Om du ska ha ett server-rum i ladugården så förslår jag att du nördar till det med 10 Gbit fiber mellan byggnaderna. Det är inte så dyrt. En sådan här switch i varje byggnad:
https://www.senetic.se/product/CSS326-24G-2S+RM
Det tillkommer 2 st SFP+ moduler, multi-mode är OK på det korta avståndet,
t.ex https://www.fs.com/de-en/products/11552.html

Med den lösningen räcker det garanterat med kraft plus ett fiber-par mellan byggnaderna.
 
B b_hasse skrev:
Om du ska ha ett server-rum i ladugården så förslår jag att du nördar till det med 10 Gbit fiber mellan byggnaderna. Det är inte så dyrt. En sådan här switch i varje byggnad:
[länk]
Det tillkommer 2 st SFP+ moduler, multi-mode är OK på det korta avståndet,
t.ex [länk]

Med den lösningen räcker det garanterat med kraft plus ett fiber-par mellan byggnaderna.
Fibern rekommenderades inte av hastighetsskäl utan för att förebygga överslag vid åska genom kopparn.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag hade inte gett mig in i kombicentraler. Dåligt med plats för allt i ett skåp.
Är heller inte fan av media eller kombicentraler, men en switch hade jag kunnat tänka mig att slänga in där.
 
Tack för alla tips om fiber, känns som att det kan bli det men tror ändå det får bli ett rör med ett gäng kopparkablar för mindre bandbreddstörstiga enheter. Har svårt att få plats med en switch i huset som täcker hela huset, men skulle jag det behövs knappt någon switch i lagården. UPSen hade jag tänkt skulle hålla mig uppkopplad en stund för att kolla av kameror ifall jag inte är hemma.
 
Så dåligt med plats så att du inte har plats för en 48-portas switch och två 24-portas patchpanel, (44*(3*4,5)*30, b*h*d) plus en UPS borde du inte ha?

Finns rackmonterade UPSer som tar 1U i höjd, så totalt 4U i höjd, det ger 20cm högt.
 
Haha nu är vi uppe i 48p, egentligen skulle ju dessa saker planeras in först och allt annat anpassas efter det. Helst hade jag haft allt samlat på en plats men det blir ju så klart många och långa kablar.
 
En 16p, 24p, 48p switch tar samma utrymme, det finns även 48p patchpanel som är 1U hög.

Att jag tog 48p switch och två 24p patchpaneler var för att visa att själva utrustningen inte tar särskilt mycket plats.
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Sitta i hallen på övervåningen då du jobbar, det suger riktigt illa. Mitt förslag är att du bygger ett 140kvm kontor i lagården och nördar vidare där ute. Då blir det mer skillnad på jobb och hemmatid. On topic: jag hade nöjt mig med en 1Gb ethernet, men jag hade !inte nöjt mig att sitta i hallen
 
Det börjar dra ihop sig för att gräva mellan byggnaderna för kulverten och slänger ner rör för tekniken samtidigt. Har dock inte haft tid att fundera vidare på detta så vad slänger jag ner i graven för att fortfarande hålla alla dörrar öppna? Har beställt en 20 PEM slang (den var ju nästan gratis i jämförelse med andra saker som ska ner), kommer även ha en 50/42 slang för kraftmatning så det räcker då inkommande EL ska dras om och dras i backen istället för luftledningar så där ville vattenfall ha denna slang från tomtgräns till mitt fasadmätarskåp. 42mm invändigt borde väl räcka till rätt många CAT6 kablar? öven om jag tycker TPkabeln blivit grövre med tiden.
 
lägg en 50/42 för kraft och en till brevid för signal så har du en bra lösning.

Jag råkar veta att 6 tp och en fiber får plats utan minsta problem
 
M Mats skrev:
lägg en 50/42 för kraft och en till brevid för signal så har du en bra lösning.

Jag råkar veta att 6 tp och en fiber får plats utan minsta problem
Det blir en jordkabel 5×6² mellan byggnaderna då nya inkommande el kommer gå till lagården. Borde väl ligga ledigt så fibern går att dra sist färdig kontrakterad?
 
Har ni bilder på era lösningar ni som redan gjort detta?
 
S Segge skrev:
Det blir en jordkabel 5×6² mellan byggnaderna då nya inkommande el kommer gå till lagården. Borde väl ligga ledigt så fibern går att dra sist färdig kontrakterad?
Det bör gå. kan inte tänka mig att 5G6 är grövre än vad mina ihoptejpade 6 x cat6 var.
Dock så var det väl fråga om någon kopparledning också? kan ju vara bra till tex ett larmsystem eller så
Kanske jag som är väl mycket kyckling men jag skulle inte blanda kraft och signalkoppar i samma slang.
 
H hackatall skrev:
Har ni bilder på era lösningar ni som redan gjort detta?
Något speciellt du är intreserad av. Bilder har jag eller kan ta ;)
 
M Mats skrev:
Något speciellt du är intreserad av. Bilder har jag eller kan ta ;)
Behandla mig som en idiot ;) (skämt åsido) Lägg gärna upp pedagogiska bilder med kommentarer som visar hur du gjort och med vilket material, och om du skulle gjort något annorlunda idag (efterklokheten har ju drabbat mig ett antal ggr:rolleyes:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.