Jag har ett båthus, tyvärr är det väldigt grunt från halva längden och framåt, drygt ett par decimeter. Det funkar bra för en vanlig roddbåt med liten snurra, men när jag börjar fundera på större så blir det problem.

Botten är berggrund så det är inte så enkelt att gräva ut. Men är det nåt man fixar själv? Jag tänkte att man kapar upp längs med, och sen bryter loss.

Jag har försökt söka efter lämpliga kapar men hittar inget. Kan ju även borra och köra snigeldynamit men tänkte att det vore smidigare att kapa.

Vad tror ni?
 
Vatten komplicerar ju alltid alla projekt i kubik. Helst borde du väl ha dit en grävskopa, men jag antar att båthuset är ivägen. Jag skulle nog köra med snigeldynamit.
 
Verkar enklare att flytta ut båthuset en bit än att bli av med berget.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Aha, en tanke jag inte tänkt tidigare!

Tror ni man får byggolv för såna här grejer? Utanför detaljplan, men strandskydd etc förstås.
 
Skulle hellre montera fast en ramp med rullar. Typ båt trailer på land så kan du wincha upp/in båten i huset när du inte ska använda den på ett tag. Men ett par decimeter längst in borde ju funka för rätt stora båtar om du alltid har samma vatten nivå
 
T topmount skrev:
Skulle hellre montera fast en ramp med rullar. Typ båt trailer på land så kan du wincha upp/in båten i huset när du inte ska använda den på ett tag. Men ett par decimeter längst in borde ju funka för rätt stora båtar om du alltid har samma vatten nivå
Östersjön varierar flera decimeter inom några dagar, så handlar det inte om någon liten insjö så har man inte samma vattennivå. Mälaren är rätt stabil också, bara cm i variation eftersom den är reglerad.
 
Vattuminskningen är ett känt fenomen sedan minst 1600-talet. Det var i alla fall då fenomenet började dokumenteras. Orsaken var ju ganska självklar - det var ju så att vattnet inte riktigt hade hunnit rinna undan ännu sedan syndafloden.

Huruvida den teorin stämde eller inte brydde sig inte skärgårdsborna om. De gladde sig åt mer mark att bruka och förbannade att man fick plocka ner farfars båthus och flytta ut det längre ut. När så sågarna började dyka upp även i skärgården i och med tändkulemotorernas och elektricitetens intåg så började man istället bygga på båthusen med nya sektioner av sågat virke istället för att flytta de timrade båthusen. Sågat virke var länge något mycket exklusivt i skärgården. På grund av bristen på rinnande vatten så fanns det naturligtvis inga sågar där innan motorernas intåg. Men när det blev tillgängligt så revolutionerade det byggandet.

Av ovanstående orsak så ser man ofta båthus som längst upp åt land är ett riktigt gammalt, timrat hus som förmodligen flyttats flera gånger. Sedan är det påbyggt i en eller flera omgångar neråt vattnet med nya sektioner av sågat virke under de senaste hundra åren.

Så ska man lösa vattendjupsproblemet i ett båthus på klassiskt vis så flyttar man ut huset eller bygger på det med en ny sektion.

Med modern teknik kan man dock slippa plocka ner huset om man vill flytta det. Nu kan man ju faktiskt bygga nya stenkistor längre ut och helt enkelt knuffa ut huset på dom med domkrafter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.