sitter det inte nå cirkpump på nån av kretsarna??

har du bara självcirkulation på skithuselementet får brassa på utav bara h..vete i pannan om det ska bli nån värme.
 
El_-micke skrev:
Sitter det inte nå cirkpump på nån av kretsarna??
Den autoshuntade kretsen till övriga huset har naturligtvis cirkulationspump, men den syns ju inte på teckningen...

Har du bara självcirkulation på skithuselementet får brassa på utav bara h..vete i pannan om det ska bli nån värme
Just nu är det över 90 grader i spisen, men nån värme i badrummet syns inte till...
 
johansjostrand skrev:
Just nu är det över 90 grader i spisen, men nån värme i badrummet syns inte till...
se till att termostaten på elementet är fullt öppen,stäng av de övriga elementen på den kretsen,öppna luftventilen på skithuselementet och låt den vara öppen tills det kommer varmt vatten.....så borde självcikulationen komma i gång
 
Alltså varför i **** kör man ut expansions vattnet till elementen. Helt oshuntat Måste vara jädra förlust på det. Eller har jag helt fel. ? Skulle en termostat ge sig o stå fullt öppen blire ju jädra varmt där .. 80 gradigt vatten som cirkurlerar.
Måste vara bättre o dra om det där ..
 
Förr i tiden byggde var det vanligt att man kopplade radiatorn i badrummet till hetvattenkretsen för att man skulle kunna få värme i badrummet även när värmen i resten av huset var avstängd. Så ser det ut även i mitt hus. Däremot ska man inte behöva öppna radiatorerna i källaren för att det ska fungera. (Oavsett om de har självirkulation eller inte.) Det verkar också skumt att returen skulle vara kopplad till den shuntade returen. Det bore isåfall störa shuntregleringen eftersom en massa hetvatten skulle ta sig in i den shuntade kretsen den vägen. Returen borde rimligtvis vara kopplad till hetvattenreturen men inte nödvändigtvis på samma ställe som returen från källaren. Det kan finnas flera anslutningar på pannan.

En termostatventil fungerar inte om den monteras i en självcirkulationskrets. Tryckfallet över ventilen blir för stort och stoppar självcikulationen. Du måste antingen byta ut termostatventilen mot ett vanligt vred eller koppla in radiatorn på den shuntatde kretsen.

Sen är det dessutom ett faktum att det är lite svårt att reglera en självcirkulationskrets. Den lever gärna sitt eget liv. Men energin var billig när dessa installationer gjordes och de var inte så noga med inomhustemperaturen. De var bara glada att slippa stiga upp i ett kallt hus på morgonen för att börja elda i spisar och kakelungnar.
 
El_-micke skrev:
Se till att termostaten på elementet är fullt öppen,stäng av de övriga elementen på den kretsen,öppna luftventilen på skithuselementet och låt den vara öppen tills det kommer varmt vatten.....så borde självcikulationen komma i gång
Icke att det ville fungera heller... Men vad har hänt? Elementet har ju varit skållhett en gång i tiden. Det stiger upp lite fesjummet vatten i returröret. Det känns. Men inget annat händer...  Jag vill ha full värme där. Även på sommaren...

Eld skrev:
Det verkar också skumt att returen skulle vara kopplad till den shuntade returen. Det bore isåfall störa shuntregleringen eftersom en massa hetvatten skulle ta sig in i den shuntade kretsen den vägen. Returen borde rimligtvis vara kopplad till hetvattenreturen men inte nödvändigtvis på samma ställe som returen från källaren. Det kan finnas flera anslutningar på pannan.
Alla rör syns i källartaket. Det enda som inte syns är returen från badrumselementet, och det är inte kopplad till källarelementens retur. Den ligger nämligen ingjuten i källargolvet... Det hade förmodligen fungerat i så fall... Nä, toareturen går i bjälklaget och förmodligen till den shuntade slingan. Det sprutade nämligen vatten där då elementet var borttaget och jag spolade alla rören. Möjligtvis kanske den går ihop med expansionsröret? Men det blir ju ingen cirkulation alls. Får nog sikta in mig på att koppla om skiten. Tråkigt att hela badrummsgolvet måste brytas upp. Den renoveringen var ju inte tänkt än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.