Har nyss köpt ett hus med oljepanna. Ska visserligen byta den inom några månader, men hade en kompis som tyckte det var lite lågt tryck på expansionskärlet.
Stämmer det och hur gör jag för att höja?
Bifogar lite bilder på det.
 
  • Tryckmätare på expansionskärl för oljepanna visar lågt tryck, under 1 bar, med röd zonmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött expansionskärl för oljepanna med anslutna rör och en manometer visande trycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljepanna med diverse rattar och mätare, inklusive ett tryckmätarur och expansionskärl i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljepanna med reglage och rörkopplingar, expansionskärl med tryckmätare synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kompisen har rätt.
Ratten för påfyllning brukar vara en liten svart knopp av plast som sitter vinklad på kallvattenröret. Leta lite
Sedan ska det fyllas på så att det blir husets höjd från pannrummet till högsta elementet i meter delat med 10 och lägg till 0,5. Ex 7 meter högt så ska trycket vara ca 1,2.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kompisen har rätt.
Ratten för påfyllning brukar vara en liten svart knopp av plast som sitter vinklad på kallvattenröret. Leta lite
Sedan ska det fyllas på så att det blir husets höjd från pannrummet till högsta elementet i meter delat med 10 och lägg till 0,5. Ex 7 meter högt så ska trycket vara ca 1,2.
Är det luft som ska fyllas på? Sitter en svart knopp och vid den ett munstycke likt ett däck under expansionskärlet. Isf behövs kompressor eller? Har det men så jag vet vad jag behöver. :) Mäter man från golvet i pannrummet till högst upp på översta elementet?
 
E emde skrev:
Är det luft som ska fyllas på? Sitter en svart knopp och vid den ett munstycke likt ett däck under expansionskärlet. Isf behövs kompressor eller? Har det men så jag vet vad jag behöver. :) Mäter man från golvet i pannrummet till högst upp på översta elementet?
Nej, vatten ska det vara, uppe i högra hörnet på din sista bild, borde du hitta något att vrida på.
 
Åsa Lund
E emde skrev:
Är det luft som ska fyllas på? Sitter en svart knopp och vid den ett munstycke likt ett däck under expansionskärlet. Isf behövs kompressor eller? Har det men så jag vet vad jag behöver. :) Mäter man från golvet i pannrummet till högst upp på översta elementet?
Det röda kärlet har en ventil som kan pumpas med bilventil, luft. Trycket i kärlet kan vara fiffigt att kolla innan du fyller på vatten. Finns massor med trådar här på forumet som handlar om vad förtrycket i expansionskärlet ska vara.
När det är klart kan du fylla på vatten i systemet.
 
Ska du verkligen byta oljepanna? Är det inte lämpligare att passa på och välja annat uppvärmningssystem, luft-vattenvärmepump, bergvärmepump eller liknande. Finns oljepannor att köpa fortfarande?
 
A Arnodt skrev:
Ska du verkligen byta oljepanna? Är det inte lämpligare att passa på och välja annat uppvärmningssystem, luft-vattenvärmepump, bergvärmepump eller liknande. Finns oljepannor att köpa fortfarande?
Var kanske lite otydlig, men menar att jag ska byta ut det till bergvärme.
 
M
Du behöver inte bry dig om det nu ty du lär knappast försöka pumpa runt någon värme nu heller. Trycket kommer stiga sedan när ni (vilket ni iofs inte ska) börjar elda igen.

När man kör med höga temperaturer i radiatorerna (vilket man ofta gör med olja) så kan det skilja en del i tryck mellan sommar och vargavinter.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Du behöver inte bry dig om det nu ty du lär knappast försöka pumpa runt någon värme nu heller. Trycket kommer stiga sedan när ni (vilket ni iofs inte ska) börjar elda igen.

När man kör med höga temperaturer i radiatorerna (vilket man ofta gör med olja) så kan det skilja en del i tryck mellan sommar och vargavinter.
Eldar ju för varmvatten förvisso nu, men tack för info! Kan jag låta det vara då.
 
M
E emde skrev:
Eldar ju för varmvatten förvisso nu, men tack för info! Kan jag låta det vara då.
Varmvattnet påverkas med största sannolikhet inte och skulle det påverkas så märker du det eftersom det blir jäkla trist att duscha och alla i familjen börjar lukta lite funky efter ett tag ;)

Behövs inte så mycket tryck för att cirkulera varmvattnet i beredaren :)
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.