Har precis köpt ett hus som har problem med att fukttillförseln innefrån bostaden tar sig upp på vinden.
Huset är byggt 1950. Har badrum på övervåningen med pax-fläkt.
Uppvärmning är pelletspanna samt även luftvärmepump. Kan luftvärmepumpen vara felet då det blir övertryck i huset?
Räcker det med att sätta in flera paxfläktar?
Några förslag på att lösa detta problem?
Bifogar även en bild från besiktningen.
 
  • Bild från besiktning som visar en övervåning med synliga fuktskador på takstolar och undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Är paxfläkten i badrummet den enda frånluften som finns på övervåningen? Går det att ställa in fläkten till att gå med konstant grundflöde?
 
E Emil_K skrev:
Är paxfläkten i badrummet den enda frånluften som finns på övervåningen? Går det att ställa in fläkten till att gå med konstant grundflöde?
Det är enda frånluften på övervåningen och det
går att göra .
Problemet kanske löser sig också ju mer jag använder pelletspannan och har även kamin på bottenplan.
 
Magnus E K
Luft/luft-värmepumpen ger inte övertryck i bostaden. Innedelen flyttar bara runt luft som redan befinner sig inomhus. Det enda som fysiskt förflyttar sig mellan inne- och utedel är en gas i ett slutet system.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Luft/luft-värmepumpen ger inte övertryck i bostaden. Innedelen flyttar bara runt luft som redan befinner sig inomhus. Det enda som fysiskt förflyttar sig mellan inne- och utedel är en gas i ett slutet system.
Vad bra då vet jag det :) tack för svar.
 
På bilden i besiktningsprotokollet tycker jag det ser ut som möglet (det svarta) är koncentrerat runt ventilationsröret som går upp genom yttertaket.
Så är det inte bara lite läckage utifrån vid rörgenomgången?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På bilden i besiktningsprotokollet tycker jag det ser ut som möglet (det svarta) är koncentrerat runt ventilationsröret som går upp genom yttertaket.
Så är det inte bara lite läckage utifrån vid rörgenomgången?
Tycker det med men taket är nytt från 2018, borde inte vara läckage men man vet aldrig.
Alla fuktmätningar var okej.
Kanske kan vara från innan taket blev omlagt.
 
Kanske kan vara kondens? Röret ser inte ut att vara isolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.