Funderar över om det går att ställa laddstation och Mcculloch Rob S600 under min trappa (se bild). Frågan är bara så den klarar av att åka in och ut. Framför trappan är det en grusgång där jag ska lägga plattor och om jag förstår manualen rätt går det att ställa in hur långt klipparen kör innan den börjar arbeta. Har någon erfarenhet? Vad är viktigt att tänka på i så fall? Tacksam för hjälp.
 
  • Utomhusbild på en trappa med öppning under och en angränsande grusgång bredvid en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör funka. Se till att du avgränsar området under trappan så att klipparen inte pressar in sig i området vid trappas start.
 
  • Gilla
Jonas Berling
  • Laddar…
Tack för svar! Har ritat hur jag tänker mig att jag drar kablar. Ska man tänka på något specifikt runt själva laddplattan, dvs inte dra trådarna för långt ut åt sidan? Menar du att begränsa ytan under trappan så mycket som möjligt med begränsningskabeln under trappen så klipparen inte åker runt och fastnar i början av trappan där höjden är lägst?
 
  • Schematisk bild av trädgårdsplan med gräsmatta, begränsningskabel, guidekabel, trappa och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör vara observant på att du nu frångår den rekommenderade installationen av laddstationen.
Beg.kablarna ska gå rakt ut från (bak)sidorna på laddstation. Dock finns det ett visst mått av tolerans. Vill du vara helt säker på funktion så gör en testuppkoppling med lite kabel.
 
  • Gilla
Jonas Berling
  • Laddar…
Det ska nog funka bra det där. Jag skulle börja med att sätta begränsningskabeln tightare än manualen rekommenderar och sen bredda lite om det blir problem.

Det går också (i alla fall på Husqvarna och Gardena) att ställa in hur långt klipparen ska backa ut innan den börjar klippa. Det värdet är nog också lämpligt att dra upp någon meter.
 
  • Gilla
Jonas Berling
  • Laddar…
Jonas Berling Jonas Berling skrev:
Tack för svar! Har ritat hur jag tänker mig att jag drar kablar. Ska man tänka på något specifikt runt själva laddplattan, dvs inte dra trådarna för långt ut åt sidan? Menar du att begränsa ytan under trappan så mycket som möjligt med begränsningskabeln under trappen så klipparen inte åker runt och fastnar i början av trappan där höjden är lägst?
Hej, jag har min Exgain 510(forumets mest utskällda gräsklippare) under en ännu mindre trappa än din. Det har fungerat fantastiskt bra, trots att det bara var en tillfällig installation för 3 år sedan. Kan rekommenderas i de fall som det känns lämpligt! Man får inte ligga för nära lägsta höjd, det är inga precisionsmaskiner. Lite mer trattform hade jag kanske velat ha med begränsningskabeln, men det går ju enkelt att prova med olika dragningar. Kolla bara så inte slagregn och blåst kommer åt, i så fall kan man sätta ett litet glasklart plasttak precis ovanför kärran. En fördel till är att man hela tiden har koll på stationen och klippare var gång man går in och ut:cool:. Strömförsörjningen är supersäker att dra och hela stationen mår helbra när det står skyddat nära huset. På vintern drar jag en dubbel sopsäck över efter att jag kopplat loss 2 signalsladdar och kniper ihop säcken med 2 Ikea klämmor.Dock får man kolla så man inte har möss i faggorna, för då är det kanske säkrare att plocka in den.
När gräsklipparen vänder för att gå ut så blir det lite "riv", så jag skulle nog försöka få till infarten så bra det går med platta utan/eller små skarvar(trätrall?). Du får fundera själv vad som kan passa bäst. Klipparen går ju ut och in varje dag flera gånger(kanske 7 dar i veckan som min) och efter tag så gäller det att underlaget håller. kanske kan det vara bra att ha någon typ av matta precis där den vänder för att få rätt grepp. Sen efter ett halvår så har man glömt allt vad gräsklipparproblem är och vill kanske inte börja rota runt igen.
Det är så härligt med robotklippare, som bara går och går, som min. En varning grannen, som har en Husqvarna inne på 4-de året börjar få problem med att kablarna kommer längre och längre ner i jorden, så den börjar tappa signalkontakt. Det tog jag hänsyn till när jag la min kabel och spikade den så ytnära som möjligt(har ingen guidekabel på min). Inga problem med min Exgain går superbra och klipper alla 7-dagar i veckan ifrån april t.o.m mitten på november ungefär, löv och äpple allteftersom, men plastskalet skramlar lite.. Vänder knivarna(kan vändas 4 ggr) när jag ser gräset ser lite luggslitet ut!! (hittills 1 gång i år)
Hoppas det gått bra för dig, efter en månads drift och skriv och berätta hur det gick!!.
 
B BCAB skrev:
Det är så härligt med robotklippare, som bara går och går, som min. En varning grannen, som har en Husqvarna inne på 4-de året börjar få problem med att kablarna kommer längre och längre ner i jorden, så den börjar tappa signalkontakt. Det tog jag hänsyn till när jag la min kabel och spikade den så ytnära som möjligt(har ingen guidekabel på min).
Tillåt mig tvivla på att beg.kablar som kryper ner några cm i gräsmattan skulle vara ett problem.
Det finns massor av exempel på HQ/Gardena/Mcculloch-användare som har lagt beg. kabel i elrör under stenläggning mm utan problem.
Skulle säga att klipparen klarar ett avstånd på 15-20 cm avstånd till en nergrävd beg.kable
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.