Hus byggt 1981. Trähus på gjuten platta. Men vad är denna ventil för något? Trodde plattan var solid?

Ventil på en gjuten platta under trähus, möjligtvis en del av ventilationssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil på gjuten platta under trähus byggt 1981, omgiven av grus och löv, möjlig koppling till ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset har ett ventilationssystem som går ihop med köksfläkten på något vis. Så det är alltid lite drag i köksfläkten även när den är av. Kan ventilen ha något med det systemet att göra?
 
Har du kamin?
Skulle i så fall vara en kanal för att förse kaminen med förbränningsluft utifrån.
Eller går den kanske till ett skafferi?
 
P Patrik Friberg skrev:
Har du kamin?
Skulle i så fall vara en kanal för att förse kaminen med förbränningsluft utifrån.
Eller går den kanske till ett skafferi?
Ja jag har en Kedddy kamin. Så det är det alltså. Man blir ju lite fundersam när man hittar en ventil i vad man trodde var en solid platta :)
 
P pennybridge skrev:
Ja jag har en Kedddy kamin. Så det är det alltså. Man blir ju lite fundersam när man hittar en ventil i vad man trodde var en solid platta :)
Det måste inte vara det, men det är troligt att kanalen leder till kaminen. Går det att se om det går nåt rör från kaminen ner i golvet?
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Ropa i ventilen när någon står vid kaminen.

Hör motparten ljudet eller inte så kan ni därefter dra slutsatser.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Ventilation till krypgrunden.
 
Ropa i ventilen-tekniken kan tillämpas på fler applikationer än kaminer, t.ex köksfältar.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Ventilation till krypgrunden.
Fast det är ju ingen krypgrund. Det är gjuten betongplatta på mark.
 
Tack, jag ska testa ropa i ventilen nästa gång jag har någon här (beroende på vem det är förstås ^^).
 
P pennybridge skrev:
Fast det är ju ingen krypgrund. Det är gjuten betongplatta på mark.
Med den höjden över marknivå?
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Med den höjden över marknivå?
Ja det är 25 cm upp till golv ca.. Det är ju inte så högt? :) Jag vet inte hur de gjorde på 80-talet men så är det iaf :)
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ropa i ventilen-tekniken kan tillämpas på fler applikationer än kaminer, t.ex köksfältar.
"E' MATEN KLAR??"

(Sorry, kunde inte låta bli...)
 
  • Haha
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.