Jag ska byta garageport från en sån vanlig "tvådörrars-svängdörr" till en takskjutport och i samma veva kommer jag bredda från ca 260 till 310. Enligt ritning och även bekräftat efter diverse mindre rivning så finns ovanför garageporten bl.a. en träbalk(170x50) samt en stålbalk av typen "upn160". Jag har sett på fler ritningar och trådar på detta forum att en stålbalk är vanligt just ovanför garageporten.
Förklara gärna för mig som om jag vore 3år vad är syftet med denna stålbalk? Brukar det finnas någon form av belastning på den? Jag har ju svårt att tro att man slänger dit en stålbalk för sakens skull?
 
Troligen för att ta upp lasten från takbjälkar/takstolarna.
 
Det var min tanke också men i mitt fall så är bredden på garaget 4-5m typ och garageporten ca 260. Stålbalken ligger endast över garageporten vilket fick mig att ställa frågan här på forumet. Jag har 8 takstolar i garaget om jag minns rätt och den där stålbalken kommer bara några st vila på. Och enligt ritning finns det inga fler stålbalkar i garaget. Bara över garageporten...
 
En stålbalk kan generelt sett göras lägre än motsvarande träbalk vilket definitift kan vara en anledning att ha det ovanför en garageport som man ju helst vill ha så hög som möjligt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag förstår ditt resonemang Jensa86 men min träbalk jag nämnde ligger parallellt med stålbalken. Jag har alltså både en stålbalk samt en träbalk över garageporten. Börjar bli smått sugen på att riva bort panel på utsidan för att se om något verkligen vilar på den där stålbalken.
 
Är det en gavel? Finns det i så fall en takstol i gaveln?
 
Jo en gavel är aktuell i sammanhanget faktiskt. Enligt bifogad ritning kan man se det lite tydligare.
 
  • Teknisk ritning som visar mått och konstruktion av en gavel med dimensioner och materialspecificering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sadeltak? Nockbalk?
 
Om jag läser ritningen rätt vilar två av de sex takstolarna mot stålregeln?
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Om jag förstått allt rätt(Är ingen byggare) så nej ingen nockbalk bara takstolar så att säga. Typen av hustak är sadeltak helt klart.
 
  • Inre strukturen av ett sadeltak med synliga takstolar, isolering och ett oinrett vindsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dowser4711 svaret på din fråga är att jag tror det är något sådant ja. Kan inte garantera till antalet men jag kan däremot garantera att endast några takstolar vilar på stålbalken.
 
Skall jag gissa på något
Vindlast. När det blåser kraftigt pressas väggen inåt. För att förhindra att hela väggen sviktar så ligger denna balk för att klara kraven på vindlasten.
 
Takstolarna vilar på balken
 
Det var inte vad jag syftade på när jag skrev gavel. Den balken måste ju ta kasten från takstolarna som vilar på den. Den är vital i konstruktionen.
 
Tomture61
Andemeningen med fackverkstakstolar är att dom är självbärande , det ska i normalfallen ej behövas ngn bärande pelare eller dylikt mer än att ytterväggar bär upp alla takstolar . Om tex en garageport placeras i gaveln på byggnaden så behöver den takstolen ej ngt extra stöd.

Placeras däremot en garageport där takstolarna vilar mot ytterväggen (90gr mot takstolar) måste detta förstärkas rejält.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.