1. Jag har ju som jag tidigare skrivit lite problem att få gräset att ta sig överallt på dom uppgrävda muddermassorna. kan ha att göra med att det blir för hårt och att fröna inte klarar av att rota sig ordentligt. Vi la ju på ca 10cm matjord från början men den verkar ha ätits upp av muddermassorna kanske.
    Längs hela stenkanten har det tagit sig och där ligger en brun fiberduk mellan massorna och jorden.
    Vad tror ni om att rulla ut sån fiberduk överallt och sen ny matjord ovanpå och så igen?

    Finns det för eller nackdelar med det tror ni?
 
BirgitS
Maskar är viktiga för att jorden ska vara bra på sikt och maskar behöver kunna röra sig upp och ner i jorden beroende på om det regnar eller är torrt och då får det inte finnas någon fiberduk som hindrar dem.

Vad består muddermassorna av, är det lerjord eller något annat?
 
Det är inte lera utan snarare dy
 
BirgitS
Dy är humusämnen vilket ju i och för sig är bra men det behövs en bra struktur på jorden också. Vad får du för resultat på testerna på sidan https://www.odla.nu/inspiration/lar-kanna-din-jord ?
Kanske att de översta 30 cm behöver blandas upp med något för att få en bra struktur mm. så att matjorden inte åker ner i den och sen matjord på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen har de blöta muddermassorna klistrat ihop sig till en hård och syrefattig kaka. Las de dessutom ut och utjämnades med grävskopa så är massorna troligen kompakterade. Det är svårt att då något att växa i sådant material med dess styvhet, brist på syre och bristfälliga vattentransport.

Den klassiska lösningen är ganska arbetskrävande: Lägg ut humusämnen (barkmull, torv, mullrik jord, vad som är billigast) på ytan och handgräv under hösten (några man med var sin trädgårdsspade (den plana, ej spetsiga) som går på led fixar en mindre tomt på en em). Låt frosten spränga jorden under vintern och beträd eller bearbeta inte jorden förrän den rett sig (torkat upp till smulighet) i april/maj (beroende på var du bor). Nu är det dags att så gräsmatta.

Under inga omständigheter någon duk i marken!
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Intressanta tester. Kan med en gång säga att min mark nog är för hård. Torr och knaprig yta och sen mer som gummikokor om man gräver.
Området är lite för stort för att gräva upp 30cm djup. Därför tänker jag ang duken och sen bra matjord som då inte blandas med skitmassorna under.
Det tog sig ju bra längs kanten där jag har duk tänker jag.
 
BirgitS
För hård mark behöver luckras upp, att låta den frysa sönder som Claes beskrev är ett bra sätt men det går förstås att blanda upp den med grovt material också. Det är skillnad på att ha fiberduk längs en kant och ha det under hela gräsmattan på 10 cm djup, samt det är skillnad på något år och 10 år. Ska gräset överleva en torr sommar så behöver det nog ha rötter som är längre än 10 cm och som kan tränga ner i ett mer fuktighetshållande lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.