv på planeten)

Nu har du troligen inget svar på den och förstod inte att du hade med den i inlägget riktat till mig.
Men kanske en annan miljöfråga kan du svara på.
Varför vill inte man inte att vi bryter kobolt här i Sverige?

Det finns platser som skulle vara lämpliga ur ekonomiskt perspektiv men man motsätter sig det ur ett miljöperspektiv och motsvarande miljötrogna tycker det är helt ok att kobolt bryts i Afrika under miljövidriga och arbetsmiljövidriga förhållanden.

Ett bra steg mot att göra elbilen till ett bättre alternativ är att dessa vitala mineraler tas fram under miljömässigt bra sätt.

Vet inte om jag kan förklara det bättre än jag redan gjort.
Jag har inte den kunskapen.
Jag svarade på den andra frågan, den råkade slinka med.
Just kobolt brytningen är väl egentligen ingen emot.
Men problematiken är ( likaså för vindkrafteverk) ( lika som för en bensinstation) att ingen vill bo granne med dessa. det stör ljudmässigt, visuellt, eller med en viss risk.
Problematiken ligger väl i att det finns planer på att förbjuda uranbrytning och då tror jag det försvårar för kobolt brytning.
Jag säger precis tvärt om, plocka fram alla mineraler, metaller, som man kan hitta i gruvan.

Absolut , ju bättre brytning är att föredra. men man ska inte stirra sig blind, barnarbete i klädindustrin för att tillgodose mode eller kobolt gruvor för att göra omställning till mindre oljeberoende.

Ska vi börja med någon av dem så vet jag vilken jag hade valt. För att 1min senare ta tag i den andra.
 
K karlmb skrev:
Det där med km-skatt är riktigt smart. Då kan ingen börja tro att de kommer att få köra elbil för 2 kr milen så värst länge. Så vi ser redan förberedelserna där. Varför ska jag gå över till dyr elbil om jag inte vet vad den kommer att kosta att köra om några år?
Status quo.
Vad jag hört gäller den endast för tung trafik, iaf i tidiga förslag.

Jag delade din åsikt om att dieseln felaktigt ansågs vara miljövänligt pga förbrukningen vilket är endimensionellt mätetal och som är fel sätt att se på saker. Min ironi framgick inte.

1an vill jag se mer studier på då. Energidensiteten är låg, den släpper ut co2, dock inte övriga gaser så smog är inget problem, krävs enorma mängder land för att stötta en hel fordonsflotta. Så mkt att det inte ens går om det ska vara baserat på förnyelsebara råvaror. Klart folk kan sluta dricka sprit eller äta potäter?
 
Fairlane
Jag kör nästan enbart på E85 och det går alldeles utmärkt. Det är inget fel på bränslet i sig, men Ford (och därmed Volvo) hade några rätt usla motorer vilket har gjort att vissa tror att det är generellt uselt.

Min bil ska byta olja efter 1500 mil om jag kör E85 och 2000 om jag kör bensin, men det beror också på hur bilen körs.

Bilen går bättre och är roligare med E85, men så är det inte heller en taffligt byggd Fordmotor som inte anpassades ordentligt tills det annorlunda bränslet.

Det finns tre anledningar (säkert fler) till att många kör bensin i sina bilar som kan köra på E85:
1. Okunskap som lurar de att tro att bilen inte fungerar bra på E85 (stämmer för vissa, men inte för alla)
2. Det är jobbigt att tanka 4 ggr i månaden istället för 3
3. Priset på E85 har ökat mer än priset på bensin. För några år sedan tankade jag E85 för 9,99 per liter medan bensin kostade 15,99. Idag är priset på E85 12,63 kr/liter medan bensinen kostar 15,68 (bensinpriset har gått ner...)
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Beroende på vad du menar så skulle jag säga att svaret är nej.
Men....
Bilar ska aldrig skrotas om de rullar.
Tex en volvo 740 som rullar i sverige, vet vi idag inte är den bästa gällande hanteringen av bränsle och avgaser.
om man då köper en ny bil så är det bästa som kan hända att denna volvo 740 ersätter en sämre bil i tex ukraina, där finns kanske en volvo pv som rullar... då är 740 bättre än pvn... sen nere i afrika så är pvn bättre än deras sönderlagade bil som saknar allt vad sans och vett ingriper..

Länderna är fiktiva och likaså bilarna men logiken hoppas jag går fram.
Sen ska inte en bil skickas runt halva jorden bara för att, men bra bilar ska rulla och ersätta sämre.
Så indirekt kan man vi hjälpa andra länder som inte har samma ekonomi att göra det själv.
Jag såg någon dokumentär, nånstans i världen där barn hällde upp bensin i petflaskor och gick runt och sålde.
att man använde händerna som tratt för bensinen var helt normalt..

Det är en dröm men tänk om elbilen hade kunna finnas där, drivas av sol..
Hur många beg bilar exporteras från Sverige årligen? (Förutom alla elbilar som fått premie och säljs till Norge.)

Är inte sanningen att de flesta ersätts på hemmaplan och de som är sist i ledet blir folkrace eller armeringsjärn?
 
R Robert-san01 skrev:
Hur många beg bilar exporteras från Sverige årligen? (Förutom alla elbilar som fått premie och säljs till Norge.)

Är inte sanningen att de flesta ersätts på hemmaplan och de som är sist i ledet blir folkrace eller armeringsjärn?
Hur många som exporteras vet jag ej, men det borde vara förbud på att exportera nyare bilar än 5 år som fått nån form av subvention, norrmännen är inte dumma dem.

Lite som usas cash for clonkers.. . eller vad det hette... gör mig förbannad än idag.


Edit: här verkar vara lite fakta
https://teknikensvarld.se/export-av-svenska-begagnade-bilar-okar-kraftigt-615588/
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur många som exporteras vet jag ej, men det borde vara förbud på att exportera nyare bilar än 5 år som fått nån form av subvention, norrmännen är inte dumma dem.

Lite som usas cash for clonkers.. . eller vad det hette... gör mig förbannad än idag.


Edit: här verkar vara lite fakta
[länk]
Otroligt korkat att tillåta export av kraftigt subventionerade bilar!
Händer troligen bara i detta land.
 
Exportrestriktioner är handelshinder dom inte är tillåtna nom EU.

Kilometerskatt på personbilar är också på gång. Men det pratas det tyst om än så länge. Skatteinkomsterna på bensin och diesel måste ersättas.
 
D Daniel 109 skrev:
Kilometerskatt på personbilar är också på gång. Men det pratas det tyst om än så länge. Skatteinkomsterna på bensin och diesel måste ersättas.
Googlade på det nu. Inom 5-15 år så kommer det en specifikt på elbilar. Högst skatt för storstadsbor ska det bli.
 
Den som tror att elbilen kommer bli billig att äga i driftkostnader får tänka om relativt snart. Bilskatt är en viktig inkomstkälla för staten och har inget med miljökompensation att göra. Det är bara att läsa på avseende hur liten del av koldioxidskatten som går tillbaka i klimatkompensation. Argumentet skattestyrning håller inte heller. Vi kör mer bil idag än någonsin. Minskar intäkterna på fossila bränslen så kommer de hämtas på annat sätt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Den som tror att elbilen kommer bli billig att äga i driftkostnader får tänka om relativt snart. Bilskatt är en viktig inkomstkälla för staten och har inget med miljökompensation att göra. Det är bara att läsa på avseende hur liten del av koldioxidskatten som går tillbaka i klimatkompensation. Argumentet skattestyrning håller inte heller. Vi kör mer bil idag än någonsin. Minskar intäkterna på fossila bränslen så kommer de hämtas på annat sätt.
Eller hoppa på tåget medans det rullar;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.